Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

אירועי "מדרום" לאמנות באופקים יערכו בשכונת מישור הגפן

אירועי "מדרום" לאמנות באופקים יערכו בשכונת מישור הגפן
צילום: עדי שרגא

אירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית יתקיימו השנה במתכונת מיוחדת בימים שני, שלישי ורביעי, 1 עד 3 באפריל, בשכונת מישור הגפן באופקים. זאת כחלק מתהליך ההנצחה העירוני של אירועי 7 באוקטובר בעיר, ותוך שימת דגש על שיקום, זיכרון, הנצחה, קהילתיות, שייכות וערבות הדדית.
האירועים יכללו בכורות, מופעים, מפגשים ואירועי תרבות ברחובות, בחצרות, בבתים ובשטחים הציבוריים ברחבי השכונה, ויכללו פרויקטים אמנותיים שפותחו במיוחד עבור הפסטיבל – לצד סיורים, מופעים, ערבי שיח, מייצבים ומייצגים, לרבות מופעים לילדים ולנוער. בין האירועים ניתן יהיה למנות מיצב הנצחה לקורבנות העיר, יצירה ובנייה של פסל סביבתי שימושי שיהפוך למרחב ציבורי, קונצרט מיוחד של תזמורת משטרת ישראל בהצדעה לתחנת משטרת אופקים ותושבי השכונה, סיורים וסיפורים בשכונת מישור הגפן, סדנאות התמודדות בהנחיית מטפלות באמנות, בתים מארחים, אירועי מדרום לילדים, שיח עם מתנדבי זק"א באופקים תוך ליווי מוזיקלי של אהוד בנאי, סלון שכונתי ושיחות סלון, מופע "בין שדרות לירושלים" של המוזיקאי מיכה ביטון ועוד. כל זאת תוך שיתוף מלא של תושבי העיר.

"אירועי 'מדרום', המתקיימים כאן באופקים זו השנה ה-14, הם לא רק אירועי תרבות מרתקים, אלא גם הזדמנות לחבר בין זיכרון – לתקווה", אמר ראש עיריית אופקים, איציק דנינו. "השנה, אנו מקדישים אותם לתהליך ההנצחה ולזיכרון האירועים הקשים שחווינו, ומקיימים אותם בשכונת מישור הגפן, אשר נפגעה באופן הקשה ביותר בטבח 7 באוקטובר. אנו רואים באמנות כלי חזק לשיקום, התגברות ובנייה מחדש של הקהילה שלנו, ומאמינים שדרכה נוכל להעניק ביטוי לכאב, לזיכרון ולקהילתיות".

"אנו באופקים מאמינים שלאמנות יש את הכוח לרפא, לאחד ולבנות גשרים בין אנשים", המשיך דנינו. "במיוחד השנה, מהווים אירועי מדרום פלטפורמה שמתאימה בדיוק למטרות אלו. דרך סדנאות, הופעות ופרויקטים קהילתיים – אנו מחברים בין תושבי העיר, מנציחים את הגבורה והאחריות ההדדית שהפגינו במהלך אירועי ה-7 באוקטובר, ובונים מחדש זיכרון משותף וחוסן קהילתי. זהו זמן לרקום שוב את המעטפת החברתית שלנו, להנציח ולצמוח בחזרה למעלה, יחד, כקהילה".

"פסטיבל מדרום הוא פרויקט דגל המספק במה וקול ליוצרים ויוצרות באופקים", הוסיף נשיא המכללה האקדמית ספיר, פרופ׳ ניר קידר. אירועי 'מדרום' השנה יתמקדו בתהליך ההנצחה העירוני של האובדן והגבורה בעיר ב-7 באוקטובר. הפסטיבל יציג את סיפורם האישי והקהילתי של תושבי העיר ובעיקר של שכונת מישור הגפן. באמצעות האמנות נדגיש את העוצמה האנושית, הגבורה, המשבר וההחלמה ונעסוק בדרכים השונות של הזיכרון וההחלמה. אני מודה לעיריית אופקים ולראש העיר, איציק דנינו, על שיתוף הפעולה רב השנים, ועל זכותנו לקחת חלק בתהליך המורכב והרגיש של ריפוי והנצחה".

"אחרי אירועי ה-7.10 לא הצלחנו לדמיין בכלל איך ניתן לקיים וליצור אירועי תרבות ואמנות בתוך המציאות המורכבת והכואבת הזו, אך היה ברור לנו שאנחנו רוצים ואף צריכים לעשות משהו", סיכמה מנהלת "אירועי מדרום", נואית זכאי. "מתוך המפגשים עם תושבים בעיר כבר בתחילת אוקטובר, הבנו כי דווקא בימים אלו לאמנות ולתרבות תפקיד קריטי בתוך תהליך השיקום, וכי העוצמה של הקהילה באופקים, הערבות ההדדית והחברות בעיר – הם אלה שיובילו אותנו בתוך העשייה. בחרנו לקיים את כל האירועים, לרבות פרויקטים ארוכים, בלבה של שכונת מישור הגפן, לנסות להשתלב במרקם החיים החדש בשכונה, ולהסתייע ביכולות ובאפשרויות שאמנות מייצרת כדי להציע יצירה ובניה של חדש – ובמקביל גם לתת מקום ומרחב לכל הטוב שיש בשכונה".

אירועי מדרום (פסטיבל מדרום) לאמנות רב תחומית, מיסודה של המחלקה לתרבות – יצירה והפקה במכללה האקדמית ספיר, בשיתוף עיריית אופקים – יתקיימו זו השנה ה-14. האירועים פועלים בתפר המחבר בין אמנות, תרבות וקהילה, מתוך רצון ליצור צורות חדשות באמנות ובחברה. האירועים כולם מבוססים על אמנות שיתופית והשתתפותית, ההופכת את כולנו לפעילים בה, ובאופן זה מבקשת לערער על ההפרדה שבין יצירה לקהל.

 

אירועי מדרום:

זיכרון חיים – מיצב הנצחה ל-53 קורבנות העיר
שי אריק
"עיר של גיבורים" הוא מושג שנחקק בתודעה האופקימית כבר בימים הראשונים של המלחמה. קרבות הלחימה באופקים התקיימו בשטח של חמישה רחובות במרכז שכונת מישור הגפן, ונרצחו בהם 51 תושבים ותושבות, רבים מהם הינם חיילי מילואים, שוטרים ומאבטחים שיצאו מביתם עם נשקים והחלו להילחם על חייהם ועל חיי שכניהם ושכנותיהם. במקביל, במהלך החודשים האחרונים אנחנו עדים לעדויות מעוררות השראה של תושבות ותושבים נוספים, שפעלו בגבורה לפינוי, איסוף, עזרה ודאגה הדדית במשך שעות רבות ותוך כדי הלחימה.
בהגיענו להנציח את הנרצחים והנרצחות בעיר, עולות שאלות יסוד מורכבות: כיצד מתמודדת עיר עם אובדן כה גדול של תושבים ותושבות? כיצד סיפור הגיבורים והגיבורות של העיר מונצח אך גם הסיפור האישי של כל אחד ואחת מהם מקבל את מקומו במרחב? כיצד הנצחה יכולה להוות סיפור אישי אך במקביל היא גם חלק מסיפור וזיכרון קולקטיבי? איך מבקשות המשפחות שיקיריהם ויקירותיהן יוזכרו? וכיצד זיכרון זמן החיים משתלב עם זיכרון הגבורה של אותו יום ארור? האם הנצחה יכולה להיות מעודנת וכיצד האמנות יכולה להפוך זיכרון לגמיש, משתנה ולא מקובע בזמן?
העבודה סוללת מסלול העובר בינות מקומות הרצח וההרג של קורבנות העיר ומהווה מיצב הנצחה הממחיש את סיפור הקרבות בתוך השכונה. העבודה מורכבת ממרצפות שקופות בהן מושקעים חפצים אישיים או דימויים מייצגים של הקורבנות. המרצפות מהוות מעין אנדרטאות אישיות פואטיות לא.נשים שמרכיבים ומרכיבות את הסיפור העירוני הקולקטיבי, הן ישתלבו בחיי היום-יום בעיר, כשם שמשתלבים בה הזיכרונות, הכאב והגעגועים.
פיתוח העבודה נעשה במשותף עם המשפחות השכולות. המיצב מזמין לשוטט ברחבי השכונה להתייחד, להיזכר ולהכיר את גיבורי וגיבורות העיר, יהי זכרם ברוך. במסגרת אירועי מדרום האמן שי אריק יוביל סיור בשכונה בינות המרצפות והא.נשים 1-3.4 16:00.
חסד של אמת – שיחה על החיים ועל המוות עם מתנדבי זק"א אופקים

מפגש עם מתנדבי זק"א בעיר, בו נדבר על הגלוי והנסתר, המתח שבין חיים ומוות, בין קושי ותקווה, בשילוב סיפורים אישיים, פיוטים, שירה, תפילות ורבדים נוספים של האמונה והנפש.
מתנדבי זק״א פועלים בעיר בגבורה יוצאת דופן בחודשים האחרונים ופעילותם והתנדבותם האזרחית מבקשת להישמע ולקחת חלק בפסיפס העדויות והנרטיבים העירוניים. סניף זק״א באופקים מורכב משישה עשר מתנדבים, כולם אנשי ציבור מוכרים בקהילה, אשר התנדבותם מוכרת וידועה בחברה הישראלית, אך תחושותיהם, העדויות, עולמם הפנימי וההתמודדות האישיות שלהם ושל משפחותיהם נעלמים מן העין הציבורית.
הערב מבקש לחבר בין הקהילה החרדית לבין חלקי העיר הנוספים ולחשוף בעדינות את עולמם ועשייתם של אנשי מפתח אלו.
משתתפים: הרב ישראל רווח, אביחי פילו, הרב בנימין מלכה, הרב ראובן פילו, הרב חיים פילו, הרב חיים רומי והרב שמעון מור יוסף. ליווי מוזיקלי: אהוד בנאי.
מרחב ציבורי, מקלט קהילתי
שי עיד אלוני
בעבודה מרחב ציבורי, מקלט קהילתי תכננו, יצרו ובנו האמן הרב תחומי שי עיד אלוני יחד עם תושבים ותושבות מהשכונה ומהעיר פסל סביבתי שימושי שהופך למרחב ציבורי בשכונה למקום חדש – מקום בו אפשר להיזכר באסון שפקד אותנו אך גם אפשר לאחות יחד את השבר והכאב, מקום מזמין המאפשר פעולה ושהות משותפת.
המיצב שואף ליצור מרחב קהילתי מוגן, רגשי ופיזי על ידי חיבור של רסיסי ההרס והפחד לְשָׁלֵם. הוא מבקש להחזיר את תחושת הביטחון לרחוב על ידי יצירת מקום מפגש למשחק, לשיחה, לפעילות משותפת ובעיקר מציע תמיכה הדדית ליצירת חוסן קהילתי.
במרחב החדש נעבוד בעץ, נפיח חיים מחומרים ממוחזרים ונייצר שיח.
לוקחים חלק בתכנון ובבניה: תושבי ותושבות השכונה, קהילת בית הכנסת הבוכרי, קהילת הלוחמים אשר לקחו חלק בלחימה בשכונה, שוטרי ושוטרות משטרת אופקים, כיתת כוננות אופקים.

מחווה הדדית – תזמורת משטרת ישראל
אירועי ה-7.10 יצרו חיבור עמוק ומרגש של שותפות גורל של שוטרי ושוטרות משטרת אופקים ותושבי השכונה. בערב פתיחת ל המרחב הציבורי תצדיע משטרת אופקים לתושבי ותושבות השכונה, ואלו יצדיעו בהכרת תודה לשוטריה.
תזמורת משטרת ישראל בקונצרט מיוחד בו תנגן יצירות ישראליות ומוזיקה מהעולם.
יברך: סנ"צ ניבי אוחנה, מפקד תחנת משטרת אופקים.

וְהִגַּדְתְּ – סיור סיפור
נעמי יואלי
מה חשוב לך לספר עכשיו, כדי שישאר איתך לאחר כך? מה תגידי לבתך, לחמותך, לגיסתך, לחברה הכי טובה?
במהלך סיור-מופע בשכונה, נעצור לרגעים לסיפורים אישיים-נשיים שנרקמו ונרקמים בתוך הסיפור השכונתי: סיפורים שרוקמים ביחד עלילה של יחסי קרבה בין אם לבתה, אישה לרעותה.
לקראת חג הפסח נפתח שולחן בנוסח "והגדת ל…", המבוסס על הווי משפחתי, שיתוף כוחות ושותפות גורל. הקהל מוזמן להצטרף לסיור ולחלוק סיפורים סביב השולחן.
משתתפות תושבות העיר: נוי פרץ, אנאל מימוני, ליליאן ביטון, סיון ציטרון, גילה ומעיין לוי, נטלי ואליאן ניסנוב בלוב, ציפורה יעל ורעות בן נון.

חוב(ר)ת צביעה
אלמה מכנס-קז
במהלך החודשים האחרונים, מלקטת אלמה מכנס-קז במצלמתה את סיפורי הבניינים והמרחב: צילומים הממחישים את גודל האסון והכאב לצד תחילתו של תהליך שיפוץ, תיקון ובניה במסגרתו הגדרות מוקמות מחדש. החורים והסדקים הרבים בקירות מתמלאים ומבקשים להחזיר את החיים ואת המציאות למשהו מוכר יותר, אולי לנורמלי, לרגיל, לשגרה. הצילומים עברו עיבוד של הפשטה באופן דיגיטלי, והפכו כמו לקווי מתאר של איורים ודימויים. תהליך ההפשטה של הצילומים הקונקרטיים לכדי תמונות עם חללים ריקים לצביעה, המאפשרות למתבונן ליצור מרחק מלאכותי מהמציאות כפי שהיא, ובכך לאפשר רכות במקום של כאב, תקווה במקום של צער. הפריימים המופשטים מאפשרים לדמיין וליצור מחדש, בצבעים ובצורות חדשות. חור מקליע יוכל להפוך לפרח או להתמלא כלא היה כלל, וסוכת אבלים תוכל להפוך בדימיונה של הצובעת למרחב מרפא. התיעוד הצילומי, שבדרך כלל מקפיא זיכרון בזמן, יהפוך לכזה שמציע את זיכרון ההרס וזיכרון הבנייה מחדש גם יחד. הצילומים אוגדו לחוב(ר)ת צביעה אשר מבקשת להציע מבט אחר להנצחה תוך התבוננות על הזיכרון באמצעות כלים ויזואלים.
מרחב צביעה בימים מורכבים אלו החומרים הוויזואליים עלולים לעורר רגשות עזים. הדימוי הוויזואלי לעיתים מייצר עבורנו מציאות חדשה שעלולה להביא לידי תחושות קשות כחלק מהתמודדות עם מצבים פוסט טראומטיים. היצירה האמנותית תושאל לעבודה טיפולית בטראומה ותמוקם במתח שבין יצירה וטיפול. בלב השכונה, בלב אירועי מדרום יפתח מרכז טיפולי דרך האמנות בכדי לאפשר התמודדות מונחית ועוטפת תוך בניה מחדש ודימיון. בכל יום יתקיימו שלוש סדנאות בהנחיית מטפלות באמנות לקבוצות גילאים שונות: 16:00, 18:00, 20:00.

אבני יסוד
בתים מארחים
אבני היסוד של השכונה הם התושבים והתושבות המתגוררים בה, המשפחות והבתים, הסיפורים והחוויות המשותפות המחברים הכל יחד. לכל שכונה מארג אנושי וחברתי הייחודי לה.
בשלושת ימי אירועי מדרום, מזמינים תושבי ותושבות שכונת מישור הגפן להחזיר את המבט אל הא.נשים שחיים בה, אל העושר והמגוון, אורחות החיים, החוזקות, הכישרונות, הכישורים והמאפיינים המיוחדים שלהם ושלהן – ודרך כך להכיר את השכונה ואת העיר.
התושבות התושבים פותחים בפנינו את דלת ביתם וחלון אל לבם ומזמינים אותנו למפגש בין-אישי ולהקשיב לסיפוריהם על החיים בעיר, תוך כדי יצירה משותפת.
אבני זכוכית, משפחת נור אומן הזכוכית יוסף נור יארח סדנת הדגמה של ניפוח זכוכית בה יספר את סיפור חייו המרתק ועל הקשר בין האומנות לבין המרחב הביתי,
אוסף, גבי משעלי הבית המיוחד באופקים הפך לגלריה של חפצים שנאספו לאורך השנים, במפגש תוכלו להתרשם ולשמוע את הסיפורים מאחורי החפצים וגם על אוסף סיפורי חייו בעיר.
עוגיות בשלושה דורות, משפחת לוי משפחת לוי מזמינה למפגש בין דורי בו נאפה יחד עוגיות מהמתכונים של מזל, אמה של גילה. דרך הסיפור על המתכונים, ייחשף סיפור בין דורי על החיים באופקים.
מתחזקים, משפחת דהן, מפגש בו נלמד על הגנה רוחנית ונפשית. דקלה, מטפלת גוף ונפש ושלומי, פיזיותרפיסט ונגר חובב, יקיימו שיח ולימוד בו נצא עם כלים לחיזוק החוסן הנפשי וניצור יחד מזוזות מעץ.

מדרום לילדים
עם הרבה דימיון פרוע, התנסויות וחוויות ננסה לברר ביחד מה חושבים הילדים על גבורה? ואיך מרגיש עבורם בית? הגינות השכונתיות הקטנות והמיוחדות בשכונה יהפכו בשלושת ימי אירועי מדרום לילדים למרחבי יצירה, הצגות קטנות, מופעים וסדנאות לילדים ולכל המשפחה. מוזמנים ומוזמנות להצטרף ולטייל יחד בין הגינות. במהלך הימים יוצגו גם מופעים מונגשים במסגרת שיתוף פעולה עם עמותת מקומות שמורים, המתמחה בהנגשה רגישה של תרבות ואמנות לקהל ממגוון נוירולוגי.
בין המופיעים: תיאטרון דוואי, מעין רזניק, תיאטרון הקרון, דינה גולדשטיין, ליאת שבתאי, רות חוף ועוד.

סלון שכונתי
סלון שכונתי באמצע השכונה – ספות, כורסאות ושטיח – המייצרים מקום מפגש אמנותי ותרבותי, אבל לא רק. זהו מרחב פתוח בו אפשר לשבת לרגע, לנוח, לחשוב ולהרהר, להפגש על קפה, לשוחח על כוס בירה, לנשום, בלי לחץ, בקצב שלך. הסלון השכונתי מערבב ומחבר בין הפרטי והציבורי, בדומה לאופן בו מתנהלים חיינו בחודשים האחרונים. הסיפור האישי, הכאב הפרטי הם גם של כולנו, ובתוך כך מבקש להציע מרחב שיח מרפא. הסלון השכונתי יפעל לאורך שלושת ימי אירועי מדרום כמרחב פתוח ומארח, בו תוכלו להצטרף לסדנה או מפגש ואפילו סתם לשבת לבד או ביחד. תוכלו לסרוג יחד תוך כדי שיחה, לפגוש יוצרים שישתפו בעבודתם בעקבות אירועי ה-7.10, להתחבר ולהזכר, להקשיב למוזיקה. הסלון מזמין אתכם לקחת פסק זמן מהמולת היום ושגרת החיים, לרגע או כמה רגעים.
בין הפעילויות בסלון: עין טובה, מעגל סריגה משותפת | מפגש שיח מקומי על קפה ואירוח | המופע ערכת חיבור, רות חוף | מעגל התמודדיות – מפגש שיח מקומי |

שברירים של החזרת שליטה
שיחות סלון עם נדב משעלי
החל מה-8 באוקטובר מתעד הקולנוען האופקימי, נדב משעלי, את שכנותיו ושכניו תושבי שכונת מישור הגפן ומשרטט את ההתמודדות האישית השונה של כל אחד לטראומה שחווה, לצד חשבון הנפש האישי והלאומי. העדויות הן בסיס לסרט תיעודי, עליו עובד נדב, אשר ישזור את סיפורם של משפחות ויחידים כפסיפס רחב של שכונה המשתנה לנגד עיננו. נוכח התיעוד האובססיבי של התקשורת מבחוץ, ותיירות המלחמה הפוקדת את השכונה, מבקש הסרט להחזיר שליטה ופתיחות לתושבים, במאמץ להתנער מהיותם ניצבים בביתם שלהם.
בתוך הסלון השכונתי נדב מקיים מיני סלון ומזמין את מתועדיו והקהל הרחב לשיחות אינטימיות מנקודת מבט של חצי שנה לאחר האסון הנורא, בהן גם יציג לראשונה שברירים מחומריו המצולמים.

בין שדרות לירושלים
מיכה ביטון

מיכה ביטון, יליד שדרות ותושב נתיב העשרה במופע מוזיקלי המלמד אנשים ויכולתם לעשות את הבלתי אפשרי ולמרות הכול להביט על הצד המואר של החיים.
המופע עוסק במהמורות ובקשיים בדרך להצלחה, על מסעות חייו כילד שגדל בסיטואציית חיים כמעט חסרת סיכוי והצליח כנגד כל הסיכויים לעשות את הבלתי אפשרי ולהפוך לאמן ויוצר. בעזרת השקעה רבה וחום אנושי, הצליח מיכה לסלול לעצמו דרך ולהגיע למקומות שעליהם רק חלם.
אורחים מיוחדים: תושבי ותושבות העיר אופקים בערב הקראת שירה שנכתבה אחרי ה-7.10.

קרדיט: אלמה מכנס קז
קרדיט: שי עיד אלוני
קרדיט: אלמה מכנס קז
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
להיפטר מסנטר כפול אחת ולתמיד- זה אפשרי
הפנים הם אחד האזורים הבולטים בגוף. כאשר אנו פוגשים את...
ארגון הקבלנים בנגב במחווה מרגשת לזכרו של רנ"ג אורי מויאל ז"ל מדימונה שנרצח בפיגוע בבית קמה
ברביעי האחרון קיים ארגון הקבלנים בנגב כנס מקצועי בהשתתפות כ...
כל מה שרציתם לדעת על קניית מזוודות חדשות
נסיעות לחו"ל הן חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. אנחנו...
סגנונות בניה באזור המרכז
אזור המרכז, בניגוד לאזורים הפסטורליים והמרחבים הירוקים בפריפריה, הוא שוקק...
כל הסיבות להזמין מטבח בצבע לבן
לאחרונה אתם חושבים יותר ויותר ברצינות על האפשרות של הזמנת...
ח"כ גילה גמליאל ביקרה ביום שלישי באופקים
שרת החדשנות, המדע והחלל, ח"כ גילה גמליאל, ביקרה ביום שלישי...
איך אוטמים קיר חיצוני לחדירת מים?
יש אצלכם סדקים או סימני רטיבות בקיר חיצוני? איטום לקוי...
תביעות בתחום לשון הרע – איך עושים את זה בצורה נכונה?
לגלות בוקר אחד שמישהו פוגע בשמנו הטוב זה לא משהו...
איך עורך דין לענייני ירושה בחיפה מונע סכסוכים בין אחים?
סכסוך בין אחים סביב ירושה עלול לפרק גם משפחה מלוכדת...
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...