משחקי מחשב, מפות דיגיטליות ומערכת רב לשונית למלחמה בפייק ניוז: האקתון הסברה מיוחד נערך בקריית החינוך בן גוריון
בשבוע שעבר, התקיים בקריית החינוך בן גוריון בנס ציונה האקתון מרתק של מגמת הנדסת תוכנה בכיתות י"א 4 ו–6, שהתמקד באחד הנושאים המשמעותיים והרגישים כיום, ההסברה הישראלית סביב אירועי ה-7 באוקטובר.
התלמידים פתחו את היום בהרצאה מעמיקה ומעשירה שסקרה את מצבה של ההסברה הישראלית בעולם, את האתגרים בזירה הבין־לאומית ואת הדרכים שבהן הסברה נכונה יכולה להשפיע על דעת קהל. התלמידים חולקו לשבע קבוצות ויצאו לדרך- שעות של פיתוח, חשיבה יצירתית, תכנון מוצר והצגת תוצר.
מקום ראשון: משחק מחשב שמלווה את השחקן לחדר הסברה שכולו עוסק ב- 7 באוקטובר:
הקבוצה הזוכה פיתחה אבטיפוס למשחק מחשב המיועד לאנשים שאינם מבינים מה התרחש ב־7 באוקטובר, ואף מחזיקים בעמדות אנטי־ישראליות.
במשחק, בכל פעם שהשחקן "נפסל", הדמות נלקחת אוטומטית לחדר סגור ובו תמונות, סיפורים ומידע אמין ומסודר. כדי לחזור למשחק, על הדמות להתקדם ולעבור את כל החדר, על מנת שהשחקן יוכל לקרוא ולהבין את המידע.
החזון של התלמידים בתוצר הוא להפוך את ההסברה לכלי אטרקטיבי שמצליח לגעת גם במי שלא מוכן להקשיב.

מקום שני: מפה דיגיטלית שמסמנת נקודות מאירועי ה-7 באוקטובר ומציגה מה קרה באותו איזור.
הקבוצה שזכתה במקום השני, יצרה מפת ישראל דיגיטלית, שבה המשתמש יכול לבנות מסלול אישי, וכאשר הוא מגיע לנקודות מסוימות, מופיעים סימונים והסברים של אירועים מה־7 באוקטובר .
בלחיצה על כל סימון נפתחת שכבת מידע הכוללת מידע על מה קרה באותו איזור.
מקום שלישי: מערכת רב־לשונית שצדה פייק ניוז ברשתות חברתיות:
הקבוצה שהגיעה למקום השלישי פיתחה מערכת הסורקת מספר רשתות חברתיות, כמו פייסבוק לדוגמה, ב־7 שפות שונות.
משתמש יכול ללחוץ על פוסט, והמנוע מפריך את הפייק ניוז, ומציג הסבר מדויק של העובדות, מבוסס מקורות אמינים.
הזרקור שמופנה לפייק ניוז הוא חלק מרכזי במיזם, עם שאיפה להראות לציבור הרחב איך מידע מתעוות ברשתות, ומה ההוכחות האמיתיות בפועל.
איריס דורון, מנהלת קריית החינוך בן גוריון בנס ציונה:
"ההאקתון השנה היה אחד המרשימים שנראו בקריית החינוך.
היצירתיות, הרגישות והיכולת לגשת לנושא כל כך טעון, תוך שימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, מעידים על מנהיגות אמיתית של התלמידים, שמעוררת תקווה. במיוחד בתקופה כמו שלנו, הם מראים איך דור העתיד מוביל הלאה את משימת ההסברה".
