Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הלוואות הלוואה בערבות מדינה או קרן פועלים לעסקים – מה עדיף?

הלוואות הלוואה בערבות מדינה או קרן פועלים לעסקים – מה עדיף?

מדינת ישראל עשתה מהלך חכם והקימה את הקרן שנותנת הלוואות בערבות מדינה שמאפשרת לבעלי עסקים במדינת ישראל לקבל הלוואות אטרקטיביות מאוד, הלוואות בערבות מדינה עוזרות לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים, והמדינה מרוויחה מקומות תעסוקה חדשים שנוצרים בזכות העסקים הקטנים והבינוניים מצד אחד, ומצד שני לתת הלוואות לפתיחת עסק חדש  ליזמים שכירים שיכולים לגדול ולהתפתח.

הכותב הוא יעקב אלון מנכ”ל סל יועצים שמתמחה בהשגת הלוואות בערבות מדינה

לסיפור הזה יש צד אחד שנפגע מההחלטה של המדינה לתת את הזיכיון לחמישה בנקים, והצד הנפגע הוא בנק הפועלים, תשאלו מדוע בנק פועלים שהוא הבנק הגדול נפגע מהעניין? ובכן, במדינה החליטה שרק בנק אחד גדול מבין שני הבנקים הגדולים יקבל את הזיכיון, והשני יישאר מחוץ לזיכיון.

בנק הפועלים התעשת בשנייה אחת והבין שהוא עומד לאבד את כל העסקים במדינת ישראל, שהרי התנאים החלומיים לבעלי עסקים יעבירו במהירות את העסקים לחמשת הבנקים שזכו בזיכיון שהם: בנק לאומי, בנק מזרחי, בנק הבינלאומי, בנק מרכנתיל, בנק אוצר החיל ובנק פאגי, סידרנו כאן את הבנקים לפי סדר גודלם מהגדול לקטן, וניתן רמז קטן שזה גם סדר העדיפות הנכון מבחינת למי מהבנקים כדאי להגיש את הבקשה.

כמו שאמרנו, בנק הפועלים התעשת והחליט להקים את "קרן פועלים לעסקים"  על מנת להישאר במרכז העניינים של המשק הישראלי בעזרת קרן חדשה שהוא הקים שהיא קרן פועלים לעסקים, וכך להמשיך להיות הגוף המרכזי והקובע במערכת הבנקאות הישראלית. בנק הפועלים פנה אל כל היועצים במדינת ישראל שהוא כבר עבד איתם בעבר בקרן בערבות מדינה במתן הלוואות בערבות מדינה ואמר להם כך: "תגישו לי את הבקשות של ההלוואות כמו שהגשתם לקרן בערבות מדינה, אני נותן בקרן פועלים לעסקים לבעלי העסקים הפעילים ובעלי העסקים החדשים הלוואות יותר טובות מההלוואות של הקרן בערבות מדינה", היועצים במדינת ישראל הבינו מיד את ההזדמנות הגדולה שנפלה לידיהם שהרי מה יכול להיות יותר טוב לבעלי עסקים מאשר מתחרות בין הבנקים במתן הטבות לבעלי עסקים שהם זכאים לקבל הלוואות בערבות מדינה , או הלוואות בקרן פועלים לעסקים. וכאשר יש תחרות כולם מרוויחים

אז מי עדיף? הלוואות בערבות מדינה או קרן פועלים לעסקים?

לכאורה, הלוואה בערבות מדינה היא עדיפה לבעל עסק, אבל השיקולים של בעלי עסקים צריכים להיות רחבים, ולנתח היטב את המשמעויות של כל אחד מהתנאים של הלוואות בערבות מדינה והתנאים של קרן פועלים לעסקים בהתאם לסוג העסק. כבר עכשיו נאמר שישנם עסקים שכדאי להם לקחת הלוואה בערבות מדינה, וישנם עסקים שכדאי להם לקחת הלוואה בסיוע קרן פועלים לעסקים, אנחנו נעמוד על ההבדלים בין שתי הקרנות, ונסביר כאן לגבי כל הבדל את המשמעות שלו לבעל העסק, וכך כל בעל עסק יוכל להחליט בכוחות עצמו האם להעדיף את קרן פועלי לעסקים או את הלוואות בערבו מדינה.

 

גודל מחזור של העסק :

הלוואות בערבות מדינה ניתנות לעסקים בעלי מחזור של עד מאה מיליון שקלים, וזאת לעומת קרן פועלים לעסקים שנותנת הלוואות לבעלי עסקים עם מחזור מקסימלי של 25 מיליון שקלים, אז מה המשמעות כאן? ובכן אם אתה בעל עסק שהוא בינוני והמחזור שלו הוא מנעל 25 מיליון שקלים אזי תוכל להגיש בקשה להלוואה בערבות מדינה בלבד, מאחר וקרן פועלים חסומה עבורך עקב מחזור שהוא גדול מהגבול העליון של קרן פועלים לעסקים.

 

מהירות קבלת ההלוואה:

קרן פועלים לעסקים מתחייבת להעביר המלצה לסניף הבנק הנבחר בתוך בנק פועלים תוך 14 ימי עסקים, אנחנו היועצים יודעים שהמהירות של הקרן היא הרבה יותר גבוהה וישנם עסקים שמגיעים לבנק פועלים עם המלצה של הגוף שבודק את הבקשה BDI אפילו תוך 8 ימים. נתן זה הוא חשוב משמעותית לבעלי עסקים שנקלעים למצוקה בתזרים המזומנים שלהם, וחסר להם כסף להשגת המטרות העסקיות שלהם, ניתן מספר דוגמאות: בעל עסק שנופלת לידיו הזדמנות במכרז שהוא תלוי זמן, וזקוק לכסף בכדי לגשת למכרז או שמצד שני יפסיד את מועד ההגשה והוא ייפסל, ואז אין לו צורך בהלוואה, או בעל עסק שלא תכנן היטב את תזרים המזומנים שלו ועלולים לחזור לו צ'קים שעלולים להגביל את פעילותו, כלומר כאן המשמעות של הזמן היא קריטית, והאפשרות של קרן פועלים לעסקים היא פותרת לבעל העסק את הבעיה.

 

ריבית של ההלוואה :

לבעלי עסקים רבים הריבית היא הדבר החשוב ביותר, ניתן דוגמא לעסק שמוכר דיזל לחברות הובלה, חברות עבודות עפר, חברות הסעות ועוד, ידוע שהרווח בעסק מהסוג הזה הוא נמוך מאוד ועסקים אלו מתבססים על מחזור מכירות גדול מצד אחד ומצד שני אחוזי הרווח הם הקריטיים ביותר לבעל העסק, לא כך הדבר בחברות שיש להן רווחיות גבוהה כגון יבואנים שיש להם אחוז רווח גבוה מאוד, ואין לריבית כמעט השפעה על הרווח.

הריבית על הלוואות בערבות מדינה היא נמוכה באופן ממוצע מהריבית לעסקים בקרן פועלים לעסקים. הממוצע השנתי של ריבית הלוואות בערבות מדינה עומד על פריים + 2.7 אחוז בשנה לעומת ריבית של פריים 3.5 אחוז בקרן פועלים לעסקים, אבל כאן צריך לשים לב למילים ב"אופן ממוצע", זה נכון שבאופן ממוצע ההפרש הוא רק 0.8 אחוז, אבל הממוצע בקרן פועלים הוא לא ממוצע אלא ריבית שהיא קבועה לכלל בעלי עסקים, לעומת זאת הריבית לבעלי עסקים שלוקחים הלוואות בערבות מדינה היא נקבעת על ידי הנציג של משרד האוצר, בעל עסק שהוא יבואן בעל רווחיות גבוהה יכול לקבל ריבית של פריים + 1.45 אחוז, ובעל עסק חדש יכול לקבל ריבית של פריים + 3.5 והכל בהתאם לרמת הסיכון של העסק, ומכאן ההפרש ליבואן הוא ענק לטובת הלוואה בערבות מדינה, בחישוב פשוט אנחנו מקבלים הפרש של 2% לפחות לטובת הלוואת בערבות מדינה. כלומר בהתאם לסוג העסק, רמת הסיכון שלו, הרווחיות שלו נקבעת הריבית וכמובן נקבע ההפרש בין שתי הקרנות.

 

מחזור הלוואות :

קרן פועלים לעסקים מאפשרת לבעל עסק שיש לו הלוואות בבנקים אחרים מאשר בנק פועלים לקבל הלוואות בסיוע קרן פועלים לעסקים לסגירת חשבונות ההלוואות בבנק לאומי, מזרחי, בינלאומי, מרכנתיל, אוצר החיל, פאגי, דיסקונט וגם גופים חוץ בנקיים כגן: מימון ישיר, חברת כרטיסי אשראי מקס. ישראכרט, דיינרס, CAL, ועוד,  וזאת להבדיל מהלוואה בערבות מדינה שהיא ניתנת רק למטרות של פיתוח עסק, שיפור עסק, הגדלת עסק, השקעות בעסק כגון שיפוץ, קנית כלי עבודה וציוד לעסק, או מימון תנאי תשלום של לקוחות מול ספקים, זהו הפרש שנוצר עקב לקוחות שמשלמים לדוגמא שוטף + 30, שוטף + 60 או שוטף + 90 , וכאשר בעל העסק נדרש לשלם משכורות לעובדים כבר עשרה ימים לאחר סוף החודש, או ספקים שמוכרים לדוגמא סיגריות לחנויות נוחות ופיצוציות, ספקים אלו דורשים תשלום מזומן מבעל העסק, המשמעות היא שנוצר חוסר בתזרים מזומנים לבעל העסק, והדרך היחידה להשלים אות הוא בעזרת הלוואה ארוכת טווח של 6-5 שנים.

כלומר הלוואה בערבות מדינה אינה ניתנת  למטרות של מחזור הלוואות או הורדת ריבית על הלוואות קיימות, אז אם אתה בעל עסק שמשלם ריבית גבוהה בבנק שלך, לא תוכל לבקש הלוואה בערבות מדינה בכדי להחליף את ההלוואה "הרעה" בהלוואה "טובה".

 

עסק שזקוק ל"דחיפה":

הלוואות בערבות מדינה ניתנות גם לעסקים שהם אינם רווחיים כרגע. הלוואות בערבות מדינה ניתנות לעסקים שמוכיחים ששיפור מסוים יעזור להם לשנות את הכיוון של העסק. זו הנקודה הכי יפה של הקרן שנותנת הלוואות בערבות מדינה. מאחר והמדינה נוטלת סיכון גבוה מול העסק שהוא נמצא על פרשת דרכים, דרכו היא לסגירת העסק או לפריחתו, והכל תלוי בטיב התוכנית העסקית של העסק, והיכולת של היזם לבצע את התוכנית, שהרי ידוע שלא תמיד היזם הוא בעל כישורים לבצע את השינוי שהוא יודע שהוא צריך לעשות, כאשר התוצאה היא שהמדינה מפסידה את הכסף. אבל בעלי עסקים שנמצאים בצומת הזו שמאפשרת להם את ההזדמנות לצאת מהמשבר בו הם נמצאים שואלים את תמיד את השאלה הבאה: "אז מה אני צריך את המדינה אם היא לא יכולה לעזור לי?", שהרי ברור לכל יזם שהינה זה פה והוא מבצע את התיקון הנדרש והעסק שלו יפרח לשמיים.

 

הגרייס :

קרן פועלים לעסקים נותנת גרייס של שנה לבעל העסק, וזאת לעומת חצי שנה גרייס של הלוואות בערבות מדינה, נסביר כאן שגרייס הוא הזמן שהגוף הפיננסי שנותן את ההלוואה מאפשר לבעל העסק לפתח את העסק, ורק אז לשלם את ההלוואה. נתון זה הוא משמעותי מאוד לעסק שרוצה לדוגמא לשפץ את המסעדה שלו, השיפוץ אורך חודש, הלקוחות מתחילים לגדול בהדרגה לאור השמועה שפשטת שעכשיו המסעדה היא טובה, והגידול לא קורה ביום אחד. וכך גרייס של שנה עדיף על פני גרייס של חצי שנה שמגיע מהלוואה בערבות מדינה. דוגמא נוספת היא ענף הבנייה, בענף זה נולדה תרבות קלוקלת של הלקוחות שמשלמים לבעל העסק באופן ממצע של מעל 75 נימים לאחר סיום העבודה, מסכן בעל העסק הוא משלם משכורות לעובדים מעל שלושה חודשים, משלם דלק, משלם שכירות מבנה, חשמל, מים, דמי ניהול, רכישת חומרים לבנייה ועוד ועוד ועוד, ואין לו כסף לשלם את התשלומים האלו כי הוא עדיין לא קיבל את הכסף מהלקוח. פה המשמעות של הגרייס היא אדירה ללקוח וגורמת להעדפה ברורה של קרן פועלים לעסקים על פני הלוואות בערבות מדינה לסוג זה של בעלי עסקים

 

הפקדון :

מהו פקדון, זו המצאה ישראלית שנולדה בהלוואות בערבות מדינה, המדינה אומר לבעל העסק – "אנא תפקיד 25 אחוז מסכום ההלוואה בבקשה מול ההלוואה שאני נותנת לך", ואני אומר, נו באמת, בשביל מה המדינה נותנת 100 שקלים מצד אחד ולוקחת מהכיס השני 25, אז שתיתן 75 שקלים וזהו, שהרי נגרם נזק לבעל העסק, הוא משכיב 25 שקלים סתם בחשבון ללא שימוש ומצד שני משלם ריבית על הלוואה גדולה יותר. אז מה הועילו חכמים בתקנתם?

גודל הפקדון בקרן בערבות מדינה הוא 25 אחוז, אבל ליועצים שמכירים את הקרן יודעים שניתן בסוף התהליך לבקש "הנחה" בגודל הפקדון, זה אומנם מעכב את קבלת ההלוואה בשבוע אבל אם יש ללקוח זמן להמתין הוא ירוויח את הסכום של ההנחה. לעומת זאת בקרן פועלים לעסקים אין הנחות. הקרן קבעה שרירותית פקדון של 25 אחוז וזהו. כלומר בעלי עסקים שיש להם זמן להמתין עם קבלת ההלוואה עדיף להם הלוואה בערבות מדינה ולא הלוואה לסיוע באמצעות קרן פועלים לעסקים.

לגבי יזמים שרוצים לקבל הלוואות לפתיחת עסק חדש להם יש עדיפות בסיסית לחלוטין בהלוואות בערבות מדינה על פני קרן פועלים לעסקים לגבי גודל הפקדון , גדול הפקדון בהלוואות בערבות מדינה עומד על 10 אחוזים לעומת 25 אחוז פקדון בהלוואות בסיוע קרן פועלים לעסקים, ולכן בנקודה זו עדיף ליזם לקחת הלוואה בערבות מדינה על פני קרן פועלים לעסקים.

ישנו מסלול של הלוואה עד מאה אלף שקלים בערבות מדינה שבו אין פקדון בכלל לבעל העסק החדש או הפעיל, וכאן יש יתרון גדול מאוד להלוואות בערבת מדינה.

 

רכישת עסק פעיל :

ישנה עדיפות להלוואה בסיוע קרן פועלים לעסקים על פני  הלוואות בערבות מדינה לבעל עסק שרוכש עסק פעיל, קרן פועלים לעסקים מאפשרת לקבל הלוואה של 100 אחוז מסכום הרכישה של העסק הפעיל, שזו הלוואה יפה שנותנת פתרון ליזם שרוכש את העסק.  לעומת זאת הלוואות בערבות מדינה לצורך רכישת עסק פעיל הן אינן אטרקטיביות. משום שלקבל 35 אחוז מסכום ההלוואה זהו סכום זעום שאינו מאפשר את רכישת העסק המבוקש, ובעצם מסלול זה אינו פעיל בכלל בהלוואות בערבות מדינה

 

מה מקסימום ההלוואה שניתן לקבל :

סכום ההלוואה המקסימלי שניתן לקבל באמצעות קרן פועלים לעסקים הוא עד 500 אלף ₪ לעסק קטן, או עשרה אחוז מגובה המחזור של העסק, וזאת לעומת 8 אחוזים מהמחזור לעסק פעיל, או הלוואה עד 500 אלף ₪ לבעל עסק קטן, המשמעות היא שאם יש לך עסק בעל מחזור שהוא גדול מ 6 מיליון שח, ואתה זקוק לסכום המקסימלי האפשרי עדיף לך לקבל הלוואות בסיוע קרן פועלים לעסקים

 

לכמה שנים ההלוואה :

קרן פועלים לעסקים נותנת לבעלי עסקים מסוג מסוים שנעמוד עליו בהמשך הטבה משמעותית והם יכולים להחזיר את ההלוואה במשך שש שנים, וזאת לעומת הלוואות בערבות מדינה שהן ניתנות למשך חמש שנים, זו נקודה משמעותית לבעלי עסקים עם רווחיות נמוכה שזקוקים ליותר זמן וסכום תשלום שהוא הכי נמוך שהוא אפשרי.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...
חייכם המשותפים ראויים להסדרה כדת וכדין
מדוע חשוב להיעזר בעורך דין להסדרת מעמד? הגשמת החלום לחיות יחד...
התקנת חלון אלומיניום
התקנת חלון אלומיניום
האלומיניום ידוע כחומר גלם עמיד, נוח לעבודה, ידידותי לסביבה ולא...
סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות עם לקוח
טיפול פרטני הוא סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות...
כיצד מתנהלות חקירות בעידן המודרני?
הטכנולוגיה המתפתחת חודרת יותר ויותר לחיים שלנו, ומאפשרת לנו לבצע...
צוואות, ירושות וחלוקת עיזבון
כאשר אדם נפטר, נכסיו ורכושו עוברים לידי יורשיו החוקיים על...
לידה בצד הדרך
חלי ואליסף, זוג נשוי מקריית גת, היו בדרך לבית החולים...
כל מה שצריך לדעת על אינטרנט מהיר לעסקים
אתם מנהלים עסק, מקיימים שיחות וידאו ומידי פעם האינטרנט פשוט...
חלוקת רכוש לאחר מותו של אדם- מהן האפשרויות לכך
לאחר פטירתו של אדם, כאשר חולפת התקופה הראשונית של האבל,...
הפחתת כאבי גב באמצעות דיקור
דיקור סיני הוא שיטת טיפול עתיקה שמקורה ברפואה הסינית. בשיטה...