Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עצמות מריונים שהתגלו בנגב מספרות על ההיסטוריה החקלאית במקום

עצמות מריונים שהתגלו בנגב מספרות על ההיסטוריה החקלאית במקום
תמונה באדיבות אוניברסיטת חיפה

לאחרונה התגלו עצמות מריון מצוי רבות, בשדות החקלאיים הקדומים של הביזנטים בנגב. שרידים אלו מהווים עדות ביולוגית ראשונה להיקף החקלאות שפרחה בצפון הנגב לפני כ-1,500 שנים, וצבעה את המדבר בירוק.

תמונה באדיבות אוניברסיטת חיפה
תמונה באדיבות אוניברסיטת חיפה

המריון, מכרסם נפוץ מאוד בישראל שאורכו אינו עולה על 15 ס"מ, שגשג כאן עוד מהתקופה הביזנטית, זאת על פי ממצאים שהתגלו באיזור הנגב, בשדות החקלאיים הקדומים של הביזנטים בנגב. בימים עברו, חלק מאדמות הנגב היו ירוקות ופורחות תודות לחקלאות המשגשגת, והתנאים אפשרו למכרסמים הזעירים להתקיים. פרופ' גיא בר עוז מאוניברסיטת חיפה, שעמד בראש הפרויקט לבחינת קריסת הערים הביזנטיות בנגב, הסביר: " המשמעות היא שהחקלאות הביזנטית הייתה כה מפותחת עד שהיא שינתה את התפוצה של מגוון המינים במדבר".

במאות השלישית עד השביעית לספירה, התקופה בה שלטו הביזנטים בישראל, הוקמו יישובים ביזנטיים ברחבי הנגב, שננטשו במהלך המאה השביעית עם תחילת תקופת השלטון האיסלאמי. העדויות הארכיאולוגיות, לצד כתבים היסטוריים שנמצאו בנגב מספרים על חקלאות מתקדמת וענפה באותה התקופה; שרידים של טרסות ומפעלי השקיה ואגירת מים, ועוד. עם זאת, יש לציין שמעולם לא נמצאה עדות ביולוגית לעושר החקלאי המדובר – עד היום.

ד"ר ליאור וויסבורד, ד"ר יותם טפר, פרופ' גיא בר עוז ותלמידת המחקר טל פריד מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה, ערכו מחקר ארכי-זיאולוגי בהלכו מצאו סוף סוף את העדות אותה חיפשו – שרידי עצמות שהתגלו בשובכי יונים עתיקים שהוקמו בלב השדות החקלאיים העתיקים. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת של החברה המלכותית הבריטית למדעים.

עצמות המכרסמים הרבות שנתגלו כללו עצמות גרבילים ומריונים גם יחד. כידוע, האתרים בהם נמצאו העצמות, הינם אזורים שכיום ממוצע הגשם לשנה עומד על 200 מ"מ. הקרקע בכל אזורים אלו הינה יבשה ונודדת, ולכן לא אמורים להימצא בה מריונים. החוקרים מסבירים, הממצא שלנו מעיד על כך שהחקלאות הביזנטית הייתה כה מפותחת באזור, עד שהיא שינתה לחלוטין את תפוצת המינים בנגב. המשמעות היא שבאותה תקופה, אזורים שכיום הם צחיחים היו ירוקים, פורחים ומניבים יותר. העובדה שאנחנו מוצאים את עצמות המריונים בתקופה שאחרי נטישת השדות מראה שהשינוי הסביבתי היה כה רב, עד שגם אחרי הנטישה לקח לנוף זמן להפוך להיות צחיח. זה מראה על מידת השפעתה של החקלאות הביזנטית שהמשיכה להשפיע על הטבע גם זמן רב אחרי שננטשה".

על פי דבריהם, ייתכן מאוד שהאקלים באותה תקופה היה גשום יותר, ואפשר לחקלאות לפרוח באזורים אלה. ואמנם, עדיין נדרשו טכנולוגיות מתקדמות ויוצאות דופן על מנת לאגור את המים, לטייב את השדות וליצור סביבה חקלאית. פרופ' בר עוז סיכם, "זו הפעם האחרונה שהתקיימה חקלאות בנגב עד להתחדשות הציונות וההתיישבות בנגב עם חזון בן-גוריון. אנו ממשיכים לחקור את שרידי התקופה בסקרנות ובהתרגשות מתוך ציפייה להמשיך ולגלות מה היו הגורמים והתהליכים שהביאו לקריסת החברה הביזנטית בנגב. אנחנו עדיין לא מבינם למה המערכת החקלאית שהקימו כשלה. זהו נושא שהוא מאוד רלוונטי גם להיום, בעיקר בעידן של שינויי אקלים והצורך להתאים את עצמנו לתנאי הסביבה המשתנים שמביאים להתפשטות המדבריות בעולם".

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
ארגון הקבלנים בנגב במחווה מרגשת לזכרו של רנ"ג אורי מויאל ז"ל מדימונה שנרצח בפיגוע בבית קמה
ברביעי האחרון קיים ארגון הקבלנים בנגב כנס מקצועי בהשתתפות כ...
התקנת חלון אלומיניום
התקנת חלון אלומיניום
האלומיניום ידוע כחומר גלם עמיד, נוח לעבודה, ידידותי לסביבה ולא...
ערבות הדדית בצל התקפת הטילים מאיראן והעדר מיגון ביישובים הבדואים
אתר האירוח כפר הנוקדים הזמין את התושבים הבדואים הסמוכים אליו...
מה עשה רון יוחננוב בקניון עזריאלי הנגב עם עשרות ילדים?
קניון עזריאלי הנגב , אירח את הבלוגר, המשפיען והמתכונאי המוביל...
רשת גרג פותחת לאחר חצי שנה למלחמה סניף דגל מחודש בעיר הדרומית שדרות בהשקעה הנאמדת בכ – 550 אלף ₪
כאות הזדהות עם משפחות החטופים יוצב בסניף שלט ענק עם...
החטופה שחזרה מהשבי חגגה יום הולדת עם צוות סורוקה
יום הולדת שמח אלמה!💛 אלמה אברהם  שחזרה משבי החמאס, חגגה היום...
יירוט שלל האיומים ששוגרו הלילה מאיראן: מערכת ההגנה הרב שכבתית של התעשיות הביטחוניות הישראליות
התעשייה האווירית ברכהאת מערכת הביטחון וצה״ל על יירוט שלל האיומים...
לידה בצד הדרך
חלי ואליסף, זוג נשוי מקריית גת, היו בדרך לבית החולים...
נשיא המדינה נשא דברים בפתיחה המחודשת של מרכז ״עזרה למרפא״ בראשות הרב פירר, בשדרות
נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום, יום רביעי, ב׳...
ביוזמת חבריו לשכבה: פינת ישיבה חדשה לזכר מתן דמארי הי"ד שנפל בעזה
לפני כארבעה חודשים מתן דמארי הי"ד, בוגר הישיבת התיכונית אמית...