Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כנס אתגרי החקלאות בצפון הנגב

כנס אתגרי החקלאות בצפון הנגב
ללא קרדיט

ביום חמישי האחרון התקיים בקיבוץ להב כנס חקלאי מקצועי שדן באתגרי החקלאות בארץ בכלל ובצפון הנגב בפרט. הכנס התקיים בהשתתפות בכירים מתחום החקלאות מאזור הנגב.

כשבוע עבר מאז הפסקת האש הרשמית והרגיעה של טרור העפיפונים. בשבוע שעבר (ה׳) התפנו עשרות אנשי חקלאות מרחבי צפון הנגב לכנס מקצועי שדן באתגרי החקלאות באזור בניסיון למצוא פתרונות למצב החקלאות באזור. הכנס הינו יוזמה של חה״כ לשעבר זבולון כלפה ושל ניר זמיר, יו״ר קיבוץ להב.

יוסי ישי, מנכ״ל מושבי הנגב ומנכ״ל משרד החקלאות לשעבר אמר כי ״חקלאות ישראל היא ייחודית והתאפיינה בעבר בשלוש מטרות עיקריות – אספקת מזון, עוגן לתנועת ההתיישבות בפריפריה ואקולוגיה. אלה הפכו להיות מטרות ברורות ויעדים מוגדרים לפיתוח החקלאות בנגב. אבל אז הגיעה מחאת הקוטג׳ שטרפה את הקלפים והשחקן המרכזי שנכנס לתמונה היה הורדת יוקר המחייה. הקוטג׳ שינה את חוקי המשחק וזה, לצד קיצוץ בתקציבי המים, הפקעת קרקעות, ועוד ועוד קשיים שהמדינה מערימה על החקלאים, כמו ייבוא מאסיבי של פירות וירקות רק יוצר עוד ועוד לחץ על החקלאים, שאין להם שום יכולת להתמודד עם המציאות החדשה שנוצרה. כדי להיות היום חקלאי בישראל צריך להיות מהמר. אם החקלאות הישראלית לא תתייעל, תכניס טכנולוגיות חדשות ותיתן פייט לחקלאות המיובאת היא לא תשרוד״.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל ציין כי ״כשממשלת ישראל מדברת על חקלאות ישנו פער עצום בין ההצהרות לבין המציאות. מעמד החקלאות בישראל ירד בצורה משמעותית בעשורים האחרונים כך שאנו ממוקמים נמוך מאוד ביחס ליתר מדינות ה-OECD. השוק המקומי גדל, הייצוא בהקפאה, ולצד זה ישנו ביקוש אדיר לטכנולוגיות החקלאות של ישראל. וזו חלק מהבעיה של החקלאות בישראל. לממשלת ישראל אין תכנית ברורה להצלת החקלאות – אין אסטרטגיה. ממשלות ישראל האחרונות דחקו את החקלאות לשוליים כשהבעיה הכי גדולה לדעתי היא שתחושת הגאווה של החקלאות נעלמה. זה מרסק את החקלאים ואת החקלאות. וזה עוד מבלי לפתוח לדיון את בעיית המים״.

חיים (ג׳ומס) אורון, לשעבר שר החקלאות אמר ״לממשלת ישראל אין מדיניות בנושא החקלאות כפי שאין לה מדיניות בתחומים אחרים. ישנם שני עוגנים שיש להם משמעות וקואליציות של אינטרסים. נכון שהשיקול המרכזי של שר האוצר היום הוא יוקר המחייה, אבל יש פה אינטרס רחב יותר על נושא שהוא ייסוד הדיון פה והוא נושא יתרון הגודל או התארגנות. וזה שם המשחק״.

זבולון כלפה, לשעבר יו״ר הלובי החקלאי בכנסת התייחס לנושא ההתארגנות ואמר: ״ענבי טלי זו הדוגמא הכי טובה להצלחה של התארגנות. הם אספו את כל מגדלי הענבים במושב לכיש וכולם משווקים דרך ענבי טלי. אבל יש פה נקודה חשובה נוספת. זה נכון ש- 2011 הייתה נקודת מפנה בהתייחסות לחקלאות אבל אופן ההתמודדות שלנו איתה שגוי לדעתי. יוקר המחייה הוא תוצאה של אובדן דרך, אובדן ערכים. אם חקלאי מוכר את התוצרת שלו ב- 1.6 ש״ח והוא רואה אותה למחרת בסופר ב – 9 שקלים אז יש פה בעיה מובנית במערכת. אם לא נחזור לאותו עולם ערכים של פעם ונבין שחקלאות זה לא רק צורך אלא זה גם ערך, זה לא ישתנה. אם לא נחבר את הילדים שלנו לחקלאות, ואם אנחנו לא נפתור לעצמנו את הבעיות אף אחד לא יפתור אותן בשבילנו״.

אתגרי החקלאות בצפון הנגב
ללא קרדיט
אתגרי החקלאות בצפון הנגב
ללא צורך בקרדיט
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הישג חסר תקדים לביה"ס בת דור באר שבע!
תלמידי ביה"ס קוטפים את המקום הראשון בכל רמות הגילאים הראל ארוש...
תלמידות אולפנת אמית אוריה באר שבע זכו בגמר רמון ספייסלאב: הניסוי שהכינו יבוצע בחלל
תלמידות שכבה ח' באולפנת אמית אוריה באר שבע זכו במקום...
אירועי "מדרום" לאמנות באופקים יערכו בשכונת מישור הגפן
אירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית יתקיימו השנה במתכונת מיוחדת בימים...
מקלט באולינג: מקלט החיילים של שלום וגידי
לקראת יום מעשים טובים, מיזם הדגל של עמותת רוח טובה...
משפחות מהצפון (של הרוג ושל חטוף)בביקור במרכז התופת בדרום
המרכז הקהילתי מעלה יוסף, מבית החברה למתנ"סים, הוציא בחסות המועצה...
משלחת של מושלים וראשי ערים התארחה באופקים
משלחת של מושלים וראשי ערים מדרום אמריקה הגיעה ביום שני...
לקבלת "הרמטכ"ל" תלמוד תורה יימתח להקשב !
תלמוד התורה בגדרה הפך ל"בסיס צבאי" תלמידי תלמוד תורה בגדרה הפכו...
יוצרים ויוצרות, מנהלים ומנהלות, יזמים ויזמיות מתחום התרבות תוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב קוראת לכם ולכן!
מרכז מנדל למנהיגות בנגב הודיע על פתיחת ההרשמה למחזור השביעי...
ניצנים של תקווה בענף הבנייה בדרום
בזכות פעילות של "ארגון הקבלנים בנגב" עשרות עובדים זרים מסרי...
גורי שועלים חולצו ממחילה שנהרסה במושב אשכולות
ארבעה גורי שועלים, בני שלושה ימים בלבד, חולצו ע"י עמותת...