שיעור השיבה בקרב מפונים מאזור הדרום חצה את רף ה–90% * עבור רבים מהחוזרים, הקשיים הבירוקרטיים הועצמו לאחר השיבה מהפינוי * נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה מגיעה לשטח בדרום כדי להעניק סיוע אישי
עשרות אלפי אזרחים פונו מבתיהם מיישובי הדרום עם פרוץ המלחמה. כעת, כשהחזרה לשגרה מתקדמת בקצב שיא, רבים מתמודדים עם קשיים שלאחר הפינוי – קושי למצות זכויות, התמודדות עם בירוקרטיה מסועפת וחוסר בהירות מול מוסדות המדינה והרשויות המקומיות.

לאחרונה דווח כי שיעור השיבה הממוצע באזור המפונה של הנגב המערבי עומד כיום על כ–84%, ואם מוציאים מהחישוב את היישובים שעדיין אינם יכולים לשוב לבתיהם, שיעור השיבה חוצה את רף ה–90%. בערים כמו שדרות, האוכלוסייה הנוכחית אף גבוהה מזו שהייתה ערב המלחמה, בשל שילוב של שיעורי שיבה גבוהים עם קליטה של תושבים חדשים.
אלא שהשיבה הפיזית אינה מקלה על הקשיים הבירוקרטים שעמם מתמודדים תושבים שמבקשים לשוב לבתיהם. אחד המקרים שטופלו בדרום הוא של תושב מאזור עוטף עזה, שביתו נפגע מטיל כבר ביום הראשון למלחמה. שמאי מטעם רשות המסים הגיע לביקור בבית, אך מאז הרשות לא יצרה עמו קשר.
במשך תקופה ארוכה ניסה התושב להשיג מענה, אך ללא הצלחה, וכתוצאה מכך לא קיבל פיצוי, הנזק לא תוקן, והוא לא יכול היה לשוב לביתו. רק לאחר שפנה לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, טופלה הפנייה מול רשות המסים, הפגיעה בבית תוקנה – והפיצוי הועבר במלואו.
הסיפור הזה הוא רק דוגמה אחת למאות פניות מצד תושבי הדרום שנתקלו בקשיים למיצוי זכויות וקיבלו מענה מאז תחילת הלחימה. בימים אלה, נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה נמצאת בפעילות רחבת היקף ברחבי הארץ: עובדי הנציבות מגיעים לשטח כדי לגבות תלונות מנפגעי המלחמה. המענה האישי ניתן ללא תשלום צורך בתיאום מראש.

תושבי הדרום מוזמנים להגיע לעמדות הקרובות אליהם:
- ביום רביעי הקרוב, 11.6.25 עמדת קבלת תלונות תפעל בכרמי גת (קיבוץ ניר עוז), בין השעות 10:00–14:00
- ביום חמישי הקרוב, 12.6.25 – עמדת קבלת תלונות בשדרות (מרכז מיקוד, רח' בן יהודה 212, מתחם י.ש שיווק, קומה 1), בין השעות 10:30–14:00
ניתן להגיש תלונות במגוון רחב של תחומים מול גופים ציבוריים, בהם משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מפעלים ומוסדות של המדינה וחברות ממשלתיות, ובפרט במצבים שבהם התושבים חווים קושי במימוש זכויות.
תושבים ששבו לאחר פינוי ועודם מתמודדים עם קשיים, יכולים להיעזר בצוות הנציבות כדי להבין את זכויותיהם ולמצותן. במקביל, גם אזרחים ותיקים, חיילי מילואים, נכי צה"ל ותושבים המתקשים במיצוי זכויות מוזמנים להגיע לעמדה ולקבל ייעוץ וסיוע.
נתקלתם בבעיה מול גוף ציבורי בישראל? נציבות תלונות הציבור כאן וזמינה למענכם גם באמצעות פנייה מקוונת, באתר מבקר המדינה