עסקים קטנים ובינוניים רבים נמנעים מביצוע פרסום ברדיו בשל המחשבה כי רק חברות גדולות וחזקות מסוגלות לממן חשיפה ברדיו ומעבירות תקציבי פרסום גבוהים יותר לפרסום במדיות אחרות. התפיסה הזו אינה נכונה בהכרח משום שהרדיו מגוון מאוד כשזה נוגע לתחנות רדיו אזוריות בהן הפרסום זול ומשתלם, בייחוד לאותם עסקים קטנים.
לעסקים קטנים ובינוניים אשר מחליטים לפרסם ברדיו ישנה אפשרות להתבלט מול מתחריהם בתחנות האזוריות. עסקים אלו יכולים להפנות את תשומת ליבם של המאזינים הפוטנציאלים למוצרים/שירותים שלהם . כך למשל על ידי פרסום בתחנה אזורית אשר פונה לקהל יעד מהאזור, יכולים נותני שירות שונים לפרסם את עצמם- כמו אינסטלטורים, טכנאים וכו' או להציע מוצר כלשהו באזור הפרסום- למשל, בית עסק לממכר מזון או חנות מחשבים.
פרסום ברדיו- הדרך המהירה ביותר ללקוחות פוטנציאליים
הפרסום ברדיו מהווה כלי לחשיפת חברות, מוצרים ושירותים הפועל בשיטת "שטיפת המוח". כך כאשר אנו מעוניינים להתקשר לביטוח ישיר אנו מפזמים "הקש על החמש ביטוח ישיר" ולביטוח אישי ישיר "9,000,000 זה לא כסף" .
ישנם מקרים בהם זמן תגובת הלקוחות וההיענות מהפרסום ברדיו הינו ארוך טווח ובמקרים אחרים, כאשר במהלך הפרסום מזמינים את הלקוחות לעסק, עם מבצע קידום מכירות מיוחד בתאריכים ספציפיים, ניתן למצוא היענות גבוהה, אך חשוב לזכור ולציין שבפרסום ברדיו מדד ההיזכרות של הלקוח את העסק המפרסם ברדיו גבוה מאוד ונמשך לתקופה ארוכה יותר מכל מדיה אחרת.
מאפיינים עיקריים של פרסום ברדיו
- רדיו אזורי זול וממוקד – עסקים קטנים המעוניינים לפרסם ברדיו יפרסמו ברדיו אזורי, הזול משמעותית מהרדיו הארצי. בנוסף, הרדיו האזורי ממוקד יותר מבחינת קהל יעד.
- יש לעשות פילוח – תחנות הרדיו המחולקות לאזורים מתאפיינות בחתך סוציואקונומי וגיל שונה של מאזינים, לכן צריך לפלח את הלקוחות הפוטנציאלים למוצר/שירות המפורסם ולהתאים לתחנת הרדיו הרלוונטית.
- חשיפה של הפרסום – חשיפה ברדיו כוללת מינימום של שמונה תשדירים ביום ולפחות ארבעה שבועות פרסום. ניתן לחלק את התשדירים למקבצים של 15 ו- 30 שניות לסירוגין על מנת לחסוך בעלויות הפרסום.
- הפסקה בקמפיין – במצב בו התגובה לפרסום גוררת לחץ של פונים לעסק, ניתן לבקש מהתחנה המפרסמת הפסקה תקופתית בפרסום והמשך הפרסום במועד המתאים למפרסם ועל ידי כך למשוך את אפקט הפרסום לזמן ממושך יותר.
- משרדי פרסום – מומלץ להיעזר במשרד פרסום המתמחה בפרסום ברדיו על מנת להשיג מחירים טובים לפרסום, כדי לבנות את המסר הפרסומי ולמתג את המוצר/שירות, קשר ישיר ורציף על המדיה ופריסת התשדירים בשעות האזנה הטובות ביותר (פריים טיים).
- עלויות – הפרסום ברדיו האזורי הוא הזול ביותר בהשוואה לכמות החשיפות ולמספר הנחשפים. מחיר הפרסום במדיה זו, נע בין 2,000 דולר ל- 3,000 דולר לארבעה שבועות (שזוהי החשיפה המינימלית) ובהשוואה לחשיפה של אותה תקופה במדיה מתחרה מדובר על המחיר הזול ביותר.
- המסר הפרסומי – המסר הפרסומי מהווה את עמוד השדרה של הפרסום. דרך המסר הפרסומי קהל המאזינים יכול למצב את החברה/שירותים/מוצרים כיוקרתי, איכותי, זול וכן הלאה.
- ג'ינגל – כדי שהפרסום ברדיו יהיה אפקטיבי ויבצע את שטיפת המוח הנחוצה למאזינים צריך לבנות ג'ינגל קליט במיוחד המעביר את המסרים הכי החשובים בתשדיר– שם החברה, מיקום/טלפון וסלוגן בשירה.
- משחקי קידום מכירות – בתחנות רדיו מסוימות אפשר להיעזר במשחקי קידום מכירות במטרה למשוך את קהל המאזינים לעסק. במשחקים אלו ניתן לשתף את קהל המאזינים תוך כדי השידור ולהפנותם לעסק כדי לקבל מתנה או מבצע לקידום המכירות. בעסקים אחדים ניתן לבצע יום שידורים ולהזמין את הלקוחות הפוטנציאלים לקחת בו חלק.
תהליך ההכנה לפרסום ברדיו
ישנם כמה מרכיבים חשובים בבניה ושיגור תשדיר לרדיו:
קודם כל יש להכין את פריסת התשדירים מראש וכן לעשות פילוח של אוכלוסיית קהל היעד למוצר/שירותים והתאמת תחנת השידור לאוכלוסייה זו. לאחר מכן יש לקבל החלטה על המסר הפרסומי שאנו מעוניינים להעביר למאזינים ובניית "סלוגן" מסוים (מסר במשפט אחד). תוך כדי יש לקיים פגישה עם הקופירייטר כדי לספק כלים להכנת התשדיר, קבלת שתיים או שלוש אפשרויות למלל פרסומי, בחירת המלל וביצוע שינויים אחרונים בו. בהמשך יש צורך בקבלת אישור לשוני על תקינות השפה המשודרת, הזמנת הקריין המתאים, ביצוע הפקת התשדיר ולבסוף העברת התשדיר לתחנת הרדיו ופרסום בתאריכים שנקבעו מראש.