Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

לקראת הכנס השני של קהילות הנגב מובילות שינוי: הנשים שמלמדות עברית את השבטים הבדואים בדרום

לקראת הכנס השני של קהילות הנגב מובילות שינוי: הנשים שמלמדות עברית את השבטים הבדואים בדרום
קרדיט צילום: כיל

ביום שלישי, 28.5, יתקיים כנס "קהילות הנגב מובילות שינוי" של חברת כיל בשיתוף המועצה האזורית רמת נגב. הכנס יתקיים במדרשת בן גוריון ויעסוק בעשייה חברתית וקהילתית ברחבי הנגב. ענבל אדרי ונעה נבו, יזמיות חברתיות שזכו בכנס בשנה שעברה, ישתתפו השנה ויספרו על המיזם שלהן וכיצד גדלו בשנה האחרונה.

הנשים שמלמדות עברית את השבטים הבדואים בדרום
קרדיט צילום: כיל

כנס "קהילות הנגב מובילות שינוי" של כיל יתקיים בפעם השנייה ומציע ליזמים חברתיים רשת מקצועית לחולל שינוי ביישוביי הנגב. הכנס, המתקיים במסגרת תכנית "חושבים עושים" של כיל בשיתוף הרשויות בנגב, יתארח השנה במועצה האזורית רמת הנגב. בכנס, העוסק ביזמות חברתית ובאזרחות פעילה, ישתתפו גם פרויקטים של תכנית "חושבים עושים" המתקיימים היום ברחבי הנגב. אחד הפרויקטים הוא "נשים מדברות" של היזמיות החברתיות ענבל אדרי ונעה נבו.

"התחלנו את המיזם כחודשיים לפני כנס הקהילות הראשון, במרץ שנה שעברה" סיפרו אדרי ונבו. "שמענו שבשבט זיאדין יש דרישה של הנשים ללמוד עברית. בדיוק סיימנו קורס לשפה הערבית במתנ"ס במועצת רמת נגב, איפה ששתינו גרות, והחלטנו כי הדרך הטובה ביותר לחזק את הערבית שלנו היא לעזור בלימוד עברית לנשים דוברות ערבית".

במסגרת הפרויקט, אדרי ונבו מלמדות עברית את הנשים הבדואיות ועוזרות להן להתאמן בעברית מדוברת שנדרשת להן בהתנהלות היומיומית כמו בביטוח הלאומי, בסופר, בלשכת התעסוקה וכדומה. בשיעורים הראשונים הן מתרגלות שיחות והתנהלות באוטובוס, בקופת החולים, וכדומה. לאחר מכן, הן מתקדמות אל נושאים מסובכים יותר ואף אל חוברות וספרי לימוד. במהלך הלימוד צוברות הנשים חוויות משותפות ולומדות להכיר את התרבויות השונות המרכיבות את החברה בנגב.

ענבל אדרי, תושבת קיבוץ שדה בוקר, שעובדת בשגרה כאחות, ונעה נבו, תושב מדרשת שדה בוקר, שעובדת בשגרה באוניברסיטת בן גוריון, נפגשו עם ראש השבט ואשתו, שמצאו  17 נשים בגילאים שונים לקבוצת הלימוד. "במפגש הראשון נדהמנו מההיענות הגבוהה ומהצורך ללמוד את השפה העברית. הגיעו אלינו נשים בנות שישים וגם ילדות קטנות – הקטנה ביותר הייתה בכיתה א'. לאחר מספר מפגשים נתקלנו בקול הקורא של חברת כיל שהזמין יזמים חברתיים מהנגב לקחת חלק בתחרות ואולי לזכות בליווי צמוד של החברה. כמובן קפצנו על ההזדמנות כי הרגשנו שנכנסנו לזה בלי עזרה, באופן פרטני. בכנס שהתקיים כחודש לאחר מכן זכינו בבחירת הקהל ונכנסנו בעצם תחת תכנית 'חושבים עושים' של כיל".

בנובמבר האחרון סיימו ענבל ונעה את הפעילות עם הקבוצה הראשונה וכעת, לאחר חג הרמדאן, יחלו עם קבוצה חדשה בשבט אבו-בסמה. "תוך כדי שהיינו עם הקבוצה הראשונה שמעו עלינו ועל הפעילות שלנו בשבטים האחרים. במספר אירועים חברתיים ניגשו אלינו וביקשו שנגיע עם הפרויקט גם אליהם. אנו שמחות לקבל תגובות כאלה, המוכיחות לנו כי אנו בדרך הנכונה וכי אכן מדובר בפתרון ישים לחוסר משמעותי במגזר הבדואי בנגב". לסיכום מסרו היזמיות: "אין תחליף למפגשים אישיים. זוהי חוויה מרתקת כי אנו נחשפות באמצעותה לתרבות אחרת בצורה מעמיקה תוך שאנו יוצרות קשר אמיתי עם הנשים. מעבר לתחושת הסיפוק שלנו אני מאמינה שמיזמים נוספים שכאלו יקרבו מאוד בין המגזרים".

ארז קמה התייחס לכנס וסיפר על הקשר העמוק בין כיל לקהילות הנגב: "מטרת כנס קהילות הנגב מובילות שינוי היא לייצר פעילות ושותפויות חברתיות בנושא קהילה וקיימות הנעשית על ידי התושבים עצמם, בשיתוף הרשויות והיישובים השונים. כיל, כחברה הרואה את הנגב כבית, רוצה לקדם ערכים של קהילתיות, אכפתיות ופיתוח יישובי הנגב. כבר היום, ברשויות שונות ברחבי הנגב כמו ירוחם, מועצה אזורית תמר, מועצה אזורית רמת הנגב ודימונה, אפשר להבחין במרחב הציבורי בשינוי שתכנית 'חושבים עושים' יצרה. הכנס הפעם יתקיים במועצה האזורית רמת הנגב אך המועצה לא רק מארחת את הכנס הנודד אלא שותפה אמיתית בכנס, בתכנית ובכלל. המטרה שלנו היא  לראות דברים דומים גם בשאר יישובי הדרום ולהמשיך ולחזק את יישובי הנגב והקהילות שאנחנו חלק מהן".

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
להיפטר מסנטר כפול אחת ולתמיד- זה אפשרי
הפנים הם אחד האזורים הבולטים בגוף. כאשר אנו פוגשים את...
ארגון הקבלנים בנגב במחווה מרגשת לזכרו של רנ"ג אורי מויאל ז"ל מדימונה שנרצח בפיגוע בבית קמה
ברביעי האחרון קיים ארגון הקבלנים בנגב כנס מקצועי בהשתתפות כ...
כל מה שרציתם לדעת על קניית מזוודות חדשות
נסיעות לחו"ל הן חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. אנחנו...
סגנונות בניה באזור המרכז
אזור המרכז, בניגוד לאזורים הפסטורליים והמרחבים הירוקים בפריפריה, הוא שוקק...
כל הסיבות להזמין מטבח בצבע לבן
לאחרונה אתם חושבים יותר ויותר ברצינות על האפשרות של הזמנת...
ח"כ גילה גמליאל ביקרה ביום שלישי באופקים
שרת החדשנות, המדע והחלל, ח"כ גילה גמליאל, ביקרה ביום שלישי...
איך אוטמים קיר חיצוני לחדירת מים?
יש אצלכם סדקים או סימני רטיבות בקיר חיצוני? איטום לקוי...
תביעות בתחום לשון הרע – איך עושים את זה בצורה נכונה?
לגלות בוקר אחד שמישהו פוגע בשמנו הטוב זה לא משהו...
איך עורך דין לענייני ירושה בחיפה מונע סכסוכים בין אחים?
סכסוך בין אחים סביב ירושה עלול לפרק גם משפחה מלוכדת...
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...