באר שבע נמנית על הערים שתושביהן הגישו את מספר התלונות הגבוה ביותר על גופים ציבוריים בזמן מבצע ״עם כלביא״
באר שבע נמנית בין ארבע הערים שתושביהן הגישו את מספר התלונות הגבוה ביותר לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה על גופים ציבוריים במהלך מבצע ״עם כלביא״ • 700 פניות ותלונות התקבלו מתושבים ברחבי הארץ בנציבות על גופים ציבוריים בעקבות מתקפת הטילים מאיראן • הנושאים המרכזיים: מקלטים לא תקינים, קושי בקבלת פיצויים על נזקים, ושירות לקוי למשפחות שפונו מבתיהן
מתוך כ־700 פניות ותלונות שהתקבלו בין היתר בקו החם ובעמדות קבלת הקהל שהפעילה נציבות תלונות הציבור, בוררו בנציבות 19 תלונות שהגיעו מתושבי באר שבע על גופים ציבוריים. לפניה דורגו הערים בת ים עם 47 תלונות מתושביה, בני ברק עם 40 תלונות, ופתח תקווה עם 23 – אלו הן ארבע הערים שבהן נרשם המספר הגבוה ביותר של פניות ותלונות. כך עולה מדוח מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, שמתפרסם השבוע.
במהלך ימי המבצע יצאו מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, ומנהלת נציבות תלונות הציבור, עו"ד כרמית פנטון, לשטח ביחד עם עובדי הנציבות כדי להתרשם מקרוב מהפערים שעלו בטיפול בעורף. במסגרת הסיורים הללו הם ביקרו גם בזירות שנפגעו מטילים איראניים בבאר שבע, שגבו את חייהם של ארבעה אזרחים.
עם פרוץ המבצע הפעילה נציבות תלונות הציבור את הקו החם – מוקד סיוע שפעל בטלפון ובווטסאפ על מנת לסייע לתושבים שנפגעו והתקשו במימוש זכויותיהם. הסיוע ניתן בעברית, ערבית, רוסית, אמהרית, צרפתית ואנגלית, חינם אין כסף ועבור תושבים רבים ברחבי הארץ. השירות הזה היה קריטי לקבלת מידע אמין, הכוונה והנגשה של זכויות בזמן אמת.
במקביל הפעילו צוותי נציבות תלונות הציבור עמדות קבלת קהל ב־28 מלונות ובתי הארחה שבהם שהו מפונים, רבים מהם חוו תחושת חוסר אונים לאחר שנפלו בין הכיסאות ולעיתים לא הצליחו להגיע בכוחות עצמם לגורמים המתאימים בגופים הציבוריים.
באר שבע: סיוע לתושבים שזכויותיהם נפגעו
שתי דוגמאות מהתלונות שהתקבלו בבאר שבע במהלך המבצע ממחישות את הקשיים שאליהם נקלעו תושבי העיר. במקרה אחד פנתה תושבת באר שבע שביתה נפגע מטיל והיא פונתה למלון בעיר אחרת. היא ביקשה לממש את זכאותה לנסיעה חינם בתחבורה הציבורית, אך נתקלה בסירוב. רק לאחר התערבות הנציבות נמצא פתרון וההטבה הוסדרה.
במקרה אחר פנתה תושבת שדרות שמועסקת בבאר שבע, שהתבקשה על ידי המעסיק שלא להגיע למקום העבודה ולכן הוצאה לחופשה ללא תשלום. התושבת נרשמה בשירות העסוקה ומילאה תביעה לדמי אבטלה, אך על אף שנרשמה בלשכת התעסוקה ומילאה את הטפסים הנדרשים, לא קיבלה כל מענה במשך מספר שבועות. בירור הנציבות העלה כי בקשתה כלל לא התקבלה בביטוח הלאומי, ויום לאחר פנייתה של התושבת לנציבות הוסדר הטיפול, והיא קיבלה את דמי האבטלה המגיעים לה.
״היעדר גורם מתכלל ברמה הממשלתית״
מאות מהתלונות שהתקבלו ברחבי הארץ – ובהן גם מבאר שבע – נגעו ישירות לזכויות בסיסיות של תושבים שבתיהם או רכושם נפגעו מירי טילים. בעיה שעלתה שוב ושוב מהשטח היא חוסר סדר והיעדר גורם מתכלל ברמה הממשלתית שינהל את החזית האזרחית בזמן חירום.
כך, למשל, ראשי הרשויות המקומיות סיפרו כי נדרשו להתקשר בעצמם עם בתי מלון ולסכם מחירים, כאשר מס רכוש אמור לשפות אותם רק בדיעבד. התוצאה הייתה פערים של מאות אחוזים – לעיתים עד פי שלושה – בין התעריפים שסוכמו מול מלונות ברשויות השונות. מעבר לכך, לא נקבעו קריטריונים וכללים מי זכאי לפינוי, מה המרחק הסביר מביתו, מה רמת המיגון הנדרשת בבית המלון, או האם נכון לרכז את כל משפחות המפונים מאותה העיר במקום אחד.
לכך התווספה בעיית אי־הבהירות לגבי מועד סיום השהות במלון. משפחות רבות לא ידעו מתי יידרשו לעזוב, מה שמנע מהן להתארגן בזמן למציאת דיור חלופי ורק העצים את תחושת חוסר היציבות ואי הביטחון.
הנתונים בדוח מראים כי מתוך 303 תלונות שנפתחו ברחבי הארץ, בכ־52% הסתיימו בתיקון הליקויים. אך לצד המענה הפרטני, הדוח מציב דרישה להנהגה להסדיר את ניהול ההיבטים האזרחיים בזמן חירום. זוהי גם המסקנה העולה מדוח נוסף שפרסם מבקר המדינה בשבוע שעבר על ניהול החזית האזרחית במלחמת ״חרבות ברזל״. בשני הדוחות חוזרת אותה ביקורת מרכזית: היעדר גורם מתכלל שירכז את המענה האזרחי וימנע מהאזרחים ליפול בין הכיסאות בשעת חירום.
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, מסכם את הדברים כך:
"לצד חשיבותו הביטחונית של מבצע "עם כלביא" – מדינת ישראל נדרשה להתמודד עם קשיי האזרחים: הן של תושבים שניזוקו ישירות מירי הטילים ופונו למלונות, והן של הציבור הרחב, שהתמודד עם אתגרים שונים במהלך מבצע עם כלביא.
כאשר הממשלה מודעת למבצע ההולך ונרקם, ראוי היה להתכונן מראש גם להיבטים האזרחיים במבצע, כדי להקל ככל האפשר על האזרחים. הפער המשמעותי שעלה מהסיורים שהתקיימו ומהטיפול בתלונות שהתקבלו בנציבות תלונות הציבור הוא היעדר גורם מתכלל שינהל את כלל פעולותיהם של רשויות המדינה בנוגע לטיפול באזרחים שנפגעו עקב מצב החירום.
את הדוח אנחנו מפרסמים לאחר פרסום הדוח בשבוע שעבר על כשלי הממשלה בניהול ההיבטים האזרחיים במלחמת "חרבות ברזל". על ראש הממשלה והשרים לפעול להסדרת הטיפול באזרחי מדינת ישראל בעת חירום".