ביטוח חובה לרכב הוא חובה על פי חוק, אך איננו מס אלא ביטוח אמיתי שיופעל במקרה של צורך לכסות עלויות טיפול בנזקי גוף – לנהגים, לנוסעים או לעוברי אורח – במקרה של תאונת דרכים.
נהיגה ללא ביטוח חובה לרכב בתוקף היא עבירה פלילית חמורה, ולכן על כל אדם שנוהג ברכב לוודא כי יש לו ביטוח חובה בתוקף, אסור לנסוע בכבישי ישראל ללא ביטוח חובה.
במקרה של תאונת דרכים בה מעורבת המכונית רכבו של הנהג המבוטח, ביטוח חובה יכסה את ההוצאות על טיפול בנזקי גוף לכל מי שנסע ברכב שהיה מעורב בתאונה, ללא קשר לשאלה מי אשם בתאונת הדרכים.
מחירי ביטוח חובה
רבים טועים לחשוב כי המחירים של ביטוח חובה למכוניות הם קבועים על ידי הממשלה, כמו אגרת הרישוי למשל, אך מדובר בטעות.
חברות הביטוח מתחרות ביניהן על מחירי ביטוח חובה וכל הזמן משנות את המחירים,
לכן חשוב מאוד להשוות מחירים לפני שקונים ביטוח חובה.
המחירים של ביטוחי החובה לרכב נקבעים על ידי חברות הביטוח, בפיקוח הממונה על הביטוח בממשלה.
תעריף ביטוח חובה יכולים להשתנות בין נהג לנהג לפי כל מיני קריטריונים כמו גיל הנהגים, כמה שנים יש לנהג רישיון נהיגה, תביעות לביטוח על נזקי גוף או תביעות ביטוח רכב שהנהג הגיש בעבר, היסטוריה קודמת של תאונות דרכים או שלילות רישיון, קיום מערכות בטיחות מתקדמות במכונית, סוג כלי הרכב, נפח מנוע, מספר כריות האוויר ועוד.
בחירת חברת ביטוח חובה
מעבר להשוואת מחירים של ביטוח חובה, כדאי להשוות גם את האיכות של החברות עצמן, זאת על ידי בדיקת הדוחות של משרד האוצר המדרגים את איכות השירות בחברות הביטוח השונות.
כדאי לעשות ביטוח חובה בחברה המדורגת גבוה בדירוגי משרד האוצר
באמצעות בדיקת פרמטרים כמו שביעות רצון הלקוחות, קצב הטיפול בתביעות, שיעור תשלום התביעות למבוטחים, זמני המענה הטלפוני, איכות וזמינות כלים דיגיטליים, כמות תלונות הלקוחות נגד החברה ועוד פרמטרים.
מדד השירות לביטוח רכב חובה הוא מדד של משרד האוצר המשקף את השירות של חברות הביטוח השונות, הציון משוקלל על פי הפרמטרים הבאים –
תשלום התביעות בחברה – שיעור תשלום התביעות של החברה, וגם מהירות הטיפול בתביעות ביטוח החובה של לקוחות החברה.
שביעות הרצון והמלצות לקוחות – ציון המורכב גם ממידת שביעות הרצון של הלקוחות מהחברה ומהטיפול בפניות ובבקשות שירות שונות שהופנו אליה, וגם ממידת ההמלצה של לקוחות החברה על החברה לאחר שפנו וטופלו על ידה.
תלונות הציבור על החברה- מדד המשקף את מספר התלונות שהוגשו לרשות שוק ההון נגד חברת הביטוח בנושאי ביטוח חובה, ואת מספר התלונות בהן הוחלט שהחברה לא התנהגה כפי שנדרש ממנה והיא נאלצה לפצות את הלקוחות באופן כזה או אחר.
זמני מענה טלפוני – מדד המשקף את שיעור השיחות הטלפוניות לשירות הלקוחות של החברה בהן ניתן מענה אנושי בתוך 3 דקות (ללא זמן המתנה בנתב השיחות).
עוד המלצה טובה להפחתת עלויות ביטוח חובה, היא לקנות גם ביטוח מקיף (או ביטוח צד ג'), במידה והחלטתם לרכוש ביטוח כזה, באותה החברה, יחד עם ביטוח החובה. ברוב המקרים, חברת ביטוח תיתן לכם מחירים זולים יותר על חבילה של ביטוח חובה וביטוח מקיף ביחד, לעומת רכישה של כל אחד מהם בנפרד.
מעבר לביטוח חובה, נהגים רבים נוהגים לקנות גם ביטוח מקיף, המכסה אותם ביטוחית גם בגין נזקים הנגרמים לאוטו המבוטח, בגלל סיבות כמו גניבה, תאונת דרכים, שריפה, שיטפון, השחתה מכוונת ועוד.