Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מהו תצהיר הסתלקות מעיזבון

מהו תצהיר הסתלקות מעיזבון
קרדיט: Freepik

הסתלקות מעיזבון או הסתלקות ירושה הוא הליך משפטי שהמשמעות שלו היא ויתור של יורש על זכותו בעיזבון של המוריש. עיזבון הוא סך כל הנכסים, הרכוש, הזכויות והחובות של המנוח שניתן להוריש אותם. חוק הירושה מגדיר את המונח ירושה באופן הבא: "במות האדם עובר עיזבונו  ליורשיו" בד בבד, החוק מסדיר את נושא ההסתלקות מהעיזבון.

הסתלקות מעיזבון- במה מדובר?

לאחר מות  המוריש כל עוד לא חולק העיזבון, היורש רשאי  באמצעות הודעה בכתב לרשם לענייני הירושה או לבית המשפט להסתלק מהחלק שלו בעיזבון, מכולו או מחלק ממנו. מי שבחר להסתלק מחלקו בעיזבון החוק רואה אותו כמו אדם שלא היה יורש מלכתחילה. האדם לא יכול להסתלק מהעיזבון לטובת אדם אחר אלא אם כן הוא בן הזוג שלו, הילד שלו  או אחיו של המוריש. הסתלקות מירושה של קטין ושל מי שהוכרז פסול דין טעונה אישור של בית המשפט, הסתלקות על תנאי בטלה. ניתן לומר כי ליורש על פי דין או על פי צוואה עומדת הזכות לוותר על החלק שלו בעיזבון של הנפטר והוא יכול להעביר את חלקו לאנשים עם קשר ספציפי למנוח כי שתואר לעיל.

מהו תצהיר הסתלקות מעיזבון
קרדיט: Freepik

כיצד מסתלקים מעיזבון?

הסתלקות מעיזבון צריכה להתבצע רק על ידי תצהיר הסתלקות מעיזבון. לא ניתן להסתלק מירושה באמצעות הצהרה בעל פה או על פי ההתנהגות של היורש. על אדם המעוניין להסתלק מירושה לערוך תצהיר הסתלקות ובו הוא מפרט לטובת מי הוא מסתלק מהירושה ומאיזה חלק מהמנה שלו בעיזבון הוא מסתלק. על התצהיר יש לחתום לפני עורך דין ולהגיש אותו לרשם לירושות או לבית המשפט לענייני משפחה. תצהיר ערוך, מאומת וחתום שאל הוגש לרשם הירושות הוא לא בר תוקף לעניין ההסתלקות מירושה. אם ההסתלקות היא הסתלקות כללית, החלק של המסתלק יתחלק בין היורשים בהתאם לקבוע בחוק הירושה. בהסתלקות ספציפית לטובת בן משפחה, יש לציין זאת בתצהיר החתום שמגישים.

למה בכלל להסתלק מעיזבון?

ישנם מקרים שונים שבהם יורש מעוניין להסתלק מירושה, כך לדוגמא: במקרים של ילדים שמחליטים להסתלק מהחלק שלהם לטובת רווחת האם או כל אדם שדואג כלכלית ליורש אחר. כמו כן, אם יש חשש מירידת ערך של נכס מסוים אם לא תבוצע הסתלקות וכן כל מה שקשור להיבט המיסוי שכן, במקרים רגילים העברת זכויות על נכסים דורשת תשלום מיסים כגון: מס קנייה, מס מכירה והיטלים שונים, אולם, אם חלוקת הירושה כוללת העברת זכויות על נכסים בדרך של הסתלקות מירושה הנכס לא יהיה חייב בתשלום מיסים.

כמו כן, הסתלקות מירושה רלוונטית גם במקרה שבו ליורש היו חובות ונושים שממתינים לבות או לעקל. כמובן שבמקרה הזה יהיה צורך ליורש להוכיח שהוא לא מסתלק רק בכדי להיפטר מהתשלום לנושים שכן, אם לא יעשה זאת בית המשפט רשאי לבטל את ההסתלקות.

במקרים שבהם יורשים נקלעים למבוי סתום בכל הנוגע לחלוקת ירושה, לא פעם אחד מהיורשים יתבקש להסתלק מחלקו על מנת שתתאפשר חלוקה נכונה וטובה יותר.

האם מילוי תצהיר הסתלקות מעיזבון הוא חובה?

מדובר על תצהיר שכל אדם שמעוניין להסתלק מירושה חייב כאמור למלא בנוכחות  עורך דין ולהגיש אותו לרשם הירושות, אחרת הוא לא יוכל להסתלק מהירושה על פי החוק. אולם, אם אדם לא מעוניין לחתום על תצהיר שכזה מכיוון שאיננו מעוניין לוותר על חלקו, לרוב איננו מחויב לעשות זאת.

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
להיפטר מסנטר כפול אחת ולתמיד- זה אפשרי
הפנים הם אחד האזורים הבולטים בגוף. כאשר אנו פוגשים את...
כל מה שרציתם לדעת על קניית מזוודות חדשות
נסיעות לחו"ל הן חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. אנחנו...
סגנונות בניה באזור המרכז
אזור המרכז, בניגוד לאזורים הפסטורליים והמרחבים הירוקים בפריפריה, הוא שוקק...
כל הסיבות להזמין מטבח בצבע לבן
לאחרונה אתם חושבים יותר ויותר ברצינות על האפשרות של הזמנת...
איך אוטמים קיר חיצוני לחדירת מים?
יש אצלכם סדקים או סימני רטיבות בקיר חיצוני? איטום לקוי...
תביעות בתחום לשון הרע – איך עושים את זה בצורה נכונה?
לגלות בוקר אחד שמישהו פוגע בשמנו הטוב זה לא משהו...
יד שנייה או חדש? יתרונות וחסרונות בעולם הרכבים וציוד הקמפינג
טיולי קמפינג הפכו בשנים האחרונות לטרנד פופולרי במיוחד. חובבי טבע...
איך עורך דין לענייני ירושה בחיפה מונע סכסוכים בין אחים?
סכסוך בין אחים סביב ירושה עלול לפרק גם משפחה מלוכדת...
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...
חייכם המשותפים ראויים להסדרה כדת וכדין
מדוע חשוב להיעזר בעורך דין להסדרת מעמד? הגשמת החלום לחיות יחד...