Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צעד ראשון בהצעת החוק שתסדיר את חוות הבודדים בנגב

צעד ראשון בהצעת החוק שתסדיר את חוות הבודדים בנגב
צילום: עמיעד טאוב
ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק שתסדיר את חוות הבודדים בנגב. היו"ר חה"כ איתן כבל: "עשרות שנים אחרי שהמדינה שלחה אותם הגיע הזמן שתסדיר אותם כמו שצריך".

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה לקריאה ראשונה את ההצעות לתקן את חוק הרשות לפיתוח הנגב כדי להביא להסדרת חוות הבודדים שהוקמו בעבר בנגב, של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ויצחק וקנין. בפתח הישיבה אמר היו"ר כבל כי לפני כחצי שנה החלה הוועדה לדון בהצעה והיה נדמה שיש הסכמה בין כל הצדדים באשר להסדרה, אולם כעת נציגי הממשלה חוזרים בהם, "אם החליטו לעשות להם את המוות גם התיקון הזה לחוק לא יעזור, ואם המדינה רוצה אותם אז הגיע הזמן שתסדיר אותם כמו שצריך", הוסיף.

ח"כ וקנין הזכיר כי הכנסת אישרה את החוק להסדרת החוות עוד בשנת 2010, אלא שהוא לא יושם כלל. "לצערי לא רק שלא התקדמנו, אלא הלכנו אחורה. כשמערימים קשיים וזורקים את האנשים ממקום למקום לא נותר אלא לתקן את החוק", אמר. ח"כ סמוטריץ' הוסיף: "המערכת מבינה שאנחנו רוצים להסדיר את החוות, ולא רק שלא הלכה לקראתם אלא הערימה עליהם עוד קשיים ודרשה מהם להפקיד ערבויות מטורפות. לכן ההצעה נועדה לא להשאיר שום חריץ לשיקול דעת."

צילום: עמיעד טאוב

ח"כ דב חנין אמר מנגד כי אי אפשר לדון בחוק בלי להתייחס לפיל הגדול שבחדר – הציבור הערבי הבדואי בנגב. "בחוק יש כל כך הרבה יצירתיות לקדם מיזמים שהמדינה חפצה בייקרם, ואני שואל מה קורה עם 200 אלף התושבים הערבים הבדואים בנגב שהיו רוצים מיזמים דומים, או רק להמשיך לגור בכפריהם עם תשתית מסודרת ואפשרות לבנות כחוק?", אמר.

תחיה קלינגר מחוות מעיין הנעורים סיפרה לחברי הוועדה, בהתרגשות ובדמעות, כי היא יושבת כבר 12 שנים סמוך למשאבי שדה במבנה מגורים של 38 מ"ר ומעבדת מטעי זיתים אחרי שהגיעה למקום בעקבות קול קורא שפרסמה המדינה. "עזבנו חיים אחרים וטיפחנו את הנגב. שילמנו עבור חוזה עד 2020, אנחנו משלמים ארנונה ומסים והשקענו פה 10 מיליון שקל במשך 10 שנים ואנחנו רק רוצים להמשיך להתפרנס. אתם דנים באנשים שמגדלים צאן כבר 50 שנה, וגם אני בגיל 60 עובדת 8 שעות ביום בזיתים ובמשך 4 שעות בלילה שומרת על השטח, מישהו מכם עשה את זה?", אמרה.

עו"ד שירה תם, נציגת רשות מקרקעי ישראל, אמרה בתגובה כי היא מזדהה עם הכאב ומבינה שיש חוסר אמון בין המתיישבים לרשות, והציעה לפתור זאת באמצעות החלטת הנהלת הרשות. הוועדה אישרה את ההצעה לאפשר חכירה לדורות בשטח המגורים, אך היו"ר כבל הבהיר כי אם הרשות לא תביא הצעה שתניח את דעת חברי הכנסת, הנוסח ידון שוב בהכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. הוא אף דרש לקבל תשובות בעניין בתוך חודש והבהיר כי בכוונתו לסיים את החקיקה בקרוב.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
התנדבות בתקופת מלחמה- מופע פלייבק של מרכז יה"ל אשדוד לחולי פרקינסון
צוות הפלייבק של מרכז יה"ל אשדוד שהינו חלק מעמותת איכות...
מלגה יוקרתית לשיתוף פעולה בין-לאומי של המכללה האקדמית ספיר יחד עם אוניברסיטת קלן הגרמנית
חוצים גבולות – שיתוף פעולה בין המכללה האקדמית ספיר ואוניברסיטת...
מיכאל בנסון המנהל האגדי של אמית באר שבע ומנהל יד שרה הלך לעולמו
הלילה הלך לעולמו מיכאל בנסון, אחד מגדולי המחנכים בבירת הנגב....
יולי משפחתי בקניון עזריאלי הנגב- פסטיבל בייבי, סדנת צילום משפחתית ומגוון סדנאות יצירה לילדים
פסטיבל Baby Time - סדנאות, הרצאות והפתעות להורה ולתינוק, "הצלמניה"-...
המבקר אנגלמן בסיור בעוטף עזה יחד עם ממ"ז דרום של המשטרה: "הביקורת בעת הזו קריטית לשם הפקת לקחים. הכשל ב-7.10 מחייב תיקון יסודי גם למען התושבים שחוזרים לבתיהם בדרום וגם למען תושבי הצפון. ויפה שעה אחת קודם"
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן קיים היום (ראשון, 23.6.24) סיור מקיף...
הקרן לעידוד ענף הבנייה יחד עם ארגון הקבלנים בנגב במהלך להכשרת עובדים ישראליים לענף הבנייה בנגב
בצל משבר כוח האדם החמור ממנו סובל ענף הבנייה בישראל,...
אלוף ישראל באתלטיקה: נצנט אביה, תלמיד מקיף אמית באר שבע
שיאן ישראלי U18 החדש ב-110 מ' משוכות, הוא נצנט אביה,...
לוקחים אחריות על הפרטיות: המכללה האקדמית ספיר פותחת לראשונה קורס ממונה הגנת פרטיות בחסות הרשות להגנת הפרטיות
המכללה האקדמית ספיר נבחרה לפתוח קורס "ממונה הגנת פרטיות" (DPO)...
מגוון פעילויות לקראת חג השבועות בקניון עזריאלי הנגב
יריד שבועות שכולו תוצרת איכותית- דוכני יין, גבינות ומאפים בעבודת...
למעלה מ-100 ערים השתתפו ב"יום השכנים"
בשכונות בבאר שבע ציינו את "יום השכנים" בצל המלחמה, צויין ב-30.5...