Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כ- 41,900 תלמידים יפתחו את שנה"ל תש"פ בבאר שבע

כ- 41,900 תלמידים יפתחו את שנה"ל תש"פ בבאר שבע
תמונות באדיבות עיריית באר שבע

ההכנות לקראת פתיחת שנת הלימודים תש”פ נמצאות בשיאן עבור כ- 41,900 תלמידי העיר בכל הרצף החינוכי, שיעשו את דרכם אל מסגרות החינוך הפורמאליות ויפתחו ב- 01/09 את שנת הלימודים בבאר שבע.

כ-9,300 מתוכם יפקדו את גני הילדים, טרום טרום חובה, טרום חובה וחובה. כ- 18,300 יחבשו את ספסל הלימודים בבתי הספר היסודיים מהם 2,900 תלמידים נרגשים יחלו את לימודיהם בכיתות א'. בבתי הספר התיכוניים ילמדו 14,300 תלמידים.

כ- 41,900 תלמידים יפתחו את שנה"ל תש"פ בבאר שבע
תמונות באדיבות עיריית באר שבע

מערכת החינוך של העיר באר שבע נמצאת בשנים האחרונות בתנופת עשייה וצמיחה תוך בנייתם של מודלים חינוכיים חדשניים הנלמדים ומיושמים בכל הארץ הן בהיבט הלימודי והן בהיבט הערכי. מחשיפת נתוני הישגי הבגרויות בישראל של משרד החינוך כפי שפורסם לאחרונה עולה כי לראשונה בהיסטוריה של העיר, עוברת מערכת החינוך את רף 78% הזכאים לבגרות . מדובר בשיעור זכאות של 78.3% כולל החינוך המיוחד וב- 83.1% ללא החינוך המיוחד. יש להדגיש שלא מדובר על עליה חד פעמית אלא על מגמה יציבה ומובהקת- עלייה של 25% בזכאים לבגרות בעשור האחרון. בנוסף העיר באר שבע יכולה להתגאות באחוז הנשירה מהנמוכים בישראל, 0.9 אחוז. ביטוי ממשי לכך שלא מוותרים על אף אחד. כמו כן, נרשמה עלייה במספר הלומדים 5 ו- 4 יחידות לימוד במתמטיקה ואנגלית כחלק ממהלך כולל הרחבתה והעמקתה של איכות תעודות הבגרות . חשוב לציין כי אנו מאמינים בחינוך הערכי לערבות ומעורבות ומשקיעים בכך רבות וגאים כי כ-% 77  מתלמידי המערכת שלנו זכאים לתעודת בגרות חברתית מצטיינת שיעור גבוה ברמה הלאומית.

כמו כן, עוברת מערכת החינוך בבאר שבע בשנים האחרונות תנופת בינוי ופיתוח חסרת תקדים. בחמש השנים האחרונות נבנו והוכשרו בעיר מאות מבנים לגני ילדים ובתי ספר, מדובר בבנייה בשכונות ותיקות וחדשות ברמת תכנון גבוהה ובאבזור מתקדם.

ההשקעה במוסדות חינוך כאמור, לרבות בניית מבנים לגני ילדים ובתי ספר מסתכמת בשנים האחרונות במאות מיליוני שקלים. בימים אלו כהערכות לפתיחת שנת הלימודים משקיעה עיריית באר שבע יחד עם משרד החינוך עשרות מיליוני שקלים הן בתשתיות חדשות והן בשדרוג תשתיות פיזיות קיימות וטיפול בליקויי בטיחות במוסדות החינוך מתוך אמונה כי המציאות יוצרת תודעה ולכן על הסביבה החינוכית להיות מתקדמת ומטופחת.

גם בשנת תש"פ יופעלו מגוון מהלכים, פרויקטים ותכניות מערכתיות חינוכיות ופדגוגיות ייחודיות ומעניינות לקידום וטיפוח המצוינות ולחשיפת התלמידים לכל אורך הרצף הגילאי למגוון הזדמנויות למידה ייחודיות ומרחיבות דעת במגוון תחומי הדעת והיצירה. להלן חלק מהתכניות:

 

גיל רך

רובוטיקה לטף: תוכנית במסגרתה רוכשים הילדים מגוון תחומי ידע ומיומנויות של פתרון בעיות, יצירתיות, עבודת צוות וכן מוטוריקה עדינה, קשר עין חד, חיבור לטכנולוגיה ועוד. הציוד וערכות הלימוד ברובוטיקה הנם ברובם ערכות הלגו האהובות על הילדים, המוכרות להם מחדר המשחקים בביתם. הערכות כוללות אוסף של חלקי לגו רבים, ביניהם גלגלי שיניים, צירים וקורות. התוכנית חושפת ומעודדת עניין ותשוקה לתחומי המדעים המרתקים כבר בגיל הרך ותפתח בפני הילדים צוהר לעולם אינסופי של חוויות ואתגרים.

קונצרטף: מפגש לכל גני החובה בעיר עם אמן כלי נשיפה המציג מגוון של כלים ביניהם כלי נגינה נדירים.

מדעדודס: תוכנית ייחודית ללימוד מדעים ואסטרונומיה לילדי הגן יוצרת אצל הילדים גירויים חינוכיים בנושא מדע ומעודדת את הסקרנות הטבעית של הילדים באמצעות חשיפה לכלים וצורות התבוננות מגוונות על תופעות שונות.

תיגוף: בשיתוף פעולה עם מכללת קיי, משלבת התכנית "מתגפים" מהמסלול להוראת מוסיקה בגיל הרך, בתוך גני החובה בבאר שבע. התיגוף היא שיטה יצירתית להוראת קצב, הרמוניה ופוליריתמיקה תוך פעילות חווייתית. הילד לומד לייצב תחושת קצב, לקרוא מקצבים ולפתח קואורדינציה באמצעות תיפוף על הגוף ועל פי תבניות מלל. גני החובה בתכנית זוכים למפגשים חד שבועיים עם מתגף מקצועי

מוזה- טף: תוכנית חשיפה של ילדי הגנים לעולם האומנות והמוזאונים. התכנית מתחלקת לשני שלבים: שלב א' – המוזאון בא לגן – הכרות עם המושגים מוזאון, תערוכות, רנסנס והתמקדות בנושא הדיוקן ושילוב של פעילות יצירה. שלב ב' – הגן בא למוזאון – הילדים יסיירו במוזאונים.

גנים ייחודיים: הפיכת גנים לייחודיים בתחומי דעת שונים, גנים ייחודיים במדעים, במוסיקה, במנהיגות, בתאטרון וכו'. העמקת תחום הדעת ולימודו ברבדים השונים לאורך שנת הלימודים ובהתאמה לתכנית הליבה השנתית של הגן.

גן חוקר: מיזם חקר בגנים. בהפעלת המיזם בגן משתתפים כל ילדי הגן, המגמה היא לשתף גם את ההורים ואת הקהילה בחלק מהפעילויות בו. במסגרת זו מקבלים הגנים ליווי, תמיכה מקצועית ומענק תקציבי. מטרתה העיקרית של התכנית היא הקניית מיומנויות למידה ועשייה דרך החקר תוך קידום האוריינות של ילדים לצורך הבנת הסביבה בה הם חיים ותפקוד טוב יותר בתוכה. ישנם גנים חוקרים במס' נושאים ותחומים בהם: מספרים בסביבת חיינו בדגש על יצירת משחקים חשבוניים, מרכז צפרות, פייטנות , חקר חומרים בשימוש חוזר באמצעות סיפורי התנ"ך.

כ- 41,900 תלמידים יפתחו את שנה"ל תש"פ בבאר שבע
תמונות באדיבות עיריית באר שבע

"גן סיפור": גן גירית הינו גן ייחודי "גן סיפור", לאורך שנת הלימודים מתקיים עיסוק בתחום הספרותי תוך שילוב בחומרי הליבה ותוכנית הלימודים.

גן אמנות : חינוך לאומנות בגישת הביטוי העצמי השמה דגש על יצירתיות, מקוריות ופרשנות אישית. פעילות אמנותית הכרחית לכל ילד כאמצעי חיוני לקידום ולביטוי התפתחותו ולכן עליה להיות בסיס לכל פעולה חינוכית. שילובה של האמנות הפלסטית בתוך הגן הכרחית וחשובה להתפתחות הילד בכל התחומים ותורמת לקידום התפתחות השפה, יכולותיו המוטוריות הקוגניטיביות, החברתיות והרגשיות.

גן חוויתי – אנגלית : גן ייחודי בשכונה ג'  המהווה מוקד משיכה למשפחות רבות והצמחת המודל במקביל בבית הספר חזון עובדיה מתוך אמונה שהחשיפה ללמידה טבעית של רכישת שפה נוספת בגיל הרך הינה הזדמנות שווה לבלתי שווים. החשיבות של הקדמת החשיפה של השפה האנגלית מגיל בית הספר לגיל החינוך הקדם יסודי הינה החשיפה והלמידה הטבעית. מטרתה העיקרית של התכנית היא קידום מיומנויות לרכישת השפות עברית ואנגלית ומיומנויות התקשורת של ילדי הגן לצורך הבנת הסביבה בה הם חיים ותפקוד טוב יותר בתוכה, תוך שימת דגש על זהות יהודית ושייכות לחברה הישראלית.

גן מוסיקלי: גן ייחודי במוסיקה השם לו למטרה קידום מיומנויות מוסיקליות והעמקת הידע המוסיקלי בקרב הילדים המתחנכים בו תוך ביטוי לכל תחומי הליבה הנדרשים בגן. הלמידה בגן הינה חווייתית ומשלבת שירה, נגינה, תזמור, תנועה במרחב, ריקוד מובנה והיכרות מעמיקה עם מושגים מוסיקליים. בגן ישנו דגש על חקר המוסיקה בדגש על חקר כלי נגינה וחקר מוסיקה מתרבויות שונות בשל אופי הגן הטומן בתוכו תרבויות רבות ושונות המשקפות את החברה הישראלית.

מודל לשילוב בין גני חינוך מיוחד לגני חינוך רגיל: כחלק ממגמה עירונית לשילוב בין תלמידי החינוך הרגיל לתלמידי החינוך המיוחד, פועלים גנים שנבנו ברח' הגדודים בשכונת דרום, האחד רגיל והשני לחינוך מיוחד, במתכונת של שילוב. הקרבה הפיסית בין הגנים מאפשרת לגננות לייצר שיתוף פעולה סביב חגים ואירועים מיוחדים, לשלב משחקי חצר משותפים ועוד. מתכונת השילוב פועלת בגנים נוספים.

תכנית העשרה במוסיקה לילדי הגן: בשיעור השבועי מתנסים הילדים בשירה אומנותית, תנועה, קצב, האזנה ונגינה. בדרך זו לומדים הילדים מושגי יסוד במוסיקה, מקבלים הכנה לקראת "קונצרט גן" וחינוך לצריכת תרבות. במשך השנה נפגשים הילדים עם קונצרטים הנערכים בתוך הגן. לקראת סוף שנת הלימודים מתקיים הקונצרט הגדול במשכן לאומנויות הבמה עם הסינפונייטה הישראלית באר שבע, בכניסה לאולם מתקיימת תערוכה המציגה את התהליך החינוכי וההכנה לקונצרט. הקונצרט והתערוכה משקפים את הלמידה וההכנה שהתרחשו בגן במהלך שנת הלימודים. הילדים למדו שירים ויצירות, אותם ישמעו וישירו עם הסינפונייטה וזמר המוביל בקונצרט.

בית חולים לדובים: מטרת התוכנית לסייע לתלמידים להפיג חששות ולהתמודד עם הפחד מפני רופאים. הילדים הופכים ל"הורים" לדובי חולה ומלווים אותו לאורך טיפול בבית החולים.

 

חינוך יסודי

מגשרות חינוכיות: פרויקט של מחלקת הקליטה העירונית, הנותן מענה לקהילת יוצאי רוסיה, צרפת, מדינות ערב, דרום אמריקה וספרד . מגשרים חינוכיים מהווים גשר בין התרבות הישראלית לבין תרבות המוצא, בדגש על עבודה במערכת החינוך בישראל השונה ממערכות חינוך אחרות בעולם וגם בהיבטים נוספים של החיים בארץ.  המגשרים החינוכיים פועלים ב – 3 מעגלים: התלמיד, המשפחה והגן. המגשרים מסייעים למשפחות העולים במפגש הבין תרבותי ולצוות הגן בהיכרות עם תרבויות ארצות המוצא.

פלאי באר שבע: תוכנית חינוכית ייחודית הנלמדת בגני הילדים ומאפשרת לילדים להכיר את העיר באר שבע באופן חוויתי במטרה ליצור זיקה בין התלמיד למקום מגוריו וזאת באמצעות ארבעה נושאים עיקריים: היסטוריה, אומנות, טבע, ספרות ותנ"ך. במסגרת התוכנית ילדי גני החובה מקבלים את ספר הילדים: "באר שבע עירי" המלווה בפאזל, מקיימים סיורים בשביל "סובב באר שבע" כולל הדרכה והפעלות ונהנים מהצגה המבוססת על הספר ותיכלל בסל תרבות.

חידון באר שבע עירי: פרויקט ייחודי לחיזוק הזהות הלוקאלית והקשר של התלמידים לעיר באר שבע, לעברה, להווה ולעתיד. במסגרת הפרויקט זוכים תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבת הביניים להיחשף וללמוד על היבטים שונים הקשורים לעיר באר שבע ומתחרים ביניהם בחידון עירוני.

חדשנות חינוכית בבית הספר תומר – "יומן המתנ"ה לתלמיד הנחוש": המוצר החינוכי "יומן המתנ"ה לתלמיד הנחוש", שפותח בבית הספר הניסויי תומר הוא תולדה של חשיבה מחוץ לקופסה. המודל שפותח בבית הספר מעמיד במרכז את נושא הפרואקטיביות – "נחישות נרכשת": מאמץ והשקעה להשגת מטרות תוך כדי מתן ביטוי לצרכים ולרצונות של כל ילד וילדה. הצוות המוביל של הניסוי בנה את המודל ופיתח אותו לאורך השנים, באמצעות השתלמויות מוסדיות ומפגשי הטמעה אינטנסיביים בשיתוף פעולה עם מכללת קיי ועם אגף ניסויים ויוזמות במשרד החינוך.  יומן המתנ"ה (מסע מקדם תודעה עצמית, נחישות והשקעה אג'נטית), מוצר המיישם את הרעיון מתוך ההנחה הבסיסית שלכל ילד הזכות לנחישות – הזכות להשמיע את הקול הייחודי שלו, הזכות להיות מסוגל להצליח, ליזום ולהשפיע על הישגיו וסביבתו. מטרת היומן לטפח לומד אוטונומי נחוש בעל מכוונות עצמית. הכלים שפותחו בבית-הספר מחזירים את האחריות לידי הלומד ומזמנים לו תהליך שיפור מתמיד מבוסס בחירה, המגייס את המוטיבציה הפנימית של הלומד ומשפיע על הישגיו. בשלב הראשון התלמיד יוצר מפה רחבה מותאמת לו, בתהליך דיאלוגי מעמיק בהנחיית המורה. המפה מציגה חוזקות, הזדמנויות, חולשות ומעכבים, מתוך המפה התלמיד בוחר יעד שברצונו לקדם ואת הדרך להשגתו כולל פעולות, הגדרת זמן, מעקב ובקרה. כך רוכש התלמיד כלים לפיתוח עצמו כלומד עצמאי.

מקומם המשמעותי של התלמידים ועיקרון הבחירה באים לידי ביטוי בכלל הכיתות בתהליכי למידה מבוססי ערכים, שהבולט בהם הוא ערך הקיימות, שמזמן למידה גם מחוץ לכותלי בית הספר.  מודל הבוגר הנחוש בבית ספר תומר זכה להפצה בכנס הבינלאומי להכוונה עצמית בהולנד במעמד גדולי המרצים בעולם ואנשי אקדמיה מכל קצוות תבל.

"בית ספר לשפות": בבית הספר נווה שלום בבאר שבע מתקיים פרויקט ייחודי ללימוד שפות – במסגרתו תלמידי המוסד החינוכי מגן ועד כיתה ו' לומדים 7 שפות. לדוגמא: שכבה ב': צרפתית, ג'-ו': סינית ד': רוסית ה': עברית, ערבית, ספרדית כמובן שבמקביל נלמדת השפה האנגלית והעברית! עם השפה נלמדת גם התרבות, כאשר כל שכבה לומדת שפה ותרבות אחרת. במסגרת הלימוד מתקיימים טקסים, אירועים והצגות במגוון שפות.

מיומנויות לחיים בבית ספר אשכול : שילוב של חשיבה מחשובית להטמעת מיומנויות לחיים בכל תחומי הדעת מגיל צעיר האני מאמין המיושם הלכה למעשה מבוסס על למידה שיתופית לפתרון בעיות בתחומי הדעת השונים. תהליך הלמידה דומה לניהול מיזם על כל שלביו: משלב התכנון, זיהוי הצורך, קבוצות מיקוד ואפיון ועד היצירה והפקת התוצרים הסופיים: סרטונים, אתרים, אפליקציות ומשחקים.

הקמת ממשלת תלמידים: בבית הספר נווה שלום בבאר שבע מתקיים פרויקט ייחודי. נבחרת ממשלה (שכבות ג'- ו') על פי הליך דמוקרטי תקין כפי שמתקיים בבחירות במדינת ישראל. ההליך כולל הנפקת תעודות זהות לכל התלמידים, הקמת מפלגות, קמפיין/מסע בחירות שבסופו כמובן מוכתר ראש ממשלת הילדים בבית הספר ועמו שרי הממשלה. יש לציין שבמקביל לתהליך זה מלמדים ומקיימים פאנלים הקשורים להליך הדמוקרטי: מהו מנהיג? איזה סוג של מנהיג אנו רוצים וכו'.

פרויקט מדעים ואנגלית בבית ספר מוריה – מרכז מצוינות מוסדי בבית ספר מוריה ללימוד מדעים בשילוב אנגלית (למידה בין תחומית)- הקמת קבוצת העמקה בשכבה ג'-ד' וקבוצת חקר בשכבה ה'-ו' ושלמדו תכנים ומושגים מתחום המדעים בשפה האנגלית תוך התנסות בחקר מעשי, הקמת חדרי בריחה, וימי שיא במרחבים חינוכיים- תרבותיים בעיר.

חפש את החברים שלך – אצלנו!" בבית הספר היסודי "מאיר"  קיימת תכנית שילוב ייחודית לילדים עם צרכים מיוחדים הכוללת מערך חוגים בתוך בית הספר בשעות אחה"צ, שמשלבת בין ילדי החינוך המיוחד לבין תלמידים בני גילם בחינוך הרגיל.

ילדים מבית הספר מקבלים שני חוגים לבחירה מדי שבוע: רפואה, תיאטרון, רובוטיקה, מדענים צעירים וכדורגל. השנה מימנה העירייה ארבעה מהחוגים באמצעות מרכזי המצוינות הפועלים בעיר, לרבות מימון שעות עבודתן של הסייעות. את חוג הרפואה תרם בי"ח סורוקה. לכל מדריך בחוג ליווי של מורה או סייעת מקרב צוות בית הספר, שהתגייס כולו להגשמת החלום. כמו כן כל המדריכים עברו השתלמות קצרה בנושא אוטיזם וקיבלו כלים להוראה מותאמת.

כ- 41,900 תלמידים יפתחו את שנה"ל תש"פ בבאר שבע
תמונות באדיבות עיריית באר שבע

קונצרטי חשיפה: סדרה של קונצרטים מוסברים בסגנונות שונים עבור תלמידי בתי הספר היסודיים הניתנים ע"י מרכז המצוינות למוסיקה בעיר זאת בנוסף לפעילות סל התרבות. באמצעות קונצרטים אלו נחשפים הילדים, לאורך השנים, לסגנונות מוסיקליים שונים, כגון: מוסיקה קלאסית, כליזמר, זמר עברי, מוסיקה אנדלוסית וכד'. כמו כן, הילדים לומדים על משפחות כלי נגינה שונות כגון: כלי נשיפה, כלי הקשה ועוד. 

לימוד אנגלית באמצעות משחוק בלונדע: פעילויות להעשרת השפה האנגלית בבתי ספר יסודיים באמצעות לימוד במרחבי מוזיאון הילדים הלונדע – בשיתוף צוות האנגלית של בתי הספר וצוות פיתוח התוכן בלונדע.

תכנית "קנגרו": תכנית אינטרנטית לקידום לימודי המתמטיקה באמצעות שעשועון חידות במתמטיקה. התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ב'-ו', ואחד מעקרונותיה הוא "מתמטיקה לכל"- חידות מתמטיות ברמות קושי שונות ומותאמות לשכבת הגיל של התלמידים. התכנית נועדה למשוך כמה שיותר תלמידים לפתרון בעיות במתמטיקה בזמן ובמקום הנוח והמתאים להם.

חינוך על יסודי

*כחלק מהמהלך הלאומי להפיכת באר שבע לחלוצה עולמית ומובילה בתחום הסייבר והפיתוח הטכנולוגי תחומים אלו מוצאים ביטוי חשוב במערכת החינוך העירונית הפורמלית והבלתי פורמלית. בשנים האחרונות נבנתה בעיר תכנית עירונית לקידום תעודות הבגרות האיכותיות, אלו המאפשרות הן שירות משמעותי איכותי והן בחירה בהמשך הדרך במסלול אקדמי נבחר.  הושם דגש מיוחד לקידום המסלול המדעי הטכנולוגי הן במקצועות היסוד – 5 יח"ל מתמטיקה, 5 יח"ל אנגלית וכן לימוד מקצועות הפיזיקה, כימיה, סייבר, ביוטכנולוגיה, רובוטיקה ועוד) , כך שבסופו של יום יגדל שיעור תלמידי ותלמידות התיכון המגיעים להישגים מצוינים ומצטיינים הן ברמה מקומית והן ברמה לאומית ומרחיבים את מגוון ההזדמנויות שלהם להשתלב בעתיד על פי נטיותיהם ויכולותיהם.  במסגרת זו בין היתר נפתחו מגמות סייבר חדשות ופורצות דרך בבתי הספר התיכוניים בעיר. במגמות היוקרתיות לומדים מאות תלמידים מצטיינים בתחומי הנדסת מחשבים שישתלבו ביחידות המודיעין בצה"ל. תלמידי התכנית, לומדים את יסודות תחום הסייבר, רוכשים הכשרה ייחודית ומשתתפים בתחרויות חשובות לצד נציגים ממערכת הביטחון, השב"כ, עמותת בוגרי יחידת 8200 , אגף התקשוב של צה"ל וגופי טכנולוגיה ואקדמיה מובילים. התוכנית מובנית על פי רמת הדרישות של אגף המודיעין בצה"ל, מטה הסייבר הצה"לי ומינהל מדע וטכנולוגיה ומחוז הדרום במשרד החינוך.

כ- 41,900 תלמידים יפתחו את שנה"ל תש"פ בבאר שבע
תמונות באדיבות עיריית באר שבע

תכנית חשובה נוספת בעיר לקידום והכשרת בני ובנות נוער בתחומי תקשוב, סייבר והגנת הרשת- " ניצנים": מיזם לימודי פורץ דרך משותף לעירית באר שבע, משרד החינוך, אגף התקשוב בצה"ל ו"מרכז אודי למצוינות תקשובית" לעידוד והובלת בני נוער למצוינות בתחומי התקשוב והסייבר לקראת גיוסם. תלמידי כיתות ט'-י"ב שלומדים בתכנית רוכשים הכשרה ייחודית בתחומי מחשוב, סייבר, תקשורת והגנת הרשת כאמור, במסגרת עליית גופי אגף הקשר והתקשוב לנגב. למשתתפי התוכנית ניתנים מגוון הכלים להתקבל ולהשתלב ביחידות התקשוב בצה"ל ובעתיד להפוך למומחים בתחומי הטכנולוגיה ותעשיית ההייטק בישראל. משך הלימודים בתוכנית 4 שנים , אחת לשבוע לאחר שעות הלימוד בכיתה ט' ובכיתות י' – י"ב ישולב כחלק ממקצועות המיחשוב. שעות העשרה ותיגבורים יינתנו בשעות אחר הצהריים. המרצים בתוכנית : מומחים מהתעשייה, מדריכי בית הספר למקצועות המחשב (בסמ"ח- ממר"ם), מדריכים מבית הספר הארצי לקשר.

גם בחינוך הבלתי פורמלי לימודי הסייבר מקבלים ביטוי חשוב דוגמה לכך היא תכנית מגשימים": תכנית עילית אה- פורמאלית ללימודי מחשבים וסייבר, מיועדת לבני נוער בכיתות י'-י"ב במסגרתה רוכשים התלמידים כלים מתקדמים בתחום מתפתח וחשוב זה ונפתחת בעבורם הזדמנות חשובה לאופק משמעותי ושרות איכותי ביחידות העילית של צה"ל. יש לציין שכמות התלמידים בעיר שלומדת לימודי סייבר בחינוך הבלתי פורמלי במסגרת תוכנית זו עולה מידי שנה ובהתאמה גם גדל שיעור המתגייסים ליחידות העילית במודיעין.

תכנית "יוצרים עתיד" בבי"ס דקלים (חינוך מיוחד): מטרת התוכנית לעודד חיי עצמאות ועבודה בקרב מתבגרים עם מוגבלות תוך יצירת מעבר קל מעולם בית הספר לעולם העבודה. במסגרת בית הספר, הצוות החינוכי עוסק בהקניית עולם העבודה וכישורי חיים. במסגרת התוכנית, יועצת השמה מטעם עמותת "אלוין" (עמותה המעניקה שירותי תמיכה למתבגרים ומבוגרים בין היתר עם מוגבלות התפתחותית) מלווה את התלמידים להתנסות תעסוקתית ללא שכר במקומות עבודה מגוונים.

שיתוף הפעולה בין ביה"ס והעמותה נושא פרי ומס' התלמידים היוצאים לעבוד דרכם גדל משנה לשנה. היום מצליחים בוגרי בית הספר להשתלב באופן מוצלח ביותר במקומות עבודה בתקופת הלימודים, ועם סיום הלימודים, בשרות לאומי, התנדבות לצבא, לימודים מקצועיים ותעסוקה ודיור בקהילה. לפרטים: מנהלת בית ספר דקלים.

"לומדים עם מדענים וטייסים": תכנית בשיתוף עמותת חתני נובל למצוינות בחינוך. סדרה של מפגשים עם מדענים המגיעים לסדרת הרצאות ומציגים לתלמידים בבתי הספר העל-יסודיים נושאים מתקדמים ומרתקים במדעים וטכנולוגיה במגוון תחומי דעת.  במקביל מתקיימת סדרה של מפגשים עם טייסים.

ויקיפדיה בחינוך: במסגרת הפרויקט החינוכי עשרות תלמידים הלומדים בכיתות הצטיינות בבאר שבע כותבים ערכים על העיר באנציקלופדיה השיתופית הרב לשונית-ויקיפדיה. התלמידים מוכשרים למייזם כחלק מתוכנית הלימודים בין היתר בשיעורי הבעה בהם התנסו בניסוח, בכתיבה ובחיפוש מקורות אמינים וכן במסגרת הדרכות וסדנאות עריכה על השימוש וחוקי הכתיבה בויקיפדיה. בנוסף יהנו התלמידים מסיורים לימודיים להכרת אתרים ומוקדים חשובים בבאר-שבע. עד כה עשרות ערכים שנכתבו במלואם על ידי תלמידים נוספו לויקיפדיה.

 

חינוך ערכי

המרכז לשירות משמעותי: המרכז מפעיל תכניות עירוניות ובית ספריות לקידום ההכנה לשירות בצה"ל, ביניהם ימי צה"ל בית ספריים, הכנת התלמידים לצו הראשון, טיפוח בעלי הפוטנציאל לקצונה, שילוב חיילים וחיילות, קצינים וקצינות בהסברה לתלמידים על צה"ל ואפשרויות המגוונות לשירות משמעותי.  המרכז מעודד תלמידים להצטרף למכינות קדם-צבאיות ושנות שירות, יוזם ומקיים סיורים בבסיסי צה"ל למורים וצוותי חינוך, מלווה ותומך בארגונים ומסגרות המקדמות את הצבאי ואזרחי בעיר.

כ- 41,900 תלמידים יפתחו את שנה"ל תש"פ בבאר שבע
תמונות באדיבות עיריית באר שבע

מעורבות חברתית-קהילתית ותעודת בגרות חברתית: החינוך לערכים, להתנדבות ולתרומה לקהילה ולזולת מהווים נדבך מרכזי במערכת החינוך בבאר שבע. במסגרת התכנית למעורבות חברתית, תלמידי בתי הספר העל-יסודיים והיסודיים מתנדבים במקומות שונים בקהילה ובמסגרת תכניות ופרויקטים שונים המופעלים בבתי הספר ובמוסדות קהילתיים. תלמידי כיתה יב', שעומדים בקריטריונים שהוגדרו ע"י משרד החינוך, זכאים לתעודת בגרות חברתית על עשייתם החברתית ותרומתם לקהילה ולחברה, לצד תעודת הבגרות הלימודית.

תכניות מנהיגות מובילות: במסגרת החינוך למנהיגות ולמעורבות אזרחית, מופעלים במערכת החינוך מספר תכניות מובילות לטיפוח מנהיגות בקרב תלמידים, ביניהם תכנית חצ"ב – המיועדת לתלמידי כיתות ו' ובמסגרתה רוכשים התלמידים כלים ומיומנויות בתחום המנהיגות, כגון יכולת  להעביר מסר, מיומנויות בהפקת פרויקט, התמודדות עם דילמות חברתיות ואזרחיות וכד'. פרלמנט ילדים עירוני– המיועד לנציגי תלמידי בתי ספר היסודיים (כיתות ה') ובמסגרתו עוברים התלמידים הכשרה ביסודות הדמוקרטיה ורוכשים כלים ומיומנויות בהובלה, הנהגה, עמידה מול קהל, תכנון והפקת מיזמים ועוד.

 

תכניות עירוניות

חדשנות דיגיטאלית בחינוך – "פדגוגיה של הזדמנויות" בבירת הנגב: באר שבע מובילה מהלך חדשנות פדגוגית-דיגיטלית במוסדות החינוך בעיר. מטרת המהלך בין היתר הכשרת בוגרים לעולם עתידי, דיגיטלי, משתנה ופורץ גבולות. במסגרת המודל בין היתר: *הוכשרו צוותים חינוכיים לקידום פדגוגיה חדשנית * נבנו מרחבי חדשנות במוסדות החינוך * נפרסו תשתיות מתאימות וציוד דיגיטאלי לאורך הרצף החינוכי: כיתות חכמות בבתי הספר העל יסודיים, ציוד תקשוב לגנים מובילים *יוזמות חינוכיות קהילתיות: עידוד יוזמות פדגוגיות-טכנולוגיות של אנשי חינוך ושל תלמידים והטמעתם במוסדות החינוך לקידום למידה חדשנית, יצירת קשרים ושיתוף פעולה עם פרויקטים של עיר חכמה וקהילה לומדת, האקתונים של נוער / צוות חינוכי, האקתון קהילתי, קידום סטארטפים של בני נוער, קידום מסגרות נוער, קידום עירוני של אליפות הסייבר הארצית, תחרויות סייבר ואבטחת מידע בקרב בני נוער. כמו כן, במסגרת המודל ישנו קידום למידה מקוונת מרחוק- פיתוח קמפוס וירטואלי של נוער הלומד בשיטות חדשניות ללא מגבלות זמן ומקום.

מרחב סטארט-אפ עירוני ליוזמות חינוכיות: בימים אלה מתוכנן מרחב סטארט-אפ עירוני אשר יתמוך ביוזמות חינוכיות של אנשי הוראה, תלמידים וכלל התושבים מהקהילה המקומית. המרחב יעניק תשתיות מתאימות, פיזיות ואנושיות, לתמיכה ביוזמה, פיתוחה ותמיכה בהמשכיות קיומה והפצתה. המרחב יהווה HUB עירוני שיכיל בתוכו את כל האמצעים הטכנולוגים הנדרשים ויאפשר התייעצות וקידום היוזמה ע"י אנשי פיתוח, עיצוב ומומחי תוכן נוספים.

מארי קירי: שילוב לימודים אקדמיים בתיכון – תכנית ייחודית בישראל במסגרתה עשרות תלמידות ותלמידים מצטיינים בכיתה י' לומדים לימודים אקדמיים לתואר במסגרת המחלקה לכימיה באוניברסיטת בן גוריון. תכנית ייחודית זו מאפשרת לימודים אקדמיים בקבוצה של תלמידים תוך תמיכה, ליווי, חניכה ויצירת מעטפת חברתית מנהיגותית תומכת.

אתגרים: תוכנית שמפעילה המחלקה לחינוך מיוחד בחמישה בתי-ספר על-ידי עמותת "אתגרים". העמותה פועלת לקידום ושילוב חברתי של ילדים, בני-נוער ובוגרים עם מוגבלות באמצעות פעילות ספורט אתגרי בין היתר בתחום החבל, השייט והאופניים. התוכנית ממלאת מטרות רבות וחשובות, ביניהן: שיפור המוטוריקה הגסה, הפגת פחדים, חיזוק מיומנויות חברתיות, שיפור יכולות קוגניטיביות ושיפור יכולות שפתיות.

פרויקט שוחרי רפואה – אסר"ן: פרויקט "שוחר רפואה" בחינוך המיוחד פועל מטעם אסר"ן (אגודות הסטודנטים לרפואה בנגב) במטרה לחשוף את הילדים לעולם הרפואה והבריאות לעודד אותם לשאוף למצוינות ולהרחיב את ידיעותיהם. תכני הפרויקט מגוונים ומכילים תכנים תיאורטיים ומעשיים. בחשיבה משותפת עם צוות בית הספר ובהתאם לצרכים נבנתה תוכנית יחודית לכל בית ספר.

Tech7 Juniors : חיבור בין בני נוער לתעשיית ההייטק, החברות והאנשים שבה. זאת במטרה להקנות כלים, לפתוח דלתות ולקרב את הנוער להזדמנויות העתיד. בכל אחת מהתוכניות מעורבים סטודנטים או יזמים  בוגרים וכך מאפשרים לנוער להתחבר לאקוסיסטם היזמי-טכנולוגי בדרום ללא תלות בתוכניות שלנו ולהגיע הכי רחוק שאפשר.

רובוטיקה: תכנית לימודים ייחודית ברובוטיקה ביסודי ובחט"ב הכוללת השתתפות בתחרויות רובוטיקה ארציות ואזוריות.

כ- 41,900 תלמידים יפתחו את שנה"ל תש"פ בבאר שבע
תמונות באדיבות עיריית באר שבע

בית ספר להורים: מתוך תפיסה כי ההורים מהווים גורם מרכזי בחינוך ילדים. גובשה תוכנית להורות מיטבית במסגרתה מתקיימות סדנאות ומפגשים עם טובי מנחי ההורים.

מרכזי מצוינות עירוניים במדעים, תיאטרון, חינוך גופני, מוסיקה ומנהיגות. המרכזים מזמנים לתלמידים למידה משמעותית במגוון תחומי דעת ויצירה ומאפשרים להם הזדמנות למתן ביטוי אישי ליכולותיהם תוך למידה ושיפור כישרונות, עד כדי מצוינות והצטיינות בתחומים השונים. כל מרכז מצוינות מפעיל תכנית פעילות לילדי ותלמידי העיר, מגן ועד י"ב בשלושה מעגלי העשרה: חשיפה, העמקה, חקר/התמחות.

מרכזי למידה והעשרה חוץ בית ספריים: מערכת החינוך בב"ש מפעילה תכניות ופרויקטים חינוכיים למצוינות  בשיתוף מרכזי המדע, התרבות והספורט העירוניים: אוניברסיטת בן גוריון בנגב, פארק קרסו למדע, המרכז הטכנולוגי, הקונסרבטוריון העירוני, תיאטרון ב"ש ובית ספר למשחק, מרכזי מחול ותנועה,  מרכזי ספורט ועוד.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
כיצד הדפסת תלת מימד מועילה לחברה?
חלק מהיתרונות המהפכניים של הדפסה בתלת מימד הם היכולת להגדיל...
הישג חסר תקדים לביה"ס בת דור באר שבע!
תלמידי ביה"ס קוטפים את המקום הראשון בכל רמות הגילאים הראל ארוש...
התחפש לאלוף: עילאי עמר – אלוף אופקים בגיימינג
עילאי עמר, תלמיד כיתה יב' בתיכון הרב תחומי עמל אמירים,...
לדאוג שדברים יתנהלו בדרככם בכל שלבי החיים- איך עושים את זה?
ככל שאדם מתבגר ומזדקן, מתחילות לצוץ בראשו שאלות מהותיות כמו...
מודדים את השטח בעזרת המומחים
כשמדובר בבעלות על נכס, היבט מכריע אחד הוא לדעת את...
עריכת צוואה- תמהלך שחשוב לא לוותר עליו
אנשים רבים המגיעים לגיל מבוגר מרגישים שהמטרה העיקרית שלהם, וטוב...
תלמידות אולפנת אמית אוריה באר שבע זכו בגמר רמון ספייסלאב: הניסוי שהכינו יבוצע בחלל
תלמידות שכבה ח' באולפנת אמית אוריה באר שבע זכו במקום...
יוזמה עם חשיבה קדימה הדורשת תכנון קפדני
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין משותף היא יוזמה עם...
המכללה האקדמית אשקלון מצדיעה לגיבורי המערכה, לחיילי צה"ל והחטופים​
המכללה האקדמית אשקלון קיימה בשבוע שעבר, בשיתוף "תקווה ישראלית", מפגש...
אירועי "מדרום" לאמנות באופקים יערכו בשכונת מישור הגפן
אירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית יתקיימו השנה במתכונת מיוחדת בימים...