Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

100 שנה לכיבוש העיר באר שבע ע"י האוסטרלים

100 שנה לכיבוש העיר באר שבע ע"י האוסטרלים
הנכדים והנינים האוסטרלים בשחזור. צילום באדיבות: קקל

לכבוד אירועי 100 שנה לכיבוש העיר באר שבע על ידי כוחות הצבא האוסטרלי והניו-זילנדי, שיתקיימו בין התאריכים 27-31.10.17, קק"ל מזמינה את האורחים והתושבים לטייל בנתיב אנז"ק שהוקם כזכר למסע של גדוד הפרשים שכבש את באר שבע לפני 100 שנה.

לכבוד אירועי 100 שנה לכיבוש העיר באר שבע על ידי כוחות הצבא האוסטרלי והניו-זילנדי, שיתקיימו בין התאריכים 27-31.10.17, קק"ל מזמינה את האורחים והתושבים לטייל בנתיב אנז"ק (ראשי תיבות של הגיס האוסטרלי והניו-זילנדי) שהוקם כזכר למסע של גדוד הפרשים שכבש את באר שבע לפני 100 שנה. נתיב אנז"ק עוקב אחר תנועת הפרשים מבתרונות רוחמה ועד באר שבע ומספר את סיפורם כיצד לבסוף הצליחו לנצח את העות'מנים ששלטו באזור. 

הנכדים והנינים האוסטרלים בשחזור. צילום באדיבות: קקל

לוחמי אנז"ק אשר לחמו על אדמת ארץ ישראל לפני 100 שנה אומנם כבר אינם בין החיים, אך בני דור ההמשך יגיעו לחגיגות כיבוש באר שבע בסוף חודש אוקטובר ויפגשו את בני הדור השני והשלישי של המתיישבים שחיו בישוב היהודי בארץ ישראל. לרגל האירועים קרן קימת לישראל חנכה את נתיב אנז"ק העוקב אחר מסע הלוחמים האוסטרלים והניו-זילנדים מאזור קיבוץ בארי ועד באר שבע. הציבור הרחב מוזמן להגיע, לטייל וללמוד על נתיב אנז"ק ועל חשיבות הקרב על כיבוש באר שבע למען מדינת ישראל והתיישבות היהודים בארץ.

קק"ל תציין את הקרב ההיסטורי של הכוחות הבריטים נגד העות'מאנים, בכמה מוקדים ביניהם נתיב אנז"ק וכלל הישובים והמועצות הסמוכים לשביל. הטקס המרכזי (31.10) יתקיים בבאר שבע במעמד ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול, המושל הכללי של אוסטרליה, סר פיטר קוסגרוב, יו"ר קק"ל דניאל עטר ומכובדים נוספים. אליהם יצטרפו תיירים אוסטרלים רבים, בני ובנות משפחות הלוחמים ו-100 רוכבים וסוסים שיבצעו שחזור של הקרב ההיסטורי וירכבו מאזור עוטף עזה ועד לבאר שבע.

נתיב אנז"ק הוקם על ידי קק"ל למורשת ניצחון אנז"ק וכיבוש באר שבע. בשנת 1916, בזמן מלחמת העולם הראשונה, החל להתקדם הצבא הבריטי, יחד עם כוחות אנז"ק ממצרים לישראל. לאחר מספר קרבות בהם ניצחו את הטורקים בסיני, התייצבו לבסוף הכוחות הבריטיים מול שערי עזה. לצערם הכוחות הבריטים הפסידו בקרבות פעמיים ולא הצליחו לכבוש את עזה. אז החליט גנרל אלנבי, מפקד הכוח, לשלוח את פרשי אנז"ק לפרוץ את החזית בבאר שבע בחשאי. שיא ההטעיה הבריטית היה העברת הפרשים מחזית עזה אל עמדות התקיפה שממזרח לבאר שבע (אזור פארק נחל שבע) ותקיפה של העיר והחזית ממזרח. הפרשים כיתרו את באר שבע, פרצו את קווי ההגנה העות'מאנים וכבשו אותה בהתקפת פרשים, האחרונה בהיסטוריה של מדינות המערב. העות'מאנים ששלטו בגזרה לא ציפו להתקפה מהמזרח וכך פרשי אנז"ק הצליחו להשתלט על העיר עוד באותו היום, 31 באוקטובר, 1917.

נתיב אנז"ק של קק"ל עובר בכל היעדים בהם עברו הפרשים הלוחמים ומספר את סיפורם ואת התקדמות הכוחות. הנתיב מתחיל במצפור הבתרונות ליד קיבוץ בארי, ממשיך ליד אנז"ק, אתר אנדרטה לזכר החללים, גן לאומי הבשור (פארק אשכול), ששימש מקור מים לחיילים בזמן המלחמה, פארק גולדה הסמוך לקיבוץ רביבים, שם חנו גדודי אנז"ק לפני יום התקיפה על באר שבע, פארק נחל באר שבע, ובית הקברות הצבאי הבריטי, שם קבורים 1,239 לוחמים שנהרגו בקרבות במרחב שבין נחל בשור, באר שבע ויבנה.

דניאל עטר, יו"ר קק"ל, הסביר את חשיבות הקשר בין קק"ל לאנז"ק: "קרן קימת לישראל היא חלק בלתי נפרד מארץ ישראל. כפי שהשורשים הפיזיים שקק"ל נטעה בארץ – כך גם הקשר ההיסטורי שלה. קשר זה מחייב את קק"ל לספר את המאורעות אשר התרחשו לאורך ההיסטוריה, כולל הקרב האמיץ של לוחמי אנז"ק שהתחולל כאן לפני 100 שנים. אנו בקק"ל מנציחים את העבר ושומרים על הקשר החשוב עם אומות העולם וקהילות בכל רחבי תבל מתוך הבנת חשיבות המשימה למען עתיד המדינה."

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
ארגון הקבלנים בנגב במחווה מרגשת לזכרו של רנ"ג אורי מויאל ז"ל מדימונה שנרצח בפיגוע בבית קמה
ברביעי האחרון קיים ארגון הקבלנים בנגב כנס מקצועי בהשתתפות כ...
התקנת חלון אלומיניום
התקנת חלון אלומיניום
האלומיניום ידוע כחומר גלם עמיד, נוח לעבודה, ידידותי לסביבה ולא...
מה עשה רון יוחננוב בקניון עזריאלי הנגב עם עשרות ילדים?
קניון עזריאלי הנגב , אירח את הבלוגר, המשפיען והמתכונאי המוביל...
החטופה שחזרה מהשבי חגגה יום הולדת עם צוות סורוקה
יום הולדת שמח אלמה!💛 אלמה אברהם  שחזרה משבי החמאס, חגגה היום...
יירוט שלל האיומים ששוגרו הלילה מאיראן: מערכת ההגנה הרב שכבתית של התעשיות הביטחוניות הישראליות
התעשייה האווירית ברכהאת מערכת הביטחון וצה״ל על יירוט שלל האיומים...
ילדי באר-שבע והסביבה שימו לב: הבלוגר והמתכונאי המוביל רון יוחננוב, יגיע לסדנת בישול מיוחדת לילדים בקניון עזריאלי הנגב
סדנת הבישול תתקיים ביום חמישי ה - 11 באפריל, בשעה...
מתרגלים שריפה במרכז הרפואי ברזילי
היום התקיים תרגיל כיבוי אש במרכז הרפואי ברזילי, בו בוצעה...
18 שוהים בלתי חוקיים - נעצרו אתמול בדרום במסגרת התכנית המבצעית "דפיקה בדלת"
18 שוהים בלתי חוקיים - נעצרו אתמול במסגרת התכנית המבצעית...
עורף MALL - הפלטפורמה שמחזקת את העסקים בקו העימות
בתקופות של מלחמה ומתח ביטחוני, בעלי עסקים רבים באזורי הדרום...
מכנסיים ארוכים לגברים
מכנסי דגמ"ח - דגשים לבחירה נכונה
נוסף לנעליים, חולצות וכפכפים, מכנסי דגמ"ח הם פריט לבוש חיוני...