Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

האם לשכונת פארק הנחל בבאר שבע צפוי גורל אחר מזה של השכונות החדשות כמו ראש העין?

האם לשכונת פארק הנחל בבאר שבע צפוי גורל אחר מזה של השכונות החדשות כמו ראש העין?

כמעט כל אחד מאיתנו הנוהג ברכב מרגיש את העומס הבלתי נסבל בכבישים בשעות הלחץ בשנים האחרונות. נדמה שעם הקמתן של השכונות החדשות בפאתי הערים הבעיה הפכה בלתי נסבלת. הבעיה העיקרית היא הפער בין הבינוי לתשתיות. בעוד הממשלה מאיצה את הבינוי, התשתיות נשכחו מאחור והתוצאה פקקי התנועה המשתקים ביציאות המעטות לכבישים הבין־עירוניים.

כך למשל לוקח לתושב ראש העין יותר משעה להגיע לתל אביב. בשעות היציאה והחזרה מהעבודה נוצר גודש תנועה כבד בתוך העיר ובדרכים המחברות אותה אל מרכז המטרופולין.

האם לשכונת פארק הנחל בבאר שבע צפוי גורל אחר מזה של השכונות החדשות כמו ראש העין?

אז איך נמנעים מאותן טעיות בעתיד?

בימים אלה מוקמת שכונת פארק נחל באר שבע. מדובר בפרוייקט בינוי שבשלב הראשון שלן ייבנו בשלב ראשון 4,004 יחידות דיור, מסחר, תעסוקה, חדרי מלון לתיירות ומבני ציבור (ובסה"כ 5,000 יחידות דיור). עד כה השקיעה המדינה כ 800 מיליון שקלים בהקמת השכונה (בימים אלה עולה על הקרקע הפרויקט הראשון בשכונת פארק נחל באר שבע- באר שבע טאצ').

ביקשנו לברר עם יועצי התנועה שאמונים על נושא התחבורה והנגישות בפרויקט האם נלקחו בחשבון הפקקים והאם נלמדו לקחי העבר והאם הם יכולים להבטיח שגם תושבי שכונת פארק הנחל לא יסבלו מאותן תופעות מהן סובלים תושבי ראש העין וצפון השרון למשל.

מה עמד בבסיס התכנון התנועתי והתחברותי בפרוייקט ואיך נמנעים מסיוט תחבורתי של פקקים בשכונות חדשות כמו ראש העין

לדברי יועץ התנועה יניב אייזקס מחברת רעמ הנדסת כבישים ותנועה המלווה את הפרויקט, ראשית יש לציין כי קיימים מספר נתונים טבעיים של השכונה שאמורים לתת מענה לשאלה:

מדובר בשכונה חדשה שמוקמת מחוץ למרכז העיר באר שבע שהכניסה אליה נפרדת מזו של העיר עצמה ותתפקד למעשה כמו עיר קטנה ועצמאית שתהווה גם מוקד משיכה לישובים מסביב.

למזלנו השכונה יושבת בצמוד למחלף שרה ולכביש 40 ממזרח. כביש 25 (שדרות יגאל אלון) נמצא בדופן הדרומית ומתפקד כדרך עירונית שמהירות הנסיעה המותרת בה היא 70 קמ"ש.

בעתיד, מתוכנן הפרויקט להתחבר מדרום לדרך מס' 30 – כביש הטבעת המתוכנן לבאר שבע.

מיקום השכונה צמוד למחלף שרה, גישה מהירה לכביש 40, קישור לבאר שבע, לרכבת, מול אזור תעסוקה, כביש הטבעת של באר שבע.

בנוסף העובדה שהיא תתפקד כעיר קטנה מבטיחים שלא תהיה עיר שינה כי המיקום אופטימלי מבחינת רכב. "בראש ובראשונה כמובן, כדי להימנע מסיוט תחבורתי של פקקים כמו בראש העין, צריך לעבור לבאר שבע. אבל ברצינות", אומר יועץ התנועה יניב אייזקס מחברת רעמ הנדסת כבישים ותנועה המלווה את הפרויקט, "אני לא אמנה פה את הבעיות הכלל ארציות הנובעות מחוסר האיזון בין הצורך בציפוף לעיכובים בהקמת תשתיות כבישים, תחבורה ציבורית לא מספקת והרגלי הנסיעה של התושבים. מה שכן ניתן להגיד על שכונת הפארק שמבדל אותה משכונות פקוקות אחרות הוא מיקומה הכמעט אופטימלי במרחב התחבורתי העירוני והבין עירוני.

מה עם חניה?

דבר ראשון – התשתיות האזוריות כבר מוכנות להבדיל משכונות רבות אחרות בארץ שאוכלסו טרם התשתיות האזוריות והחיבורים לכבישים ראשיים בוצעו, דבר שיצר עגמת נפש רבה לתושבים.

כאן אצלנו בשטח הפארק (ללא קשר לשכונה), מתוכננות חניות רבות לאורחים. מרבית השימושים בפארק אינם פעילים במידה רבה בימי חול אלא רק בשבתות ובחגים. השכונה תוכננה בהתאם לתקן חניה גבוה. כמו כן, בכל רחובות השכונה ישנן חניות אורחים משני צידי הרחוב.

איך נמנעים מפקקים

במסגרת תכנון השכונה, הוכנה בדיקת השלכה תחבורתית על-ידי משרדנו אומר אייזקס. מטרתה היתה בחינת השפעת נפחי התנועה הנוצרים והנמשכים אל הפרויקט על מערך הדרכים והצמתים בסביבתו, בדיקת רמות שירות ומדדי קיבולת בצמתים לאחר הקמת הפרויקט והמלצה לשיפור מתקני דרך לצורך התמודדות עם דרישות התנועה בעתיד.

מסקנות הבדיקה התחבורתית קבעו שיש לשדרג את דרך מס' 25 (שדרות יגאל אלון) לדרך דו-מסלולית תלת-נתיבית בקטע שבין מחלף שרה לבין צומת יצחק מצליח, דבר שמבוצע בימים אלו!

התכנון כולל:

  • הוספת רמזורים ושיפורים גאומטריים בצמתים,
  • סימון נתיב לתחבורה ציבורית. הניסיון בארץ מוכיח, כי הוספת תשתיות העדפה לתחבורה ציבורית מעלה את רמת השימוש בתחבורה ציבורית במקטעים בהם נעשה שינוי.

בנוסף, תכנית תנועה הוכנה על-ידי משרדנו, במהלכה נבדקו החיבורים מהשכונה לדרך מספר 25. הבדיקה העלתה, כי יש לתכנן 2 כניסות/יציאות לשכונה מדרך מס' 25 בתצורת צומת מלא (עם פניות לכל הכיוונים) ועוד צומת עם פניות ימינה-ימינה בלבד. בשלב התכנון המפורט, ובהתאם לבקשת העירייה, תוכננו כל 3 הכניסות/יציאות כצמתים מלאים (עם פניות לכל הכיוונים).

הכביש אמור להשתדרג לשלושה נתיבים לכיוון לאחר שנוכחנו בצורך הזה בבדיקת השלכות תחבורתיות שביצענו, ובנוסף מתוכננים (על פי הצורך שבחנו) 3 צמתים מלאים המחברים את השכונה לכביש. כמו כן, אנו נמצאים 5 דקות נסיעה לתחנת רכבת מרכז, כמאמר ראש העיר לשעבר טרנר.

והחיבור לעיר?

באר-שבע הינה עיר עם תוואי מישורי המאפשר ביצוע רשת שבילים המיועדת לתנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים. ולא לשכוח מערך שבילי אופניים ושבילי הולכי רגל נח  ומישורי שמחבר את הפארק לעיר דרך השכונה.

 מדרום לשכונה נמצא מגה אזור תעשייה-עמק שרה שממנו יצא בעתיד חיבור דרומי לדרך מס' 30- כביש הטבעת המתוכנן לבאר שבע, ומצפון כמובן פארק נחל באר שבע. נוצר כאן תמהיל שמאגד גם מרכזיות מבחינה תחבורתית ודרכי גישה נוחות לעיר, מחוץ לעיר ואל אזורי תעסוקה ומבני ציבור. לדברי אייזקס, הגישה של צוות התכנון בראשות אדריכלית טלי יער היה להוסיף לשכונה איכויות פריפריאליות עם מבט על צמידות לפארק, דרכים ממותנות תנועה בתוך השכונה.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
להיפטר מסנטר כפול אחת ולתמיד- זה אפשרי
הפנים הם אחד האזורים הבולטים בגוף. כאשר אנו פוגשים את...
כל מה שרציתם לדעת על קניית מזוודות חדשות
נסיעות לחו"ל הן חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. אנחנו...
סגנונות בניה באזור המרכז
אזור המרכז, בניגוד לאזורים הפסטורליים והמרחבים הירוקים בפריפריה, הוא שוקק...
כל הסיבות להזמין מטבח בצבע לבן
לאחרונה אתם חושבים יותר ויותר ברצינות על האפשרות של הזמנת...
איך אוטמים קיר חיצוני לחדירת מים?
יש אצלכם סדקים או סימני רטיבות בקיר חיצוני? איטום לקוי...
תביעות בתחום לשון הרע – איך עושים את זה בצורה נכונה?
לגלות בוקר אחד שמישהו פוגע בשמנו הטוב זה לא משהו...
יד שנייה או חדש? יתרונות וחסרונות בעולם הרכבים וציוד הקמפינג
טיולי קמפינג הפכו בשנים האחרונות לטרנד פופולרי במיוחד. חובבי טבע...
איך עורך דין לענייני ירושה בחיפה מונע סכסוכים בין אחים?
סכסוך בין אחים סביב ירושה עלול לפרק גם משפחה מלוכדת...
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...
חייכם המשותפים ראויים להסדרה כדת וכדין
מדוע חשוב להיעזר בעורך דין להסדרת מעמד? הגשמת החלום לחיות יחד...