Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

טיפים לטיפול עצמי בחרדות

טיפים לטיפול עצמי בחרדות
קרדיט: Pixabay

רבים סובלים כיום מחרדות ומהשלכותיהן על כל היבטי החיים, ושואלים את עצמם איך מטפלים בחרדות. במאמר זה נשתף בכלים יעילים ושימושיים על מנת להתגבר על הרגעים הקשים והמפחידים שרבים מאיתנו חווים.

כל מי שחווה התקף חרדה יודע שמדובר באחת מהתחושות הקשות ביותר שאנו יכולים לעבור. התחושות המתלוות אל התופעה מרגישות במהלכן כאילו הן לעולם לא ייגמרו: דופק שמשתולל, המחשבות מתערבלות, יש תחושה של חוסר שקט וששום דבר לא יצליח להרגיע אותנו. התחושה הכללית היא כאילו תיכף תקבלו התקף לב, ועד שהחרדה תחלוף אתם תשתגעו לגמרי.

 

איך מטפלים בחרדות? 

חרדה היא הפרעה שכיחה באוכלוסייה, ורבים מהישראלים סובלים מחרדות כתוצאה מהסיטואציות המורכבות של מתח נפשי בעוצמה גבוהה עקב מציאות החיים במדינה (מלחמות, פיגועי טרור, קורונה, יוקר מחייה ועוד). לאחר אבחון התופעה חשוב לקבל טיפול נכון ומתאים, כאשר הטיפול המומלץ כיום הוא שילוב בין תרופות לטיפול פסיכולוגי רגשי.

בנוסף, ישנם תרגילים פיזיים אשר ביכולתנו ללמוד, תרגילים השונים יכולים לסייע לנו כשהחרדה מגיעה ופורצת בפתאומיות:

לנשום עמוק ולהרפות את השרירים – מרגיש את החרדה מתקרבת? חשוב לנשום נשימות עמוקות ולהרפות את השרירים בטכניקה של מתיחה והרפיה. יש להתמקד בכל פעם באזור אחר, למתוח את השרירים למספר שניות ולהרפות. תרגיל זה ינתק את המוח מהחרדה וימקד אותו בפעולה הפיזית שחוזרת על עצמה בכל פעם באזור אחר בגוף. כשהגוף רפוי ומשוחרר המוח משדר אותות שהכול תקין ועל מי מנוחות ללא חרדות.

מלמעלה עד למטה – מותחים את הזרועות למעלה ומתכופפים כדי לגעת באצבעות הרגליים, פעולה זו עשויה לעזור להרגיע את תחושת חוסר השליטה וחוסר הגבולות ולהשתלט על החרדה.

טכניקת ספירת נשימות – בזמן שאתם שואפים אוויר עליכם למקם את הלשון במעלה הפה, ממש מאחורי השיניים העליונות. כעת עליכם לנשוף אוויר דרך האף ולספור מאפס ועד חמש תוך כדי. נשימות עמוקות מהבטן הו אחת מהטכניקות היעילות ביותר להתמודדות עם לחץ וחרדה. למעשה נדרשות רק חמש-שש נשימות עמוקות כדי להפחית את תחושת המתח. נשימות עמוקות מותחות ומושכות את הסרעפת שהוא השריר המושפע ביותר מלחץ. כאשר הסרעפת נרפית היא שולחת מסר של "הכול תקין" למוח שמחזיר את הגוף לשגרה.

קרדיט: Pixabay

טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים

ניתן לראות בחרדה כהזדמנות לשינוי התנהגות ואורח חיים, גם כדי לטפל בחרדה כשלעצמה וגם כדי לשפר את חיינו.

להכניס את הגוף לכושר – פעילות פיזית במסגרת אימון גופני משחררת הורמונים ממריצים שמכניסים את הגוף ל"היי טבעי" כמו סרוטונין לדוגמה. שמירה על שגרת ספורט תכניס את הגוף, הנפש והמוח לשגרה בריאה וחזקה יותר. "גוף בריא בנפש בריאה" זו לא רק קלישאה, אלא אמת של ממש.

לצאת יותר מהבית – ד"ר סוס אמר "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים", וצדק. החיים ממשיכים מחוץ לבועת החרדה וחוסר האונים שלנו. אוויר טוב והזזה של הגוף מנקים את הנפש מכל הדאגות. תנועה מצילה את הנפש. צאו להליכה. צאו לריצה, תצאו לשבת על הספסל למטה. העיקר שתצאו.

שינוי תודעתי (להחליף את תודעת ה"חוסר" ל"תודעת שפע") – רחמים עצמיים מובילים לדכדוך ותחושת חוסר מסוגלות שהן כר פורה לחרדות מכל הסוגים. עלינו לחבק את מה שיש לנו ולא לחשו על מה שאין. מה שיש – יש, ומה שאין – יגיע גם יגיע. איך מטפלים בחרדות? מחבקים את מה שיש.

תזונה בריאה יותר – מלבד ההשפעה הברורה של מזון על מצבנו הבריאותי, כיום ידוע כי לסוגי מזון שונים יש השפעה על המצב הרגשי של האדם, לרבות השפעה על מצבים של דיכאון וחרדה. על מנת לנהל את החרדה עלינו לגשת לרופא המשפחה ולברר איזה מאכלים בריאים לנו במצבנו הפיזי הנוכחי. יותר ירקות ופחמימות, פחות דברים שומניים ומעייפים.

ישנן שיטות רבות לטיפול וניהול החרדות. עלינו להישאר קשובים לעצמנו ולעשות, פשוטו כמשמעו, מה שעושה לנו טוב. החיים הם מסע קצר ויפה, וחבל להשקיע את זמננו ומרצנו בהרגשה רעה.

 

אם אתם סובלים מהתופעה ומעוניינים לדעת איך מטפלים בחרדות ועבור אבחון מקצועי כדי לקבל טיפול מתאים – מומלץ לפנות לגורם מקצועי ומוסמך המתמחה בטיפול בחרדות.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
להיפטר מסנטר כפול אחת ולתמיד- זה אפשרי
הפנים הם אחד האזורים הבולטים בגוף. כאשר אנו פוגשים את...
כל מה שרציתם לדעת על קניית מזוודות חדשות
נסיעות לחו"ל הן חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. אנחנו...
סגנונות בניה באזור המרכז
אזור המרכז, בניגוד לאזורים הפסטורליים והמרחבים הירוקים בפריפריה, הוא שוקק...
כל הסיבות להזמין מטבח בצבע לבן
לאחרונה אתם חושבים יותר ויותר ברצינות על האפשרות של הזמנת...
איך אוטמים קיר חיצוני לחדירת מים?
יש אצלכם סדקים או סימני רטיבות בקיר חיצוני? איטום לקוי...
תביעות בתחום לשון הרע – איך עושים את זה בצורה נכונה?
לגלות בוקר אחד שמישהו פוגע בשמנו הטוב זה לא משהו...
יד שנייה או חדש? יתרונות וחסרונות בעולם הרכבים וציוד הקמפינג
טיולי קמפינג הפכו בשנים האחרונות לטרנד פופולרי במיוחד. חובבי טבע...
איך עורך דין לענייני ירושה בחיפה מונע סכסוכים בין אחים?
סכסוך בין אחים סביב ירושה עלול לפרק גם משפחה מלוכדת...
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...
חייכם המשותפים ראויים להסדרה כדת וכדין
מדוע חשוב להיעזר בעורך דין להסדרת מעמד? הגשמת החלום לחיות יחד...