Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

ניתוח קטרקט על רגל אחת: בשיטה ייחודית ונדירה בישראל

ניתוח קטרקט על רגל אחת: בשיטה ייחודית ונדירה בישראל
קרדיט תמונות: מכבי שירותי בריאות

ניתוח קטרקט הינו ניתוח העיניים הנפוץ ביותר כיום, אשר מבוצע לרוב באוכלוסיה מבוגרת ומאפשר לשפר באופן משמעותי את הראייה. הפרוצדורה הרפואית הזו הינה בעלת אחוזי ההצלחה גבוהים, אך דורשת מיומנות כירורגית עדינה מצד הרופא המנתח אשר מבצע אותה בישיבה בלבד כאשר המטופל חייב להיות מצוי בשכיבה. זאת, מאחר והמנתח מפעיל את כל ארבע גפיו במהלך הניתוח – הרגליים לוחצות בעדינות יתרה על דוושות והידיים תפוסות במכשור הרפואי.

אך מה עושים כאשר המטופל איננו יכול לשכב על שולחן הניתוחים?

אנשים רבים באוכלוסייה שאינם ברי הרדמה מלאה כדוגמת חולים במחלות אונקולוגיות, סכרת, לב השמנת יתר או שהם מוגבלים מוטורית, אין ביכולתם לשכב במהלך הניתוח ומשכך לא יכולים לעבור ניתוח קטרקט. יוסף אברמוב בן ה-81 מדימונה, מרותק לכיסא גלגלים במשך שנים ארוכות מאז שאיבד את רגלו שנקטעה, הוא דוגמא לכך. בגילו המתקדם הוא סובל ממספר רב של מחלות רקע כרוניות ואף איבד בשנים האחרונות את הראייה באופן מוחלט בעינו האחת. כלל התקשורת שלו עם העולם החיצון מתבצעת באמצעות עינו השנייה אשר תפקוד הראייה שלה מתדרדר עם השנים. בעקבות הרקע הרפואי והסיכון בניתוח מסוג זה יחד עם חוסר היכולת של המטופל לשכב במהלך הניתוח, מנתחים רבים בארץ סירבו לערוך לו את ניתוח הקטרקט הדרוש.

קרדיט תמונות: מכבי שירותי בריאות

כאשר אברמוב נכנס למרפאתו של ד"ר אנרי פיצ'חדזה, רופא עיניים במרפאת מכבי שירותי בריאות בדימונה אשר מומחה בניתוחי קטרקט בסיכון קיצוני, אורו עיניו תרתי משמע. ד"ר אנרי ביצע ניתוח בשיטה ייחודית ונדירה בישראל לניתוחי קטרקט במצבי קיצון במסגרתם ניתן לנתח מטופלים מוגבלי מוטורית ללא הרדמה מלאה וללא צורך בשכיבה: "הניתוח מתבצע באופן הזה שאני עומד על רגל אחת שעליה נמצא מרכז הכובד של הגוף והרגל השנייה יכולה ללחוץ על הדוושות באופן עדין", מסביר ד"ר אנרי. "בשיטת הניתוח הזו נדרשת מיומנות גבוהה, יכולת שיווי משקל ודיוק כירורגי מאוד עדין. ברגע שיוסף הגיע אליי למרפאה, עשינו הכל כדי שנוכל לנתח אותו".

לאחר מספר פגישות והתייעצוית, ד"ר אנרי ניתח את יוסף אברמוב תחת חשש כבד ותחושת אחריות גדולה: "אמנם אחוז ההצלחה של הניתוחים הללו גבוה , אך מאחר ומדובר במטופל מבוגר, שנותרה לו עין אחת מתפקדת והוא מרותק לכיסא גלגלים וגם אתה יודע שהוא הפקיד בידיך את כל התקשורת שלו עם העולם החיצון והטעות הכי זעירה עלולה להוביל לפגיעה בראיה , אז מרגישים את כובד האחריות. נפגשתי איתו מספר פעמים בכדי להסביר ולתדרך, אנחנו גם דוברים אותה שפה מה שהצליח לקרב בינינו, וכך הפגתי את חששותיו".

לאחר כשעה מורטת עצבים, בני משפחתו של יוסף אברמוב התבשרו כי הניתוח הצליח, והודות לכך ראייתו משתפרת מיום ליום והוא קיבל את מאור עיניו בחזרה. "כשאדם מקבל את ראייתו מחדש, הוא למעשה מקבל את טעם החיים בחזרה. בעקבות מקרים כמו של יוסף ומטופלים רבים אחרים אשר מרותקים לכיסא גלגלים המבלים את רוב זמנם בצפייה ובקריאה, אני מיישם את השיטה הזו מתוך רצון ואמונה שניתן לעזור למטופלים שמצבם עד כה היה נחשב לחסר סיכוי, ואני שמח שהצלחנו".

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
ארגון הקבלנים בנגב במחווה מרגשת לזכרו של רנ"ג אורי מויאל ז"ל מדימונה שנרצח בפיגוע בבית קמה
ברביעי האחרון קיים ארגון הקבלנים בנגב כנס מקצועי בהשתתפות כ...
התקנת חלון אלומיניום
התקנת חלון אלומיניום
האלומיניום ידוע כחומר גלם עמיד, נוח לעבודה, ידידותי לסביבה ולא...
ערבות הדדית בצל התקפת הטילים מאיראן והעדר מיגון ביישובים הבדואים
אתר האירוח כפר הנוקדים הזמין את התושבים הבדואים הסמוכים אליו...
מה עשה רון יוחננוב בקניון עזריאלי הנגב עם עשרות ילדים?
קניון עזריאלי הנגב , אירח את הבלוגר, המשפיען והמתכונאי המוביל...
רשת גרג פותחת לאחר חצי שנה למלחמה סניף דגל מחודש בעיר הדרומית שדרות בהשקעה הנאמדת בכ – 550 אלף ₪
כאות הזדהות עם משפחות החטופים יוצב בסניף שלט ענק עם...
החטופה שחזרה מהשבי חגגה יום הולדת עם צוות סורוקה
יום הולדת שמח אלמה!💛 אלמה אברהם  שחזרה משבי החמאס, חגגה היום...
יירוט שלל האיומים ששוגרו הלילה מאיראן: מערכת ההגנה הרב שכבתית של התעשיות הביטחוניות הישראליות
התעשייה האווירית ברכהאת מערכת הביטחון וצה״ל על יירוט שלל האיומים...
לידה בצד הדרך
חלי ואליסף, זוג נשוי מקריית גת, היו בדרך לבית החולים...
נשיא המדינה נשא דברים בפתיחה המחודשת של מרכז ״עזרה למרפא״ בראשות הרב פירר, בשדרות
נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום, יום רביעי, ב׳...
ביוזמת חבריו לשכבה: פינת ישיבה חדשה לזכר מתן דמארי הי"ד שנפל בעזה
לפני כארבעה חודשים מתן דמארי הי"ד, בוגר הישיבת התיכונית אמית...