דרום הארץ הוא אזור שיודע דבר או שניים על חוזקה וקשיחות. שנים רבות שתושבי האזור, ובעלי העסקים בעיקר, מתמודדים עם לחצים וקשיים בלתי אפשריים. מעל לכול הקשיים הקיימים, התווספה לה עכשיו מגפת הקורונה שמאיימת לחרב עסקים שלא יצליחו להתאים עצמם לרוח הדברים. יצאנו לבדוק כיצד מתמודדים בעלי העסקים בדרום עם המציאות המשתנה וגילינו בדיוק את אשר חשבנו, העסקים בדרום חזקים ממה שנדמה.
מי שיכול מתאים עצמו לתמורות הטכנולוגיות
הדבר הראשון ששמנו אליו, מעבר לסימוני המרחקים על הריצפה ועמדות חיטוי הידיים הפרוסות בחנויות, היה שעסקים רבים בדרום התחילו להעביר את עיקר פעילותם אל המרחב הדיגיטלי. זהו שינוי מהותי ולא מדובר, העולם החל בתהליך המחשוב כבר לפני שנים רבות, אך בשנים האחרונות אנחנו רואים תאוצה מאסיבית בתחום. מגפת הקורונה רק חיזקה ושידרגה את הסחף, אולי בצורה הרסנית ומאיימת, אך בסופו של יום התהליך הזה היה צפוי. הראשונים שהתחילו לראות את פירות המאמצים היו אלו אשר בחרו לעבוד עם חברת שיווק דיגיטלי, ההבדל בעקומת הלמידה העצמית לעומת זו המסתמכת על חברה עתירת ניסיון התגלה כמהותי.
משיחות שערכנו עם כמה בעלי עסקים מקומיים, הבנו כי הסיוע העיקרי שנתנו חברות השיווק הדיגיטלי היה בהקמה טכנית של חנויות מקוונות. אחד מהם תיאר זאת כך, "זה הבדל של שמיים וארץ. החנות לידי ניסתה לעשות את כל העבודה בעצמה, הם הצליחו ויש להם אחלה אתר. אבל הזמן והאנרגיה שנלקחו מהם כדי להגיע לתוצר הזה, בטח שבימים לחוצים כמו אלו, אני לא בטוח שזה שווה את זה".
במובן הזה לא מצאנו כל הבדל בין עסקים בדרום, לבין עסקים בתל אביב. בשני המקרים בעלי העסקים הבינו מהר מאוד שבעולם שבו אנשים לא יכולים לצאת החוצה, אתה צריך להנגיש להם את המצרכים והשירותים שלך. העולם הטכנולוגי המפותח הוא הפלטפורמה העיקרית לכך. אז המשכנו לבדוק כדי להבין האם יש הבדל, והיכן טמון החוזק של יישובי הדרום שדובר עליו רבות.
הסוד טמון בקהילתיות
בימים שאחרי הסגר התגלה הסוד האמיתי של העסקים בדרום. לאט ובמרחקים בטוחים החלו להגיע התושבים לבקר בחנויות שהצליחו לשרוד את החודשים הארוכים. כל עוד הדבר היה מותר, תורים ברחובות היו מחזה שכיח. אך גם כאשר בעלי חנויות הרחוב נאלצו לסגור את שעריהן ולא הורשו להכניס לקוחות, הלקוחות לא שכחו אותם. בכל רחבי הדרום נרשמה עלייה משמעותית ברכישות מעסקים קטנים, התגלה כי דווקא בעתות משבר הסולידריות החברתית מנצחת.
בעלי עסקים שלא הצליחו להסתגל אל העולם הטכנולוגי, אך הצליחו לשרוד את ימי הסגר, דיווחו כי ההזמנות הטלפוניות הרקיעו שחקים. התושבים והשכנים לא שכחו את החנויות שליוו אותם שנים ארוכות והם בחרו להשקיע את מעט כספם דווקא באותם עסקים.
הקהילה הזו שתומכת ודואגת, שמחבקת חיבוק חם את חבריה, היא בדיוק הדבר שחברת שיווק דיגיטלי מייצרת אך באופן מקוון. הערך האמיתי של העסק לא טמון בבחירה לעבוד עם חברה השיווק הגדולה והיוקרתית ביותר במדינה, הערך האמיתי הוא העסק וקהל הלקוחות הנאמן שלו. את ערכי המותג של העסק לא ניתן לזייף, אך חברת שיווק איכותית תדע להציע לכם דרכים לתעל אותו ולמנף אותו לכדי יצירת קהילה מקוונת.
בסופו של יום גילינו כי לא משנה האם העולם צועד אל עבר הכיוון הטכנולוגי או לא. מה שמשנה זה האנשים שצועדים יחד איתך אל עבר המטרה, מה שמשנה זו הקהילה שנוצרת סביב המסע הזה והאנשים האלה הם בסופו של יום גם הרווח האמיתי שלנו כבני אדם.