Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

לקראת יום הפיזיותרפיה הבינלאומי מאוחדת מחוז דרום מציגה : שיטת מיון ייחודית לקיצור תורים במרפאות

לקראת יום הפיזיותרפיה הבינלאומי מאוחדת מחוז דרום מציגה : שיטת מיון ייחודית לקיצור תורים במרפאות
צילום: מאוחדת מחוז דרום

ב-8 לספטמבר יצוין בעולם יום הפיזיותרפיה הבינלאומי. כחלק מהניסיון להתמודד עם ריבוי מקרים הזקוקים לטיפולי פיזיותרפיה, מאוחדת מחוז דרום מציעה שיטת מיון חדשה וייחודית לתיעדוף וקיצור תורים עבור מטופליה. העיקרון המנחה הוא – קיצור משמעותי של המתנה לתור המיוחל. במקביל לקביעת התור הקרוב ביותר, המטופל מגיע למכון הפיזיותרפיה של מאוחדת בכדי לקבל אבחון מקצועי ומופקת עבורו תוכנית עבודה מותאמת אישית הניתנת ליישום בביתו. לדבריה של סוזנה מרדכי, מנהלת שרות הפיזיותרפיה במחוז דרום של מאוחדת, תופעת השמנת יתר בעולם המערבי, כולל בילדים, היא בעיה ידועה שגורמת ללא מעט תחלואה נלווית. במקרים בהם טיפול שמרני או תרופתי לא צלחו, נשקלת האפשרות לניתוח בריאטרי, (התערבות כירורגית במערכת העיכול), שמטרתה להוביל לירידה במשקל. קיימות עדויות רבות לכך שמי שמתחיל בפעילות גופנית טרום ניתוח, חווה פחות סיבוכים בניתוח ולאחריו. לשם כך, במאוחדת נבנתה תוכנית למטופל הבריאטרי הכוללת הכנה של רופא, דיאטנית, עבודה סוציאלית ופיזיותרפיה.

מאוחדת הינה הקופה הראשונה והיחידה בה פיזיותרפיסט הינו חלק אינטגרלי בתהליך ההכנה למטופל הבריאטרי השותף בהחלטה לאישור הניתוח. מטרת ההכנה בפיזיותרפיה היא הטמעה ושילוב פעילות גופנית כחלק משינוי אורחות החיים וכן בניית תוכנית טיפול ותרגול מותאמים אישית למצבו של המטופל. על פי הנתונים הטריים, ישראל מובילה את העולם המערבי במספר ניתוחים בריאטריים ביחס לאוכלוסייה ונמצאת גבוה מאוד בעולם במספר ניתוחים בריאטריים חוזרים. נתונים אלה מדאיגים במיוחד את גורמי הרפואה השונים. סוזנה מרדכי: "לפני שאתם קופצים לניתוח לקיצור קיבה, כדאי מאוד לדעת את כל הפרטים וההשלכות. הניתוח אמנם נמשך רק כמה שעות אך מה שהביא את הגוף למצב הזה הוא אורח חיים לא בריא. אחרי הניתוח, היציבה משתנה, מרכז הכובד משתנה גם כן ולכן, אם לא משנים שום דבר בתזונה ולא מבצעים פעילות אקטיבית – תגיעו בחזרה למצב טרום ניתוח".

צילום: מאוחדת מחוז דרום

אז איך זה קורה? הנתונים מראים בצורה חד משמעית שאחרי הניתוח לקיצור קיבה, גוף האדם משיל מעצמו כ-40 אחוז ממשקלו, ולכן המטופל חייב תחזוקה ומעקב צמודים. מרדכי: "הפיזיותרפיסטים שלנו פוגשים את המטופל ומאבחנים אותו. הם יודעים להתאים לו את סוג הפעילות ואת היקפה, כמובן שכל זה נעשה במקביל לתהליכים של הנעה לפעולה. זו תורה שלמה ויש בה התמחות מצד המטפלים. אנחנו חייבים לעשות שינוי גדול מאוד בנושא הזה. אני יודעת שלפיזיותרפיה יש כאן תפקיד חשוב מאוד כמי שמקדם אורח חיים בריא ופעיל".

למה אף אחד לא מדבר על צניחת האגן בקרב גברים?

נושא חשוב נוסף שלא נמצא במוקד תשומת הלב הוא בעיות צניחת רצפת האגן בקרב גברים לאחר ניתוחי הסרת בלוטת הערמונית. מדובר בנושא רגיש שלא מרבים לדבר עליו, אך לדברי המומחים, קיימת עלייה קבועה במטופלים הזקוקים לעזרה בנושא. כתוצאה מכך, במאוחדת מחוז דרום החלה לפעול תכנית המעניקה מענה רחב בתחום רפואת הגבר בפיזיותרפיה. ניתוחים להסרת הפרוסטטה (בלוטת הערמונית) בעקבות תחלואה בסרטן, נחשבים לשכיחים ביותר בעולם המערבי. עם זאת, לא רבים מודעים להשלכות הרבות הקיימות לניתוח זה על הגוף שלנו. תופעות מוכרות מאוד הן: בריחת שתן וצואה, דליפות שתן במאמץ, כאבים ביחסי המין וכאבי אגן שונים. "קיים פרוטוקול שיקומי מיוחד למטופלים לאחר ניתוח להסרת הערמונית", מסביר שוקי (יהושוע חי) דנינו, מנהל מכון פיזיותרפיה בנתיבות ורכז תחום שיקום רצפת אגן גברים מחוז דרום של מאוחדת, " הפרוטוקול הזה מובנה בשאר העולם אך פחות נפוץ בישראל וזה דבר שאנחנו רוצים לשנות. אנחנו יכולים לעזור להמון גברים אבל המודעות לכך עדיין לא מספיק גבוהה. לכן המטרה היא לקדם את המודעות בתחום".

לרשות מטופלי מאוחדת מחוז דרום קיימים מכוני פיזיותרפיה במרפאות רחובות, בת ים, ראשון-לציון, באר שבע, מודיעין ונתיבות, ובהם ניתן לקבל טיפול לצניחת רצפת האגן בקרב גברים.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
ערב מרגש ובלתי נשכח התקיים בחול המועד פסח בשכונת מישור הגפן, שם התאחדו תושבים, ארגונים ומוזיקאים לערב מחווה מיוחד לזכרם של האזרחים החפים מפשע שנרצחו ב-7.10
האירוע, שהתקיים בשיתוף פעולה הדוק בין ארגון הג'וינט, עיריית אופקים...
לעצב את הבית עליו תמיד חלמתם
כולנו מכירים את המשפט המפורסם: 'דירה נאה מרחיבה דעתו של...
מימונה של תקווה ועוצמה
המחלקה לצמיחה דמוגרפית ומערך ההתנדבות בעיריית אופקים ערכו ביום שלישי...
ערב מרגש: "מתכון עם זיכרון" יצא לדרך כ- 20 משפחות שכול ובני נוער באופקים בישלו יחד כחלק מתוכנית "משיב הרוח"
אופקים, 11.4.2024 – ערב מרגש התקיים לאחרונה באופקים במסגרת מיזם...
קשה מול הילדים? אתם ממש לא צריכים לעבור את זה לבד
כל אחד חושב כי הצרות שלו שייכות רק אליו. רבים...
להיפטר מסנטר כפול אחת ולתמיד- זה אפשרי
הפנים הם אחד האזורים הבולטים בגוף. כאשר אנו פוגשים את...
כל מה שרציתם לדעת על קניית מזוודות חדשות
נסיעות לחו"ל הן חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. אנחנו...
סגנונות בניה באזור המרכז
אזור המרכז, בניגוד לאזורים הפסטורליים והמרחבים הירוקים בפריפריה, הוא שוקק...
כל הסיבות להזמין מטבח בצבע לבן
לאחרונה אתם חושבים יותר ויותר ברצינות על האפשרות של הזמנת...
ח"כ גילה גמליאל ביקרה ביום שלישי באופקים
שרת החדשנות, המדע והחלל, ח"כ גילה גמליאל, ביקרה ביום שלישי...