הדוח השנתי של נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה: נתיבות ובאר שבע בין 15 הערים עם מספר התלונות לנפש הגדול ביותר

הדוח השנתי של נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה: נתיבות ובאר שבע בין 15 הערים עם מספר התלונות לנפש הגדול ביותר
קרדיט - משרד מבקר המדינה

ירושלים, בני ברק וחיפה – העיריות שקיבלו את מספר התלונות הגדול בשנת 2024  • גם נתיבות ובאר שבע מדורגות בין 15 הערים עם מספר התלונות הגבוה ביותר ביחס לגודל האוכלוסייה • 46% מהתלונות בהן טיפלה הנציבות ברחבי הארץ נמצאו מוצדקות או באו על תיקונן

דוח נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה לשנת 2024, שמפרסם השבוע המבקר מתניהו אנגלמן, חושף כי במהלך השנה החולפת התקבלו בנציבות 21,592 תלונות על גופים ציבוריים, ושיעור התלונות שנמצאו מוצדקות או באו על תיקונן עמד על 46% – זינוק של 7% לעומת שנת 2023.

ברקע מלחמת חרבות ברזל, נרשמה עלייה ניכרת בתלונות הקשורות למצב החירום, ובהן פניות בנושא פיצויים, מיגון, זכויות של משרתי מילואים, זכאות לתמיכות ממשלתיות, טיפול במפונים והיעדר מענה מספק מגופים ציבוריים. אחד הביטויים הבולטים לכך הוא הזינוק החריג במספר התלונות על המשרד לביטחון לאומי – 1,436 תלונות בשנת 2024, עלייה של 500% לעומת השנה שקדמה לה. הסיבה לכך היא הגידול החד במספר הבקשות לרישיון נשק שהוגשו מאז פרוץ המלחמה – למעלה מ־370 אלף בקשות חדשות עד סוף השנה.

העומס באגף לרישוי כלי ירייה הוביל לעיכובים ניכרים בטיפול, ולריבוי תלונות שעסקו בעיכוב בקבלת החלטות, קשיים בהעברת מסמכים, דרישות חוזרות להשלמות, וגם טענות נגד עצם ההחלטות שניתנו. למעלה מ־85% מהתלונות הללו נמצאו מוצדקות.

נתיבות במקום הראשון במספר התלונות בדרום

על פי הנתונים, עיריית נתיבות מדורגת בין הרשויות המקומיות שהתקבל עליהן בשנת 2024 מספר התלונות הגדול ביותר ל-1,000 תושבים, והיא ממוקמת לצד בית שמש ובני ברק. לאורך שנת 2024 הוגשו על עיריית נתיבות 78 תלונות שעסקו ב-81 נושאים. על עיריית באר שבע הוגשו 132 תלונות שעסקו ב135 נושאים. אחריהן מדורגות עיריית דימונה שהוגשו עליה 19 תלונות, עיריית ערד, שקיבלה 33 תלונות, ועיריית אילת, עם 21 תלונות.

הצלחות מקומיות: דוגמאות מבאר שבע ואילת

מעבר להצפת הקשיים, הדוח מציג גם הצלחות בעקבות התערבות נציבות תלונות הציבור.

אחת הדוגמאות המצוינות בדוח היא טיפול בפנייתו של תושב באר שבע, לקוי ראייה, ששבר את רגלו לאחר שמעד בתחנת אוטובוס בעיר. הפונה התריע כי התחנה ממוקמת בסמוך למפלס חנייה מונמך, ללא גידור בטיחות, באופן שעלול להוות סכנה לעוברי אורח – ובפרט לבעלי מוגבלות. בבדיקת הנציבות נמצא כי בין המדרכה לבין מפלס החנייה קיים הפרש גובה של יותר מ־60 ס"מ, ללא כל חציצה או שילוט מתאים. בעקבות הפנייה, עיריית באר שבע פעלה לתיקון המפגע, הקימה גדר בטיחות חדשה שתמנע הישנות של מקרים דומים.

תלונה נוספת התקבלה מנערה עם מוגבלות פיזית שלומדת באילת. ימים ספורים לפני טיול שנתי בבית ספרה, התבשרה הנערה כי לא תוכל להשתתף – מאחר שאין הנגשה מתאימה. בבירור מול בית הספר נמצא כי ההנהלה כלל לא הייתה מודעת לקיומו של תקציב ייעודי לביצוע התאמות נגישות לתלמידים עם מוגבלות – ולא פעלה להפעילו.

הנציבות יזמה פגישה עם מנהלת בית הספר, המפקחת,  התלמידה ואימה. בפגישה התברר שבית הספר לא היה מודע כלל לקיומו של תקציב מיוחד עבור הנגשת פעילויותיו לתלמידים עם מוגבלות. בתום הבירור, משרד החינוך הוציא הבהרה לרשויות המקומיות ולבתי הספר, לפיה יש לוודא שכל תלמיד זכאי להשתתף בפעילויות מחוץ לבית הספר, לרבות טיולים – ולממש לשם כך את התקציבים הקיימים. בנוסף, סוכם כי התלמידה וצוות בית הספר ימצאו פתרונות ל"חוויה מתקנת" לתלמידה.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, ציין בדו"ח:

“זינוק של 500% במספר התלונות בנושא בקשות לרישיון נשק מחייב בדק בית במשרד לביטחון לאומי. נתון מטריד נוסף הוא העובדה שגם בסיום שנת 2024 – למעלה משנה מתחילת מלחמת חרבות ברזל – נמצאות אלפי תלונות מוצדקות על משרדי הממשלה. על השר לביטחון לאומי ועל השרים הרלוונטיים האחרים לשים מול עיניהם את השירות לציבור בעת חירום זו ולפעול לתיקון הטעון שיפור”.

איך מגישים תלונה לנציבות תלונות הציבור?

לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה ניתן להגיש תלונות במגוון רחב של תחומים מול גופים ציבוריים – בהם משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ביטוח לאומי, שירות התעסוקה, חברות ממשלתיות ומוסדות מדינה – ובפרט במצבים שבהם האזרחים חווים קושי לממש את זכויותיהם או לקבל שירותים ציבוריים כנדרש.

נתקלתם בבעיה מול גוף ציבורי בישראל? נציבות תלונות הציבור כאן וזמינה למענכם – גם בעתות חירום. ניתן להגיש תלונה באופן מקוון, דרך האתר הרשמי של משרד מבקר המדינה:

https://complaint.mevaker.gov.il

נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה מחדשת בימים אלה את פעילותו של הקו החם – המוקד הטלפוני המיועד למי שמתקשים לממש את זכויותיהם וזקוקים לסיוע מול הגופים הציבוריים בעקבות מצב החירום.

הקו החם פועל בימים א'-ה', בין השעות 08:00 ל-17:00, בטלפון שמספרו 02-6665199 ובווטסאפ שמספרו 050-3995422.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הדוח השנתי של נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה: נתיבות ובאר שבע בין 15 הערים עם מספר התלונות לנפש הגדול ביותר
ירושלים, בני ברק וחיפה – העיריות שקיבלו את מספר התלונות...
חוזרים לבלות בעיר ישפרו באר שבע משיקה מתחם לונה פארק ופארק מים
קבוצת ישפרו תנופורט, הבעלים והמנהלת את מתחם ישפרו בבאר שבע,...
שירותי רכב עד הבית
בעידן המודרני, חיי היום יום שלנו הופכים להיות עמוסים יותר...
״הכל נשאר במשפחה״ מה קורה כשכשרון עובר בגנים?
חמישי 3.7.25 בשעה 19:30 במשכן לאמנויות הבמה באר שבע בקונצרט הקייצי...
הסינפונייטה הישראלית באר שבע ועידו מוסרי בקונצרט לילדים ולכל המשפחה
יום שני 7.7.25 בשעה 17:30, באולם תמוז באר שבע "דירה...
סניף בקריה החרדית באר שבע
רשת מחסני השוק משיקה את "מתחם 10" וסניף דגל נוסף בבאר שבע
תושבי באר-שבע, שימו לב! רשת מחסני השוק, בהשקה כפולה-  משיקה...
ביקור רשות המים בתאגיד מי שבע
ביום חמישי לפני שבוע, רק יומיים לאחר תחילתה של הפסקת...
לקראת דיון בטחוני מכריע בסוגיית מיקום שדה התעופה פונים ראשי ערים בצפון ובדרום לראש הממשלה: "עשית היסטוריה באיראן עכשיו הזמן לעשות היסטוריה בנגב"
עשרות ראשי רשויות מהנגב ומהגליל שיגרו מכתב לראש הממשלה, בנימין...
הדרך שלך לכושר מושלם באזור פתח תקווה
אם אתם מחפשים את הדרך האפקטיבית ביותר לשפר את הכושר...
התלמידים מבאר שבע שמסייעים למשפחות שביתן נפגע ממתקפת הטילים האיראנית
עם סיום המלחמה מול איראן ועשרות אלפי האזרחים שביתם נפגע...
דילוג לתוכן