Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

אבחון פסיכודיאגנוסטי תהליך וסוגים

אבחון פסיכודיאגנוסטי תהליך וסוגים
קרדיט freepik

בעבר, לרפואת הנפש היה מוניטין שלילי למדי. כמעט ולא היו מדברים על כך כשאדם סבל מחרדות ומשאר אלמנטים שעצרו אותו מלהצליח בחייו. כיום, המצב הוא שונה. טיפול נפשי הוא אפילו מבורך שכן ברור לכל שבדיוק כפי שהגוף זקוק לטיפול מידי פעם, כך גם הנפש. אבחון פסיכודיאגנוסטי למשל הוא אחד האמצעים המוכרים והפופולאריים ביותר, המסייע למבוגרים וילדים כאחד, להתגבר על מכשולים פנימיים.

באמצעות האבחון, מתקבלת הערכה כוללת על אישיות האדם. האבחון מתבצע במספר שלבים; ראיון קליני, הערכת אינטליגנציה וכישורים כדוגמת זיכרון, תפיסה מרחבית ועוד, ובסופו של דבר מבחני אישיות שמטרתם ללמד על אולמו הרגשי של הנבדק – דימוי עצמי, מערכות יחסים ועוד.

אבחון פסיכודיאגנוסטי תהליך וסוגים
קרדיט freepik

סוגים שונים של אבחון פסיכודיאגנוסטי

למען הדיוק, זה לא שישנם סוגים של אבחון פסיכודיאגנוסטי כמו שבתוך האבחון עצמו נעשה שימוש במספר מבחנים שונים בהתאם לצורך;

  • מבחן בנדר – מטרת מבחן זה הינה לבדוק תיאום עין-יד, דיוק תפיסה חזותית וזיכרון, ובקצרה – בשלות חזותית תנועתית. כך, ניתן לזהות לקויות התפתחותיות, בעיות אורגניות ופגיעה מוחית, ולקבל הערכה נוירולוגית אודות המטופל.
  • מבחן וכסלר – מטרת מבחן זה הינה לבדוק את רמת ה- IQ של הנבדק; יכולות אינטלקטואליות שונות, ידע בחשבון פשוט, יכולות תפיסה וארגון חזותי, קשב וריכוז, הבנה חברתית ולוגית, יכולת התמדה לאורך זמן ועוד.
  • מבחן HTP – זהו מבחן ציורים במסגרתו יתבקש הנבדק כמובן לצייר ציורים שונים, ולספר סיפור על הציורים שלו. הפן הניתוחי כאן מבוסס על מאפייני הציור; ההשקעה והמחשבה, היכן הציור מתרחש, איכות קו ועוד.
  • מבחן רורשך – המבחן הקלאסי והמוכר; הנבדק מקבל כמה כתמי דיו בצורות לא מובנות, כשהמטרה היא לתת לו להפעיל את הדמיון ולספר מה בדיוק הוא עצמו רואה בתוך הכתמים האלה. מתוך מילותיו ומחשבותיו, תתבצע הערכה פסיכולוגית של מאפייני אישיות ודפוסי חשיבה.
  • מבחן TAT – הנבדק מקבל עשרה כרטיסים מתוך 31 בסך הכל, כשכל כרטיסיה מתארת דמות בסיטואציה יום יומית כלשהי. על הנבדק לתאר את הסיטואציה ולשים דגש על מחשבותיה של הדמות, מה היא חווה בתוך הסיטואציה הזו ועל מה היא חושבת.
  • קיים מבחן נוסף למבוגרים בלבד, בשם 2-MMPI – זהו מבחן אישיות המורכב משאלון שאורכו 567 והוא מורכב מהיגדים העוסקים בנושאים כדוגמת עמדות חברתיות ומיניות, התנסויות במהלך החיים, מצבים רגשיים ועוד. זהו מבחן למבוגרים בלבד והוא אינו נחשב חלק מסוללת המבחנים הרגילה של אבחון פסיכודיאגנוסטי מהסיבה שילדים בגילאים מסוימים, פשוט לא יהיו מסוגלים לקרוא או בכלל להתרכז למשך כל כך הרבה זמן.

מהן תוצאות האבחון?

תוצאותיו של אבחון פסיכודיאגנוסטי מורכבות מתמונה כוללת יותר על נפשו של האדם; הקשיים שהוא חווה, יכולת תפקודית במצבי לחץ, נקודות מבט שונות על החיים ועוד. נאמר שהאבחון, מפאת היותו מבוסס על תהליכים שברובם לא מודעים, הוא מעין \'צילום רנטגן\' לנפש הנבדקים, והוא מסייע להגיע למסקנות והבנות שלא ניתן להגיע אליהן בשום דרך אחרת.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
איך עורך דין לענייני ירושה בחיפה מונע סכסוכים בין אחים?
סכסוך בין אחים סביב ירושה עלול לפרק גם משפחה מלוכדת...
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...
חייכם המשותפים ראויים להסדרה כדת וכדין
מדוע חשוב להיעזר בעורך דין להסדרת מעמד? הגשמת החלום לחיות יחד...
התקנת חלון אלומיניום
התקנת חלון אלומיניום
האלומיניום ידוע כחומר גלם עמיד, נוח לעבודה, ידידותי לסביבה ולא...
סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות עם לקוח
טיפול פרטני הוא סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות...
כיצד מתנהלות חקירות בעידן המודרני?
הטכנולוגיה המתפתחת חודרת יותר ויותר לחיים שלנו, ומאפשרת לנו לבצע...
צוואות, ירושות וחלוקת עיזבון
כאשר אדם נפטר, נכסיו ורכושו עוברים לידי יורשיו החוקיים על...
לידה בצד הדרך
חלי ואליסף, זוג נשוי מקריית גת, היו בדרך לבית החולים...
כל מה שצריך לדעת על אינטרנט מהיר לעסקים
אתם מנהלים עסק, מקיימים שיחות וידאו ומידי פעם האינטרנט פשוט...
חלוקת רכוש לאחר מותו של אדם- מהן האפשרויות לכך
לאחר פטירתו של אדם, כאשר חולפת התקופה הראשונית של האבל,...