Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כל מה שאתם צריכים לדעת על חוק הגנת הפרטיות

כל מה שאתם צריכים לדעת על חוק הגנת הפרטיות

חוק הגנת הפרטיות הוא חוק הנגזר מחוק היסוד – כבוד האדם וחירותו. חוק זה קובע כי לכל אדם נתונה הזכות לפרטיות מוחלטת. פגיעה בפרטיות האדם נחשבת לעוולה נזיקית הגוררת תביעות ופיצויים כספיים גבוהים, לפעמים גם ללא דרישה להוכחת נזק. במקרים מסוימים, הפגיעה בפרטיות נחשבת גם לעבירה פלילית.

כל מה שאתם צריכים לדעת על חוק הגנת הפרטיות

על פי חוק הגנת הפרטיות – מה משמעות הזכות לפרטיות?

הסעיף הראשון של חוק הגנת הפרטיות מציג עקרון בסיסי על פיו אסור לפגוע בפרטיותו של כל אדם, ללא הסכמתו. הסעיף הבא מפרט סיטואציות שונות הנחשבות לפגיעה בפרטיות. כך, אם חוויתם פגיעה כלשהי המוצגת בפירוט הסיטואציות ללא הסכמתכם, תוכלו לפנות למערכת המשפט ולתבוע. אתם ודאי שואלים את עצמכם באילו סיטואציות מדובר, ובכן:

  • האזנות: הקלטות או האזנות לאדם אחר מבלי שאיש מהנוכחים במקום מודע לכך. לדוגמא, התקנה של מכשיר הקלטה בחדר או ברכב של בן או הבת הזוג. למקרה הנ"ל קוראים גם 'האזנת סתר'.
  • מעקב אחר אדם: התחקות, מעקב או בילוש אחר אדם שעלול לראות בכך הטרדה של ממש. לדוגמא העברה של הודעות SMS במספרים גבוהים, כשברור שהנמען לא מעוניין לקבל את ההודעות הללו.
  • צילום ללא רשות: סיטואציה זו קרויה גם 'צילום אדם ברשות יחיד', המשמעות היא תיעוד אדם בסביבה שנחשבת פרטית. המקרה הבולט והחמור ביותר הוא צילום של אדם בביתו.
  • פרסום שלילי: בין אם אדם צולם בידיעתו ועל אחת כמה וכמה אם לא, פרסום שלילי שעלול להשפיל את האדם ולבזות אותו נחשב לפגיעה חמורה מאוד בפרטיות.
  • העתקה של תוכן שאינו מיועד לפרסום: חשוב להבין שמדובר בכל שימוש בתוכן כלהו ללא רשות מפורשת מהאדם שיצר את התוכן. חוק הגנת הפרטיות מגדיר לדוגמא מכתב אישי, הודעות בסמארטפון ששימוש בהם ללא רשות, נחשב לפגיעה רצינית.
  • חובת סודיות: הפרה של חובת סודיות שנקבעה בחוק, הקשורה לענייניו הפרטיים של אדם. סיטואציה שבה החוק מגן על פרטיותו של אדם, וזו מופרת נחשבת לדוגמא כשמדובר בחיסיון רופא ומטופל, עורך דין ולקוח, ועוד.
  • לא תישא את שמו של אדם: ובכן לא מדובר רק בשם של אדם כי אם גם בקולו או בתמונתו, ללא ידיעתו ולמטרות רווח. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לסיטואציה כזו היא כשחברה או ארגון כלשהו עושים שימוש בתמונתו, קולו או שמו של אדם למטרות פרסום ללא ידיעתו.
  • צנעת הפרט: כאן מדובר על התנהגות אדם ברשות יחיד, עברו המיני, מצבו הרפואי ועניינים נוספים הקשורים לצנעת הפרט וענייניו האישיים.

רק עורך דין מקצועי ישיב לכם את הזכויות שלכם

מרגישים שמישהו עבר על חוק הגנת הפרטיות בדרך שקשורה אליכם? זה הזמן לפנות לעורך דין מקצועי שיסייע לכם להגיש תביעת לשון הרע ולעמוד מול מערכת המשפט. לפעמים מדובר בתהליך ארוך ומסובך, ועל מנת לצלוח אותו מומלץ להיעזר באיש מקצוע בעל וותק וניסיון בתחום הגנת הפרטיות.

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
להיפטר מסנטר כפול אחת ולתמיד- זה אפשרי
הפנים הם אחד האזורים הבולטים בגוף. כאשר אנו פוגשים את...
כל מה שרציתם לדעת על קניית מזוודות חדשות
נסיעות לחו"ל הן חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. אנחנו...
סגנונות בניה באזור המרכז
אזור המרכז, בניגוד לאזורים הפסטורליים והמרחבים הירוקים בפריפריה, הוא שוקק...
כל הסיבות להזמין מטבח בצבע לבן
לאחרונה אתם חושבים יותר ויותר ברצינות על האפשרות של הזמנת...
איך אוטמים קיר חיצוני לחדירת מים?
יש אצלכם סדקים או סימני רטיבות בקיר חיצוני? איטום לקוי...
תביעות בתחום לשון הרע – איך עושים את זה בצורה נכונה?
לגלות בוקר אחד שמישהו פוגע בשמנו הטוב זה לא משהו...
יד שנייה או חדש? יתרונות וחסרונות בעולם הרכבים וציוד הקמפינג
טיולי קמפינג הפכו בשנים האחרונות לטרנד פופולרי במיוחד. חובבי טבע...
איך עורך דין לענייני ירושה בחיפה מונע סכסוכים בין אחים?
סכסוך בין אחים סביב ירושה עלול לפרק גם משפחה מלוכדת...
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...
חייכם המשותפים ראויים להסדרה כדת וכדין
מדוע חשוב להיעזר בעורך דין להסדרת מעמד? הגשמת החלום לחיות יחד...