Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

פרויקט צילום במצלמות שטח מתקדמות תיעד את פעילות חיות הבר בלילות בלב המדבר בערבה התיכונה – עם רדת הטמפרטורות והחשכה

פרויקט צילום במצלמות שטח מתקדמות תיעד את פעילות חיות הבר  בלילות בלב המדבר בערבה התיכונה – עם רדת הטמפרטורות והחשכה
,עין יהב-הערבה התיכונה | צילום: רון צור - צלם טבע

פעם הוא היה נוסע בעולם לצלם חיות נדירות כמו הנמר השחור בהודו

כיום הוא מגלה בעדשת המצלמה את חיות הבר בלב המדבר

,עין יהב-הערבה התיכונה | צילום: רון צור – צלם טבע

הקיץ במדבר חם עם טמפרטורות גבוהות במיוחד, אך בשעות הלילה קריר, אז מגיחות מהמחילות והמחבוא חיות הבר המדבריות. פרויקט תיעודי של הצלם רון צור מהערבה התיכונה, שנערך מעל חודשיים, באמצעות הצבת מצלמות חיישנים ייחודיות ומתקדמות, קלטו חמישה מינים שונים של חיות בר בערבה התיכונה, שתועדו בזמנים שונים, אך במיקום זהה: עטלף מסוג "אמין ליל", ציפור מסוג "שעיר משורטט", צבוע, דורבן ואפילו ארנבת מדברית. בתום ימים רבים של צילום אינטנסיבי לאורך היממה, קיבץ צור את הצילומים לכדי תמונה אחת מרהיבה ביופייה.

רון צור, בן 28 ,יליד מושב עין יהב מהערבה התיכונה, סטודנט בפקולטה לחקלאות וחובב צילום מזה 15 שנים. תמיד היה ילד טבע, כמו רוב הילדים הגדלים בערבה התיכונה, מול נוף בראשיתי קסום, מרחבים עצומים ונוף שההתבוננות בו היא חלק מהווית האזור. צור הוא אוטודידקט, שרכש את הידע והניסיון בצילום בעצמו ובעזרת צלמים מקצועיים שפגש במסעותיו בארץ ובעולם. הוא השתתף במספר פרויקטים קבוצתיים והציג בכמה תערוכות.

הצילומים הראשונים שצילם הם צילומי נופים, שקיעה, מדבר, חולות ושממה ובחמש השנים האחרונות מתמקד צור בצילום חיות הבר בטבע. צור תמיד מאתגר את עצמו לצילומים הפחות קלים ופשוטים לצילום, אלו המצריכים לימוד השטח ותכנון מוקפד מאוד של כל פרויקט צילום. למשל לפני שלוש שנים החליט לצלם את הנמר השחור הנדיר. הוא תכנן את המסע כולל טיסה להודו למטרה זו. שם למד עוד על התכנון והמורכבות שבצילום חיות בר בטבע הפראי והמסוכן וגם נחשף לצילומי טבע באמצעות מצלמת החיישנים, מצלמים דרום אמריקאים מקצועיים, שהגיעו גם הם להודו תרים אחר הנמר השחור.

 

"צילומי חיות בר הם המאתגרים ביותר, שכן הטבע הפראי איננו מקום מסודר, אינו תחום בשעה או בעונה מסוימת ובתנאים קשים לצילום. בצילום כזה נדרשת השקעה, סבלנות ועבודה ארוכת טווח, שאינה תמיד צפויה מבחינת התנאים בשטח ויכולה להיות גם מסוכנת, אבל החוויה, ההתרגשות והתוצאה שווים הכול" אומר צור.

כאשר שב ארצה, עם הידע והניסיון שרכש בהודו, רכש ציוד צילום מקצועי, יקר ומתקדם, כולל מצלמות חיישנים, אותן הוא מציב בשטח לצילומים 24/7. את המצלמות הוא ממקם במקומות נחבאים וסודיים שהוא מאתר בסיורים ארוכים בשטחי המדבר "הצבה נכונה במיקום מדויק, דורשת הבנה בתחום, שכן לא ניתן להציב מצלמות בכל מקום, חובה גם לבדוק היטב שאינן גורמות חלילה לנזק אקולוגי, או מיקום שלא יניב צילום ראוי, או שאין בו פעילות בעלי חיים. הבדיקות המקדימות וחקירת השטח יכולות לקחת שבועות רבים, עד ההחלטה על מיקום מדויק של המצלמות" אומר צור ומוסיף: "אני מסתובב בשטח, מצויד במשקפת וציוד בלשי, בכדי לדייק במיקום הצבת המצלמה, מחפש עקבות של בעלי חיים ומקום שאין בו מים, כיוון שהמצלמה מייצרת פלאש שמפחיד את החיות והן עלולות לא לשתות ולהינזק בריאותית מצמא ושיקולים נוספים, בכדי לא לפגוע במהלך השגרתי של החיות. להישאר צופה בלבד", אומר צור.

 

ההשראה לצילומי חיות, מעבר להיותה תחביבו האישי של צור, היא הרצון להראות שיש חיים בערבה שנתפסת כמקום שממה. "אם רק מחכים בסבלנות, מתגלה עולם שלם של בעלי חיים שונים ומגוונים שניזונים מטרפות או צמחייה בערבה. יש כאן חיי לילה תוססים ומרתקים מאוד של חיות הבר במדבר. אין משהו דומה ליופי הזה שבין המונוכרומטיות של צבעי המדבר והעושר של כמות ומגוון חיות הבר כאן. את המראות הללו אני שואף להנציח ולהראות לעולם", אומר צור.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
התקנת חלון אלומיניום
התקנת חלון אלומיניום
האלומיניום ידוע כחומר גלם עמיד, נוח לעבודה, ידידותי לסביבה ולא...
מה עשה רון יוחננוב בקניון עזריאלי הנגב עם עשרות ילדים?
קניון עזריאלי הנגב , אירח את הבלוגר, המשפיען והמתכונאי המוביל...
החטופה שחזרה מהשבי חגגה יום הולדת עם צוות סורוקה
יום הולדת שמח אלמה!💛 אלמה אברהם  שחזרה משבי החמאס, חגגה היום...
יירוט שלל האיומים ששוגרו הלילה מאיראן: מערכת ההגנה הרב שכבתית של התעשיות הביטחוניות הישראליות
התעשייה האווירית ברכהאת מערכת הביטחון וצה״ל על יירוט שלל האיומים...
הוקרה לשלוש מנהלות מרחבי הלמידה של המקיף הכללי אמית שדרות
במשרד החינוך מחוז דרום, התקיים השבוע טקס הוקרה למנהלות מרחבי...
ילדי באר-שבע והסביבה שימו לב: הבלוגר והמתכונאי המוביל רון יוחננוב, יגיע לסדנת בישול מיוחדת לילדים בקניון עזריאלי הנגב
סדנת הבישול תתקיים ביום חמישי ה - 11 באפריל, בשעה...
מתרגלים שריפה במרכז הרפואי ברזילי
היום התקיים תרגיל כיבוי אש במרכז הרפואי ברזילי, בו בוצעה...
18 שוהים בלתי חוקיים - נעצרו אתמול בדרום במסגרת התכנית המבצעית "דפיקה בדלת"
18 שוהים בלתי חוקיים - נעצרו אתמול במסגרת התכנית המבצעית...
עורף MALL - הפלטפורמה שמחזקת את העסקים בקו העימות
בתקופות של מלחמה ומתח ביטחוני, בעלי עסקים רבים באזורי הדרום...
חברי מועצת העיר אופקים קיימו ישיבת מליאה ראשונה: "לשלב ידיים למען פיתוחה של העיר ולמען תושביה"
חברי מועצת העיר אופקים קיימו ביום רביעי ישיבת מליאה ראשונה...