Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי בכנס NexTech הבינלאומי בבאר שבע: "בינה מלאכותית משנה את כללי המשחק בסייבר"

יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי בכנס NexTech הבינלאומי בבאר שבע: "בינה מלאכותית משנה את כללי המשחק בסייבר"
צילום- רונן טופלברג

נתי (נתנאל) כהן, מנכ"ל משרד התקשורת, "בינואר תפתח זירת סייבר לתחום התקשורת בCERT הלאומי ביחד עם מערך הסייבר הלאומי"

באוניברסיטת בן גוריון בונים מערכת אינרציאלית קוואנטית לצה"ל יחיד במינה בישראל

יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי ונתי (נתנאל) כהן, מנכ"ל משרד התקשורת לצד בכירים מהתעשייה המקומית והעולמית, לכנס NexTech הבינלאומי לטכנולוגיות מתקדמות המתקיים בבאר שבע, שמפגיש בין התעשייה לאקדמיה במגוון תחומים

בינה מלאכותית משנה את כללי המשחק בסייבר
צילום- רונן טופלברג

יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי: "משטח התקיפה רחב ואנחנו צריכים לפעול כל העת לצמצם אותו  יחד עם המגזרים השונים ועם המשק, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות. "חלון ראווה" היא אחת מאותן טכנולוגיות. זוהי מערכת לאומית חדשה אשר נמצאת בשלב הפיילוט ואנו מקווים להפכה למבצעית בקרוב.  המערכת מיועדת לניהול סיכונים ולהערכת מוכנותם של ארגונים במשק ובממשלה אל מול איומי הסייבר. המידע יגיע מהארגונים עצמם וממדדים חיצוניים בלתי תלויים.  המערכת מייצרת  תמונת מצב, שעון בזמן אמת ומספקת המלצות קונקרטיות להעלאת חומות הגנה ומידע לגבי חולשות ופירצות שיש לסגור במהירות תגובה גבוהה".

אונא הוסיף כי בתחום הגילוי וזיהוי של תקיפות וחולשות,  מפעיל מערך הסייבר הלאומי בפארק ההייטק בבאר שבע מרכז לדיווח ולסיוע לאירועי סייבר בחיוג חינם 119, אשר מאויש באנשי מקצוע 24/7. "כל אדם או ארגון אשר חש מאוים או מותקף בהקשר של סייבר יכול להרים טלפון בכל שעות היממה ולקבל מענה אנושי וסיוע.  אנו מקבלים מאות פניות ביום וזהו כלי מצוין לזהות מוקד של חולשה או תחילתה של פריצה או תקיפה כזו או אחרת".

אונא התייחס עוד למהפכת הבינה המלאכותית וציין כי למדינת ישראל פוטנציאל להיות מובילה עולמית בתחום, "בינה מלאכותית משנה את כללי המשחק בסייבר בכל הקשור לאיומים, מהירות ונפח פעילות, יכולות וזירת לוחמה חדשה, יכולת לחקות התנהגות אנושית ולעקוף מערכות הגנה. עוד היא  תאפשר יכולות שעשויות לקצר טווח  ולזהות חולשות באופן מהיר במיוחד. אם פעם דובר על שבועות וימים, זה מצטמצם לעניין של שעות".

בינה מלאכותית משנה את כללי המשחק בסייבר
צילום- רונן טופלברג

נתי (נתנאל) כהן, מנכל משרד התקשורת התייחס להיערכות המשרד לעידן הבא של הדור החמישי ואמר בכנס: "מרכז הכובד של המשרד עבר ממיקוד במחירים שפויים למשקי הבית, להובלת תשתיות תקשורת במדינת ישראל לעידן הבא של סיבים אופטיים ודור 5. תרבות הצריכה בישראל מכפילה את עצמה בכל שנת עבודה ואנו צריכים להתאים את עצמנו ואת הטכנולוגיה ובהתאם מכינים תשתיות לצרכים העתידיים של משקי הבית בעוד עשור. לפני שנה סיכמנו על שלושת הוקטורים המרכזיים – סיבים אופטיים, 5G וIPV6. אנחנו לקראת סוף מכרז דור 5 בישראל, כאשר מדברים על רוחב פס של 100 מגה סימטרי ושימוש נרחב בIOT". כהן הוסיף ואמר כי השימושים בדור החמישי הם מאד נרחבים שיובילו לשינוי באורחות החיים שלנו בצורה דרמטית – תיירות, חקלאות, בריאות, תחבורה וכו' ולכן המדינה חייבת לרשת את עצמה לאורכה ולרוחבה עם סיבים אופטיים.

למרות דבריו של כהן, עדיין מרחפת עננה של אי וודאות סביב מודלים עסקיים שיאפשרו לספקי הטלקו להחזיר את ההשקעה בתשתיות. בעולם עדיין מנסים מודלים שונים, כאשר בארץ פלאפון מקדימה את המתחרות וכבר הקימה אגף חדשנות שמטרתו לספק למשקיעים הסברים איך עושים כסף מדור 5.

בתחום הסייבר, כהן מקדם CERT תקשורת ייעודי שיפעל במסגרת הCERT הלאומי ויושק במהלך חודש ינואר הקרוב. "ביחד עם מערך הסייבר הלאומי אנו רוצים להקים בCERT הלאומי זירת סייבר מגזרית לתחום התקשורת", הסביר כהן. "זהו שיתוף פעולה של השב"כ (המנחה החוקי של חברות הטלקום), מערך הסייבר ומשרד התקשורת. כמו כן, כבר כתבנו המלצות לספקי תקשורת בתחום אבטחת מידע בדור 5."

במהלך הכנס סיפר פרופסור רון פולמן מאוניברסיטת בן גוריון כי באוניברסיטה הקימו מפעל שבבים קוואנטי יחיד במינו בישראל: "באוניברסיטת בן גוריון יש מרכז קוואנטי עם מעל חמישים חוקרים ועשר מחלקות. בין היתר, מייצרים בבאר שבע שעונים אטומים מבוססי אטומים קרים, לטובת אקיוביט בירושלים- פעם ראשונה בארץ. בן גוריון היא האוניברסיטה היחידה בארץ המייצרת שבבים למזעור טכנולוגיה קוואנטית. אולי היחידה בעולם שבנתה מרכז למטרה כזו. לכן, חברות מהעולם פונות אלינו למזעור הטכנולוגיה. גם חיל האוויר האמריקני והצי פנו אלינו. גם המאיץ בג'נבה ביקש מאתנו שבבים".

רועי צוובנר מנכ"ל גב-ים נגב אמר בכנס כי 7,000 איש ישרתו בקמפוס התקשוב בבאר שבע וכי עבודות הבנייה של קמפוס התקשוב עבור צה"ל החלו, כאשר הקמפוס צפוי לאכלס אלפי אנשי צבא. לצד זאת, טוענים בחברת גב-ים נגב כי המדינה עדיין לא משקיעה מספיק: "טרם הגענו ליעד של עשרת אלפים עובדי הייטק בפארק", אמר צוובנר וציין כי היחידות שיעברו לקמפוס יכללו את מצו"ב, מצפן, לוטם, אופק, ממר"ם ועוד שישבו בסמוך ל-CERT הלאומי, כאשר החזון של גב-ים נגב, הוא שבעוד כעשור יפעלו 40,000 איש מהאקדמיה, התעשייה והצבא יחד.

כנס NexTech הבינלאומי לטכנולוגיות מתקדמות מתקיים זו השנה הרביעית ברציפות בפארק ההייטק גב-ים נגב בבאר שבע ועוסק בחדשנות בתחום הטכנולוגיה. חלקו הראשון של הכנס עסק במהפכת הסייבר והשפעותיה, ייחודו של האקו-סיסטם הישראלי ובינה מלאכותית. האירועים. חלקו השני עסק בפרויקט "מעבר צה"ל דרומה" – פרויקט התשתיות הגדול של צה"ל בשנים האחרונות, במסגרתו צפויים בסיסי התקשוב והמודיעין של הצבא לעבור לנגב. הכנס מהווה פלטפורמה מובילה למפגש בין התעשייה לאקדמיה במגוון תחומים – רפואה, רובוטיקה, לוויינות, סייבר, מציאות מדומה, תקשורת ועוד. האירוע מתקיים זו השנה הרביעית ביוזמת סייברטק ובשיתוף אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פארק ההיי-טק גב-ים נגב, עיריית באר שבע, מנהל מעבר דרומה של משרד הביטחון ו-Israel Defense.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
כיצד הדפסת תלת מימד מועילה לחברה?
חלק מהיתרונות המהפכניים של הדפסה בתלת מימד הם היכולת להגדיל...
הישג חסר תקדים לביה"ס בת דור באר שבע!
תלמידי ביה"ס קוטפים את המקום הראשון בכל רמות הגילאים הראל ארוש...
התחפש לאלוף: עילאי עמר – אלוף אופקים בגיימינג
עילאי עמר, תלמיד כיתה יב' בתיכון הרב תחומי עמל אמירים,...
לדאוג שדברים יתנהלו בדרככם בכל שלבי החיים- איך עושים את זה?
ככל שאדם מתבגר ומזדקן, מתחילות לצוץ בראשו שאלות מהותיות כמו...
מודדים את השטח בעזרת המומחים
כשמדובר בבעלות על נכס, היבט מכריע אחד הוא לדעת את...
עריכת צוואה- תמהלך שחשוב לא לוותר עליו
אנשים רבים המגיעים לגיל מבוגר מרגישים שהמטרה העיקרית שלהם, וטוב...
תלמידות אולפנת אמית אוריה באר שבע זכו בגמר רמון ספייסלאב: הניסוי שהכינו יבוצע בחלל
תלמידות שכבה ח' באולפנת אמית אוריה באר שבע זכו במקום...
יוזמה עם חשיבה קדימה הדורשת תכנון קפדני
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין משותף היא יוזמה עם...
המכללה האקדמית אשקלון מצדיעה לגיבורי המערכה, לחיילי צה"ל והחטופים​
המכללה האקדמית אשקלון קיימה בשבוע שעבר, בשיתוף "תקווה ישראלית", מפגש...
אירועי "מדרום" לאמנות באופקים יערכו בשכונת מישור הגפן
אירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית יתקיימו השנה במתכונת מיוחדת בימים...