Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מצמיחים את הדור הבא של אנשי מקצועות הבריאות מהחברה הערבית הבדואית

מצמיחים את הדור הבא של אנשי מקצועות הבריאות מהחברה הערבית הבדואית
קרדיט: מכון הנגב

"אלרזי –גשרים לצמיחה"

תכנית חדשה וייחודית, של אג'יק מכון הנגב, בשותפות עם ארגון ינאביע ועמותת רודיינה, שמטרתה לשלב צעירים מהחברה הערבית במקצועות הבריאות, תושק בכנס פתיחה חגיגי שיעסוק בפערים בשירותי הבריאות בדרום ככלל, ובחברה הערבית הבדואית בפרט.

31.10.21 בשעה 16:30-19:30, מתנ"ס ח'ורה

 

על רקע הפערים והמחסור העצום של כוח אדם במקצועות הבריאות בדרום ככלל ובחברה הבדואית בפרט, נפתחה תכנית חדשה שמטרתה לשלב צעירים מהחברה הערבית במקצועות הבריאות בגיל הרך. "אלרזי – גשרים לצמיחה", היא תכנית ראשונה מסוגה שמכווינה, מכשירה ומשלבת צעירים מהחברה הבדואית הערבית במקצועות הבריאות לגיל הרך, מתיכון ועד השתלבות בתעסוקה.

קרדיט: מכון הנגב

התוכנית תושק ב-31 באוקטובר בכנס פתיחה חגיגי, בהשתתפות יו"ר ומנכ"לי אג'יק מכון הנגב, ראש המועצה האזורית אלקסום, ראשי הרשויות ח'ורה וכסייפה, נציגים ממשרד הבריאות, מהאקדמיה, משתתפי התכנית ומשפחותיהם, ואורחים נוספים.

המחסור הגדול בכוח אדם מהחברה הבדואית במקצועת הבריאות מהווה אתגר גדול ביותר לשירותי הבריאות, במיוחד במקצועות פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ומרפאים רגשיים, בהם הפערים השפתיים והתרבותיים בין אנשי המקצוע והאוכלוסייה הצורכת את שירותי הבריאות, משפיעים על הטיפול. למחסור זה השלכות על איכות הטיפול ועל היקפי הטיפול בהתחשב בכך שבמקצועות אלו השפה וההתאמה התרבותית היא קריטית באבחון, בטיפול ובתקשורת.

קרדיט: מכון הנגב

מנתונים שנאספו על ידי גורמי מקצוע שונים, עולה כי שיעור המטפלים בדרום מקרב החברה הערבית נמוך באופן ניכר מחלקה היחסי באוכלוסייה (העומד על כרבע מתושבי מחוז דרום), והמחסור במטפלים מתוך הקהילה הבדואית חמור עוד יותר:

88 % מהפיזיותרפיסטים באזור הנגב הם יהודים, בעוד שרק 8% הם ערבים ו4% בדואים. באופן דומה גם קלינאי תקשורת ואודיולוגים בנגב, רק 8% מהם ערבים ו6% בדואים, ומרפאים בעיסוק בנגב ישנם רק 2% ערבים ו4% בדואים .

פערים אלו צפויים להעמיק עם גידול האוכלוסייה הצפוי. כיום ישנם 26 מרפאים בעיסוק בדואים בנגב, בעוד שעל פי הגדרות משרד הבריאות צריכים היו להיות בשנת 2021 כ-170 מרפאים בעיסוק שמשרתים את החברה הבדואית בנגב ובשנת 2030 כבר היה צורך בכ-200.

באופן דומה כך גם עם קלינאי תקשורת: כיום יש 25 קלינאים בדואים בנגב, אך נדרש ב-2021 שיהיו 200, ובשנת 2030, כבר נדרש לכ-240. פערים דומים קיימים גם בתחום הפיזיותרפיה.

קרדיט: מכון הנגב

מתוך כך נוסדה תכנית אלרזי, כדי לאפשר צמיחה של הדור הבא של אנשי מקצוע ומטפלים מהחברה הבדואית, עם דגש על התמחות בגיל הרך. התכנית מתבצעת כחלק משותפות לקידום הבריאות בחברה הבדואית של אג'יק-מכון הנגב יחד עם ארגון ינאביע ועמותת רודיינה.

התכנית מלווה את המשתתפים לאורך כל הדרך. כבר מגיל תיכון מתבצעת חשיפה והכוונה של צעירים למקצועות הבריאות במסגרת התכנית, שממשיכה ללוות אותם בשנת מעבר מהתיכון לאקדמיה. בשנה אינטנסיבית זו לומדים המשתתפים בקורסים שונים שמטרתם לשפר את תנאי קבלת לאקדמיה והכנתם ללימודים אקדמיים, הם מקבלים הכוון אקדמי ותעסוקתי ובנוסף עוסקים המשתתפים בפעילות התנדבותית שתאפשר להם היכרות והתנסות בתחומי המקצועות השיקומיים. התכנית ממשיכה ללוות את המשתתפים גם במהלך הלימודים האקדמאיים, עד לשלב ההשמה בתעסוקה.

כנס ההשקה החגיגי של תכנית אלרזי, שיערך ב-31 באוקטובר, יפתח בדברי ברכה של עלי אבו אלקעין, מנהל מתנ"ס חורה, עבד אלעזיז נסאסרה, ראש מועצת כסיפה, סלאמה אלאטרש, ראש המועצה האזורית אלקסום סלימאן אלעמור, מנכ"ל שותף אג'יק מכון הנגב, ודוד שבלב מנהל תחום בריאות ביניבע.

בהמשך תוצג התכנית ותינתן הרצאה של  ד"ר פואד אלסאנע בנושא הפערים הבריאותיים בחברה הבדואית. בהמשך יתקיימו מעגלי שיח.

בכנס ישתתפו ראשי רשויות מהנגב, נציגים ממשרד הבריאות, מאוניברסיטת בן גוריון וממכללת אחווה, משתתפי התכניות, ואורחים נוספים.

התכנית מבוססת על מודל מוכח של שנות מעבר שפותח באג'יק ומציג מדי שנה אחוזי קבלה גבוהים לאקדמיה, ובהמשך השתלבות בעולם התעסוקה.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
תלמידות אולפנת אמית אוריה באר שבע זכו בגמר רמון ספייסלאב: הניסוי שהכינו יבוצע בחלל
תלמידות שכבה ח' באולפנת אמית אוריה באר שבע זכו במקום...
המכללה האקדמית אשקלון מצדיעה לגיבורי המערכה, לחיילי צה"ל והחטופים​
המכללה האקדמית אשקלון קיימה בשבוע שעבר, בשיתוף "תקווה ישראלית", מפגש...
אירועי "מדרום" לאמנות באופקים יערכו בשכונת מישור הגפן
אירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית יתקיימו השנה במתכונת מיוחדת בימים...
מקלט באולינג: מקלט החיילים של שלום וגידי
לקראת יום מעשים טובים, מיזם הדגל של עמותת רוח טובה...
משפחות מהצפון (של הרוג ושל חטוף)בביקור במרכז התופת בדרום
המרכז הקהילתי מעלה יוסף, מבית החברה למתנ"סים, הוציא בחסות המועצה...
משלחת של מושלים וראשי ערים התארחה באופקים
משלחת של מושלים וראשי ערים מדרום אמריקה הגיעה ביום שני...
לקבלת "הרמטכ"ל" תלמוד תורה יימתח להקשב !
תלמוד התורה בגדרה הפך ל"בסיס צבאי" תלמידי תלמוד תורה בגדרה הפכו...
יוצרים ויוצרות, מנהלים ומנהלות, יזמים ויזמיות מתחום התרבות תוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב קוראת לכם ולכן!
מרכז מנדל למנהיגות בנגב הודיע על פתיחת ההרשמה למחזור השביעי...
ניצנים של תקווה בענף הבנייה בדרום
בזכות פעילות של "ארגון הקבלנים בנגב" עשרות עובדים זרים מסרי...
גורי שועלים חולצו ממחילה שנהרסה במושב אשכולות
ארבעה גורי שועלים, בני שלושה ימים בלבד, חולצו ע"י עמותת...