Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

פסטיבל אַשְׁדוֹדָשִׁירָה 20-26/11/16

פסטיבל אַשְׁדוֹדָשִׁירָה 20-26/11/16
רועי חסן.צילום יחסי ציבור

מיכה שיטרית, דיקלה, רועי חסן, עדי קיסר, עידן עמדי, אלמוג בהר, ארז ביטון, יעל אבקסיס, אלחי סלומון, אילן ברקוביץ' רביד כחלני, החזן-פייטן אבי אפנג'ר, ניבה בן סימון, לבנת בן-חמו, מיכל זוהר, די. ג'יי חן אלמליח, אנסמבל מטרוז-לוד,  עו"ד דוד גולן ורבים אחרים יהיו בין משתתפי פסטיבל אַשְׁדוֹדָשִׁירָה שיתפתח בנובמבר בעיר אשדוד.

אַשְׁדוֹדָשִׁירָה הוא אירוע פתוח ובית מזמין ליוצרים ותיקים וצעירים מרחבי הארץ, אמני צלילים, דימויים, לשונות ומקצבים – מתוך מטרה להמשיך את הפצת השירה, ולהוות אלטרנטיבה משמעותית ומאתגרת לזירה הספרותית התל-אביבית. הפסטיבל יארח את מיטב האמנים, במגוון רחב של אירועים, ערבי שירה, מופעים, סדנאות, סטריט ארט, מייצגי וידאו, תיאטרון שירה ועוד.

רועי חסן.צילום יחסי ציבור
רועי חסן.צילום יחסי ציבור

השירה אשר צמחה לפני אלפי שנים מתוך העם, החברה, ומטבע האדם – הלכה והתרחקה עם השנים מחיי היום יום שלו, והפכה זוהרת ומבודדת – כזו שרק מתי מעט כותבים וקוראים אותה.

מאז שנות ה-70 בארה״ב החלה תנועה הפוכה של השירה – מיחידי הסגולה, אל הרחוב והפארק, המרכז הקהילתי, ובית התפילה – ולבסוף אל אולמות הקונצרטים ותחנות הרדיו, היוטיוב והפייסבוק. הראפ ואחריו ההיפ-הופ ובעקבותיהם השירה החופשית, הלכו ותפסו את מקומם ברחבי העולם. הרשתות החברתיות האיצו את התהליך התרבותי הגלובלי הזה, והשירה הפכה נחלת רבים.

גם בישראל החלה פריחתה המשמחת של השירה הכתובה על-ידי משוררות ומשוררים צעירים וחדשניים – חלקם דור שני ושלישי לישראלים יוצאי הים התיכון והמזרח התיכון. מגזינים וספרי שירה החלו מתפרסמים, קבוצות פואטיקה הוקמו ופרצו אל מרכז ההוויה הספרותית בארץ, והחלו תופסות את תשומת הלב התרבותית.

אַשְׁדוֹדָשִׁירָה. פסטיבל המצטרף אל העשייה התרבותית האשדודית, אשר במשך שני העשורים האחרונים מבססת את מעמדה כבירת התרבות העברית והים התיכונית בישראל, באמצעות פסטיבלים חשובים כמו "פסטיבל מדיטרנה" ו"פסטיבל תור הזהב". אשדוד הפכה בית למורשת הפיוט הספרדי אשר הרחיב גבולותיו ויצא מכותלי בית הכנסת אל אולמות המופעים ומרכזי הלימוד לצעירים.

לאורך שבוע ימים יופיעו ברחבי העיר משוררים, אומני היפהופ ושירה חופשית, שחקני תיאטרון חוצות ואומני גרפיטי, חזנים ופייטנים, מוזיקאים וזמרים – אשר יקרבו את אומנות השירה והמלה הפואטית אל מקומן הטבעי באולמות וברחבות, בקהילות, ברחובות, בכיתות הלימוד, בכיכרות, בפארקים ובשווקים.

פרופ' סמי שלום שיטרית מנהל אמנותי: "פסטיבל אַשְׁדּוֹדָשִׁירָה יהיה בית פתוח, מזמין ומכיל למשוררות ומשוררים, ותיקים וצעירים, מכל רחבי הארץ ששירתם מעמידה בחזית הספרות הישראלית צלילים, דימויים, לשונות ומקצבים שעד לזמן האחרון מקומם היה בשולי היצירה העברית הישראלית – ויהווה אלטרנטיבה משמעותית ומאתגרת לזירה הספרותית התל-אביבית."

מוטי מלכא מנכ"ל הפסטיבל : "בשנתו הראשונה של פסטיבל אַשְׁדוֹדָשִׁירָה  אנו גאים לארח בו כמאה יוצרים ואמנים במגוון אנושי ותרבותי רחב מאוד. בהפקות מקוריות וייחודיות. הפסטיבל נהנה משיתוף פעולה עם אקו״ם, המשכן לאומנויות הבמה, מוזיאון אשדוד, בית יד לבנים, מנהל החינוך של עיריית אשדוד, על התזמורת הנפלאה הזאת מנצח המנהל והעורך האומנותי של הפסטיבל, המשורר פרופ׳ סמי שלום שטרית. כמי שגדל, התבגר והקים דור המשך באשדוד, אני נרגש לקיים בה את הפסטיבל המרגש הזה בדיוק בעת שהיא חוגגת 60 להיווסדה – ובטוח כי תפיקו הנאה גדולה מהתרוממות הרוח, אשר תהפוך למסורת בעיר "


אירועי הפסטיבל

אהבה באשדודית

מופע הפתיחה המקורי של פסטיבל אַשְׁדּוֹדָשִׁירָה

המשכן לאמנויות הבמה יום ראשון 20.11.16 בשעה 21:00

מגדולי המוסיקאים והכותבים בדורנו מיכה שטרית, עם חיים לרוז ולהקתו הצבעונית, ינגנו, ישירו שירי אהבה ושמחה וילוו את המשוררים הכוכבים עדי קיסר ורועי חסן על במה אחת (!) לצד המשוררים רוני סומק ואיריס איליה כהן.  אומנים אורחים רביד כחלני אומן הבלוז התימני וניבה בן סימון. את כל העושר הזה תנחה ותוביל השחקנית בת אשדוד יעל אבקסיס.

יקדימו ברכה ושיר:

ראש העיר אשדוד, ד״ר יחיאל לסרי

נשיא פסטיבל אַשְׁדּוֹדָשִׁירָה לשנת 2016, חתן פרס ישראל לספרות, המשורר ארז ביטון

יו״ר הנהלת פסטיבל אַשְׁדּוֹדָשִׁירָה, מר מוטי מלכא

המנהל האומנותי של פסטיבל אַשְׁדּוֹדָשִׁירָה, המשורר פרופ׳ סמי שלום שטרית

יגל יעקב – שירת פייטני רבני אבוחצירא

מועדון קפה תיאטרון (בתוך בית יד לבנים) יום שני 21.11.16 בשעה 20:30

באווירה אינטימית וחמימה, אוהבי הפיוט והחזנות, החזן – פייטן ישיר אבי אפנג׳ר ועו״ד דוד גולן יגיש ויסביר בליווי אנסמבל מטרוז לוד בניהולו המוזיקלי של יורם אזולאי, ינעימו לנו מיצירות ״יגל יעקב״, אחד האוצרות הפיוטיים של יהדות מרוקו וצפון אפריקה. הם יקראו, ישירו, יספרו ויאירו את פיוטי הספר בהשתתפות פעילה של הקהל. הספר "יגל יעקב" הוא מאסף עשיר של פיוטים נשגבים, רובם חוברו על ידי מרן אביר יעקב, ויוצאי חלציו רבני ואדמור"י משפחת אבוחצירא.

ישיבה סביב שולחנות עם כוסית מחייא וטאפאס סחראווי

כיתת אומן עם עידן עמדי

אולם מונארט יום שני 21.11.16 בשעה 20:00

עידן עמדי – מהיוצרים הצעירים המצליחים בישראל ומי שבשלושת אלבומיו הצליח לנסח שפה וצליל ייחודיים, מגיע לכיתת אמן אינטימית במסגרת פסטיבל השירה באשדוד. לבנת בן חמו (שדרנית גלצ וגלגלצ) מארחת את עידן עמדי לשיחה פתוחה על מוזיקה ויצירה: מקורות ההשראה, כתיבה והלחנה, עבודה באולפן ועוד, כולל ביצועים מיוחדים.

לבנת בן חמו- שדרנית רדיו, קריינית ומנחה. משדרת כבר תשע שנים בגלצ ובגלגלצ, ומגישה כיום את תכנית הערב המרכזית בגלגלצ ואת "ציפורי לילה מוזיקליות" בגלצ. בנוסף, כותבת על מוזיקה ותרבות ב"מקור ראשון" ומנחה מפגשים עם יוצרות ויוצרים במוזיקה הישראלית.

אשדוד אנדרגראונד עם רועי חסן והרכב KGC

הפירמידה (בתוך מוזיאון אשדוד לאמנות) יום שני 21.11.16 בשעה 21:30

המשוררים רועי חסן ושלומי חתוכה עם די.ג׳י. אופיר טובול מגישים את אשדוד אנדרגראונד, מופע מלהיב ובועט של שירה ומוסיקה בהשתתפות משוררוות ומשוררים צעירים, ובהשתתפות תלמידי סדנת אַשְׁדּוֹדָשִׁירָה של תלמידי התיכונים באשדוד, אשר יציגו מפירות כתיבתם בהנחיית רועי חסן ושלומי חתוכה.

את התכנית יחתמו חברי להקת ההיפהופי KGC במופע שירי היפהופ אתיופי (היפהופי) ישראלי שנולדו כאן בקרית גת סיטי. זה מופע קצבי מפעים לב ופותח ראש, עם להיטיהם ״יום יבוא״, ״חזר הדופק״, ״מהמתוק אל המר״ ועוד.

"משוררים ואשדודים – מיקרופון פתוח״

פאב ״הזרם״, רחוב הנחושת, איזור התעשייה הקלה אשדוד. יום שני 21.11.16 בשעה 22:30

בהנחיית המשוררת מיכל זוהר. בירה ראשונה בהנחה למציגים כרטיס כניסה לאחד המופעים בפסטיבל (מגיל 18 ומעלה). כניסה חופשית.

קולות חדשים בשירה העברית

מועדון קפה תיאטרון (בתוך בית יד לבנים) יום שלישי 22.11.16 בשעה 20:00

המשורר אילן ברקוביץ', בעל המדור "משורר בשטח" במוסף לתרבות וספרות של עיתון "הארץ", מארח עשרה משוררים/ות צעירים/ות לשיחות קצרות על שירתם והקראות משיריהם: קולות חדשים בשירה העברית הצעירה. בין המשוררים: איריס בוקר, אופיר משרקי, דרור פרפר-סולמי, ניסים ברכה, גיורא פישר, אפרת ירדאי, ריטה קוגן ואחרים. את הערב ינעים בנגינה נגן הג׳אז נדב הבר.

כיתת אומן עם דיקלה

אולם מונארט יום שלישי 22.11.16 בשעה 21:00

דיקלה – מהיוצרות הבולטות והמשמעותיות במוזיקה הישראלית היום, מגיעה לכיתת אמן אינטימית במסגרת פסטיבל השירה באשדוד. לבנת בן חמו (שדרנית גלצ וגלגלצ) מארחת את דיקלה לשיחה אישית על מוזיקה ויצירה: מקורות ההשראה, כתיבה והלחנה, עבודה באולפן ועוד, כולל ביצועים מיוחדים.

לבנת בן חמו- שדרנית רדיו, קריינית ומנחה. משדרת כבר תשע שנים בגלצ ובגלגלצ, ומגישה כיום את תכנית הערב המרכזית בגלגלצ ואת "ציפורי לילה מוזיקליות" בגלצ. בנוסף, כותבת על מוזיקה ותרבות ב"מקור ראשון" ומנחה מפגשים עם יוצרות ויוצרים במוזיקה הישראלית.

השירה הישראלית היום בעידן הספרות המזרחית

הפירמידה (בתוך מוזיאון אשדוד לאמנות) יום רביעי 23.11.16 בשעה 19:00

בפאנל "השירה הישראלית היום בעידן הספרות המזרחית" ננסה לחשוב כיצד השירה המזרחית שינתה את השירה העברית/הישראלית העכשווית, ואיזו בשורה היא עוד צפויה להביא בעתיד, אילו גבולות היא שוברת ואילו הגדרות חדשות היא יוצרת. ישתתפו בשיחה: קציעה עלון, מואיז בן-הראש, תהילה חכימי. ינחה: אלמוג בהר.

מבקשים על הנשמה: פייטנים ומשוררים

מועדון קפה תיאטרון (בתוך בית יד לבנים) יום רביעי 23.11.16 בשעה 22:00

באירוע "מבקשים על הנשמה: פייטנים ומשוררים" יפגשו פייטנים, מוזיקאים ומשוררים שישירו, יקריאו וישוחחו על הקשר חי שבין הפיוט לשירה ובין הלחן למילים ובין היום-יום לקדושה; ניקח את המסגרת של שירת הבקשות של יהודי מרוקו, שהמשיכה להתחדש ולהשתנות גם במאה העשרים, וניצור בתוכה מפגשים חדשים. ישתתפו בין השאר: ארז ביטון, מני (מימון) כהן, מיכה שטרית, יוסי אוחנה. ינחה: אלמוג בהר

״שירה ובירה – מיקרופון פתוח״ למשוררים צעירים.

פאב ״זה״ חוף הקשתות אשדוד, יום רביעי 23.11.16 בשעה 22:30

שירה עם מיקרופון חופשי ופתוח לכל באי המסיבה, לעלות לקרוא שיר, לדקלם חרוזים, לראפרפ (to rap) או לשאת נאום לאומה בשישים שניות. יהיה שמח. כולם מוזמנים.

בירה ראשונה בהנחה למציגים כרטיס כניסה לאחד המופעים בפסטיבל (מגיל 18 ומעלה). כניסה חופשית.

"בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ מִזְרָחָה" (דברי הימים א', ט(

מרפ"ד מרכז המורים, יום חמישי 24.11.16 בשעה 20:00

המשוררים והמשוררות, ארז ביטון, חתן פרס ישראל לספרות, פרופ׳ חביבה פדיה, ד"ר שלי אלקיים ופרופ׳ סמי שלום שטרית, בשיחה על זהות, תרבות, הכרה, מנהיגות וכמובן ספרות. הם יקראו משיריהם ויספרו על דרכם בעולם הספרות העברית בישראל. מנחה: אלחי סלומון.

קטעי נגינה בעוד: נגן אשדודי

ערס פואטיקה/ מילים טבולות בערק

הפירמידה (בתוך מוזיאון אשדוד לאמנות)  יום חמישי 24.11.16 בשעה 21:30

ערב הקראת שירה נודד שמשלב משוררים, אמני ספוקן ורקדניות בטן לחאפלה פואטית.

די.ג'יי חן אלמליח נסיכת המגרב תנגן כל מה שנוצץ מהים התיכון ועד דובאי עם עצירות במרקש.

ישתתפו בין היתר המשוררות והמשוררים: עדי קיסר, תהילה חכימי, סיון שיקנאג׳י, לורן מילק, ישראל דדון.

עורכת: עדי קיסר

צריך לצלצל פעמיים

הוקרה למשורר נתן אלתרמן

המשכן לאמנויות הבמה מוצ"ש 26.11.16 בשעה 21:00

נתן אלתרמן, המשורר רב הפנים ורב הסגנונות, שהיה בעת ובעונה אחת משורר ופזמונאי, סאטיריקן, עיתונאי, מתרגם ומחזאי הותיר אוצר בלום של פזמונים מוכרים ואהובים. בערב זה נשיר שירים שחוברו והושרו בהצגות תיאטרון "המטאטא, ב"לי לה לו "ובקברטים קטנים אחרים. שירים מתוך מחזות מוסיקליים – שוק המציאות, צץ וצצה, שלמה המלך ושלמי הסנדלר ופזמונים רבים אחרים שהפכו לנכסי צאן ברזל של הזמר העברי.

 

מיצגי וידאו – משוררים במוזיאון אשדוד

מוזיאון אשדוד יארח בימי הפסטיבל מיצגי וידאו על שירה ומשוררים.

בכניסה למוזיאון יוצג סרט התעודה של אורי ברבש ״באר חלב באמצע עיר״ בהפקת הערוץ הראשון, בו מציגים משוררות ומשוררים צעירים את שיריהם וסיפורי חייהם. בדימונה ובתל-אביב, במעלות ובירושלים, בפקיעין ובגוש-עציון, בגבעת-הדגן בשומרון ובשדרות, צעירים ישראלים, יהודים וערבים דתיים וחילונים ,חושפים שירה צעירה חדשה ומרתקת. בין המשוררים: נעם פרתום, סיון הר-שפי, מרואן מחו'ל, אלמוג בהר, אורית גידלי, אלכס בן –ארי, יעל משעלי, אילי אבידן אזר, אליעז כהן, יונתן קונדה, נטע וינר, ערן הדס, רועי צ'יקי, מתי שמואלוף.

בשני חללי המוזיאון יוקרנו הסרטים ״משהו על רוח תזזית – תחנות חיינו בשירתו של ארז ביטון״ מאת סמי שלום שטרית, ו״שיר ידידות״ על המשורר ר׳ דוד בוזגלו ושירתו מאת רפאל בלולו. שני הסרטים שהפקו בנפרד מציגים למעשי את שתי החוליות המרכזיות של השירה הישראלית המזרחית, החוליות המעבירות את השירה העברית מן המסורת בצפון אפריקה ומרוקו, אל השירה העברית המודרנית בישראל.

עורך: דודו בנזינו

תיאטרון ברמוזה

בניהולו של גירום ארוש, שחקני תיאטרון ברמוזה יציגו מופעי תיאטרון-שירה ברחבת המשכן לאומנויות הבמה, בערב הפתיחה של הפסטיבל, וכן בכמה אתרים כמו מרכזי קניות, כיכרות ושווקים בימים נוספים של הפסטיבל.

סדנאות בפסטיבל

  1. הסדנה לאומנות רחוב בהדרכת האומן והמשורר אורן עילם.

בסדנה שתתקיים במוזיאון אשדוד ובשיתופו, ירכשו תלמידי מגמת האומנות של אשדוד כלים להצגת טקסטים בחוצות אשדוד בז׳אנרים שונים של אומנות רחוב כמו גרפיטי, הדפסים ושלטים. הדסנא תצא לדרך ביום חמישי הזה בשעה 16:00 במוזיאון אשדוד.

  1. שתי סדנאות לכתיבת שירה חופשית. בשיתוף אגף החינוך של עיריית אשדוד ובתי הספר התיכוניים בעיר, יוצאות לדרך הסדנאות לכתיבה של פסטיבל אשדודשירה, בהנחיית המשוררים רועי חסן ושלומי חתוכה. בסדנאות התלמידים יחשפו לשירה מודרנית צעירה, ירכשו כלים לשחרור כבלי היצירה ויכתבו שירים המשקפים את חוויות חייהם כנערים ונערות באשדוד. במהלך אירועי הפסטיבל יוזמנו משתתפי הסדנאות לקרוא משיריהם לצד משוררים מוכרים.

הסדנאות הינן בשיתוף מנהל תרבות.

מחירי הכרטיסים –  20 ₪ – 100 ₪

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הישג חסר תקדים לביה"ס בת דור באר שבע!
תלמידי ביה"ס קוטפים את המקום הראשון בכל רמות הגילאים הראל ארוש...
תלמידות אולפנת אמית אוריה באר שבע זכו בגמר רמון ספייסלאב: הניסוי שהכינו יבוצע בחלל
תלמידות שכבה ח' באולפנת אמית אוריה באר שבע זכו במקום...
המכללה האקדמית אשקלון מצדיעה לגיבורי המערכה, לחיילי צה"ל והחטופים​
המכללה האקדמית אשקלון קיימה בשבוע שעבר, בשיתוף "תקווה ישראלית", מפגש...
אירועי "מדרום" לאמנות באופקים יערכו בשכונת מישור הגפן
אירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית יתקיימו השנה במתכונת מיוחדת בימים...
מקלט באולינג: מקלט החיילים של שלום וגידי
לקראת יום מעשים טובים, מיזם הדגל של עמותת רוח טובה...
משפחות מהצפון (של הרוג ושל חטוף)בביקור במרכז התופת בדרום
המרכז הקהילתי מעלה יוסף, מבית החברה למתנ"סים, הוציא בחסות המועצה...
משלחת של מושלים וראשי ערים התארחה באופקים
משלחת של מושלים וראשי ערים מדרום אמריקה הגיעה ביום שני...
לקבלת "הרמטכ"ל" תלמוד תורה יימתח להקשב !
תלמוד התורה בגדרה הפך ל"בסיס צבאי" תלמידי תלמוד תורה בגדרה הפכו...
ניצנים של תקווה בענף הבנייה בדרום
בזכות פעילות של "ארגון הקבלנים בנגב" עשרות עובדים זרים מסרי...
גורי שועלים חולצו ממחילה שנהרסה במושב אשכולות
ארבעה גורי שועלים, בני שלושה ימים בלבד, חולצו ע"י עמותת...