Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

ניצנים של תקווה בענף הבנייה בדרום

ניצנים של תקווה בענף הבנייה בדרום
קרדיט: באדיבות ארגון הקבלנים בנגב

בזכות פעילות של "ארגון הקבלנים בנגב" עשרות עובדים זרים מסרי לנקה הגיעו השבוע והחלו בעבודתם באתרי בנייה בדרום

לאחר מאמצים אינטנסיביים של התאחדות בוני הארץ , "ארגון הקבלנים בנגב" ותאגידי כוח אדם לבנייה, נחתו השבוע עשרות עובדים זרים מסרי לנקה לענף הבנייה. בזכות מהלך שהוביל הארגון בנגב עם תאגידי כוח האדם השונים, הוחלט כי העובדים הראשונים שייכנסו לארץ, יגיעו קודם אל קבלנים מסיווגים נמוכים (ג1, ג2) שמפרוץ המלחמה הם ללא עובדים ועם אתרי בנייה סגורים. בחמישי האחרון(7.3) לאחר תהליך קליטה מסודר החלו העובדים לעבוד באתרי בנייה שונים בנגב בהם אתרי בניית צמודי קרקע מבני ציבור.

אלי אביסרור, יו"ר ארגון הקבלנים בנגב ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ:

"אנחנו חמישה חודשים מאז שפרצה המלחמה ועדיין במשבר חמור של מחסור בעובדים לענף, למרות הכרזות הממשלה – נכנסו ארצה רק כמה מאות בודדות של עובדים זרים. לאחר מאמצים רבים של הארגון, קלטנו השבוע עשרות עובדים מסרי-לנקה לאתרי בנייה בנגב של קבלנין מסיווגים נמוכים שנפגעו קשות מאז פרוץ המלחמה ונותרו ללא עובדים בכלל. אנו מצפים לעוד מאות עובדים שייקלטו בשבועות הקרובים אצל קבלני הארגון. לצערי, זה רחוק מלהספיק ולמלא את החסר ונדרשת התערבות של ממשלת ישראל לפני שקבלנים יקרסו ואיתם משקי בית רבים".

בעקבות המלחמה ואיסור הכניסה לארץ של עובדים פלסטינים שמהווים 70% מכוח האדם בענף הבנייה בישראל, ארגון הקבלנים בנגב הוביל מאמצים רבים בהבאת עובדים זרים מסרי לנקה עבור אתרי בנייה בדרום בדגש לקבלנים מסיווגים נמוכים. על פי המתווה שאישרה הממשלה לטיפול במחסור החמור בכוח אדם, היו צריכים להגיע ארצה במסגרת הסכמים בלטראליים עם הודו, סרי לנקה ומדינות נוספות כ- 30 אלף עובדים זרים לענף הבנייה, בפועל עד כה הגיעו מאות בודדות של עובדים.

ארגון הקבלנים בנגב שפועל כל השנה וביתר שאת מאז המלחמה למען הקבלנים בדרום, הוביל יחד עם ההתאחדות הקבלנים בוני הארץ מהלך משותף במסגרתו סוכמו מספר שיתופי פעולה, המרכזי שבהם עם תאגידי כוח אדם הפועלים לאיתור, גיוס והשמת עובדים לענף הבנייה בדרום. "המלחמה שנכפתה עלינו, סגרה את ברז החמצן הראשי של הענף – העובדים" מסביר מנכ"ל ארגון הקבלנים בנגב, אלעד דדון , "המציאות הנוכחית בלתי נסבלת ובעלת השלכות בטווח המידי והארוך. לכן, אנו בארגון ובהתאחדות הקבלנים פועלים מאז תחילת המלחמה מול גורמים ממשלתיים ומול דרגי המקצוע כדי לדאוג ולהביא דרומה עובדים ולמעשה להניע מחדש את הענף בדרום שנמצא בקיפאון מאז ה 7.10. עשרות קבלנים מהנגב, בהם קבלני וילות, קבלני תשתיות, בנייה מוסדית ועוד נמצאים בסכנה ממשית להמשך פעילות. פרויקטים תקועים ולא יימסרו במועדים, לכן כל עובד שמגיע לאתרי הבנייה בדרום הוא משמעותי וחשוב לפעילות הענף וליציבות הכלכלית. אנו משקיעים מאמצים אדירים במספר נושאים, המרכזי שבהם -הבאת עובדים זרים נוספים לאתרי הבנייה השונים". עוד מסביר דדון כי תהליך הבאת עובדים זרים הינו תהליך מורכב ורווי בבירוקרטיה מול מספר גורמים בו זמנית בארץ ובחו"ל, "שיתוף הפעולה שהובלנו בארגון עם תאגידי כ"א בינה שונים, מאפשר לנו לדאוג לקבלנים החברים בארגון ואנו כרגע מתמקדים בטיפול בקבלנים בסיווגים הנמוכים/בינוניים".

כאמור, לפני חודשיים קיים הארגון כינוס חירום בהשתתפות קבלני וילות וקבלנים מסיווגים נמוכים שעד ה 7/10 העסיקו עובדים פלסטיניים ומאז נותרו ללא עובדים בכלל וללא יכולת לבצע עבודות ולמלא את התחייבויותיהם. במפגש אליו הוזמנו גם נציגי תאגידי כוח אדם, הגיעה הנהלת הארגון להסכם ייחודי בו סוכם שהעובדים הראשונים שיגיעו לארץ יגיעו קודם אל קבלני ג1, ג2, הנפגעים הגדולים מהמצב בענף.

חבר ארגון הקבלנים בנגב, הקבלן אורן עובדיה הבעלים של חברת הבנייה א.ע.סמך בע"מ שהחל להעסיק עובדים מסרי לנקה שהגיעו במסגרת המאמצים של הארגון אמר הבוקר: "לאחר חמישה חודשים שהענף לא עובד, נדמה שהמדינה שכחה אותנו. אלמלא המאמצים של הארגון, אני לא בטוח שהייתי מצליח לקבל עובד זר אחד אליי. נותרנו מאז פרוץ המלחמה עם מחסור ענק של עובדים זרים, אתרי בנייה סגורים וללא יכולת לחזור לעבוד. חמישה חודשים אחרי, ורק עכשיו נכנסו עשרות בודדות של עובדים זרים ארצה. זאת טיפה בים! הגיע הזמן שהממשלה תדאג להחזיר את הענף לפעילות לפני שיהיה לנו מאוחר".

כניסתם של עובדים מסרי לנקה השבוע אמנם מעודדת אך בארגון הקבלנים בנגב מביעים חשש שאם הממשלה לא תספק פתרונות, קצב התחלות הבנייה עלול לרדת וההשלכות על הכלכלה הישראלית הינן משמעותיות מאוד ולא רק בקרב חברות הבנייה וקבלני הביצוע אלא גם בקרב ציבור הצרכנים שצובר חובות ועיכובים בלוחות הזמנים, ספקים ומפעלים שמספקים שירותים לענף ועוד השלכות דרמטיות לכלכלה הישראלית.

אלי אביסרור, מנכ"ל ארגון הקבלנים בנגב ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ דורש מהממשלה לקצר תהליכי בירוקרטיה ולנהוג באחריות לטובת החוסן הכלכלי של המדינה: "למרות ההחלטות שהתקבלו על ידי הממשלה בדבר הבאת עובדים זרים להחייאת הענף, אנחנו חמישה חודשים אחרי עם כניסתם של עשרות בודדות של עובדים זרים. על הממשלה להתעורר ולהאיץ באופן בהול את תהליך הטיפול בסוגיית העובדים בענף. כל עיכוב בהבאת עובדים זרים ארצה, חורצת את גורל הענף. קבלנים, חברות ביצוע ותשתיות בסכנת קריסה שלא לדבר על ציבור רוכשי הדירות שלא יקבלו את דירתם בזמן, מוסדות חינוך ובריאות ועוד שלא ייפתחו בעקבות עיכובים במסירה ועוד. מדובר בפגיעה כלכלית במשק הישראלי כולו ולכן חייב להימצא פתרון מיידי לפני שיהיה מאוחר מידי".

קרדיט: באדיבות ארגון הקבלנים בנגב

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
להיפטר מסנטר כפול אחת ולתמיד- זה אפשרי
הפנים הם אחד האזורים הבולטים בגוף. כאשר אנו פוגשים את...
ארגון הקבלנים בנגב במחווה מרגשת לזכרו של רנ"ג אורי מויאל ז"ל מדימונה שנרצח בפיגוע בבית קמה
ברביעי האחרון קיים ארגון הקבלנים בנגב כנס מקצועי בהשתתפות כ...
כל מה שרציתם לדעת על קניית מזוודות חדשות
נסיעות לחו"ל הן חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. אנחנו...
סגנונות בניה באזור המרכז
אזור המרכז, בניגוד לאזורים הפסטורליים והמרחבים הירוקים בפריפריה, הוא שוקק...
כל הסיבות להזמין מטבח בצבע לבן
לאחרונה אתם חושבים יותר ויותר ברצינות על האפשרות של הזמנת...
ח"כ גילה גמליאל ביקרה ביום שלישי באופקים
שרת החדשנות, המדע והחלל, ח"כ גילה גמליאל, ביקרה ביום שלישי...
איך אוטמים קיר חיצוני לחדירת מים?
יש אצלכם סדקים או סימני רטיבות בקיר חיצוני? איטום לקוי...
תביעות בתחום לשון הרע – איך עושים את זה בצורה נכונה?
לגלות בוקר אחד שמישהו פוגע בשמנו הטוב זה לא משהו...
איך עורך דין לענייני ירושה בחיפה מונע סכסוכים בין אחים?
סכסוך בין אחים סביב ירושה עלול לפרק גם משפחה מלוכדת...
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...