Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בצל כוננות השיא לתגובה של איראן והחיזבאללה – החלו שתילות הפלפלים בערבה על גבול ירדן – בתקווה לאסיף היבול בעונת החורף תוך עמידה בהסכמי ייצוא התוצרת החקלאית למדינות בחו"ל

בצל כוננות השיא לתגובה של איראן והחיזבאללה – החלו שתילות הפלפלים בערבה על גבול ירדן – בתקווה לאסיף היבול בעונת החורף תוך עמידה בהסכמי ייצוא התוצרת החקלאית למדינות בחו"ל
צילום: ניר הנדל הערבה התיכונה

את העונה מתחילים חקלאי הערבה התיכונה עם תוספת מכסה לעובדים זרים לחקלאות

מאיר צור ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה: "אנו פותחים בתחושת תקווה, את עונת החקלאות בערבה, עם החלטת ממשלה ומשרד החקלאות על הגדלת מכסת העובדים הזרים לחקלאות בערבה במעל 1,000 עובדים, שתקל משמעותית על מצוקת המחסור בידיים עובדות ותבטיח המשך ייצור התוצרת המקומית וביטחון המזון, בתקופה קשה זו של מלחמה ועזיבתם לפני 9 חודשים של רבים מהעובדים הזרים".

כלל בני משפחות החקלאים מתגייסים לסייע לצוות העובדים, בעבודות השתילות האינטנסיביות בחממות, בעיקר זני פלפלים מובחרים לייצוא, כאשר הקטיף יתבצע בעונת החורף, המהווה את היתרון היחסי כלכלי, של הערבה התיכונה, בייצוא 50% מיבול הירקות המובחרים למדינות הקור ומדינות אירופה, בתקופה בה הן אינן מייצרות ירקות עקב הטמפרטורות הנמוכות. כאשר התוצרת החקלאית בערבה התיכונה נבחנת ועומדת בסטנדרטים ובקריטריונים המחמירים ביותר של האיחוד האירופי.

למרות אתגרי האקלים המדברי והמים המליחים, פותחו על ידי חוקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר, בערבה התיכונה, פתרונות לגידול ירקות מובחרים דווקא בלב המדבר הצחיח, הניזון ממים מליחים.
עובדה זו מקבלת תהודה מקצועית בינלאומית, עקב משבר האקלים המתעצם, ההתחממות הגלובלית, ותופעת המידבור ההולכת ומתרחבת בעולם (40% מהעולם מוגדר כמדבר), צמצום משמעותי באדמות זמינות לחקלאות, ומיעוט במים ראויים להשקיה, כך משמשת הערבה התיכונה מודל יישומי – לקיומה של חקלאות איכותית וייצור מזון בתנאי קיצון במדבר.
אל הערבה מגיעים חוקרים, מומחים ומשתלמים בחקלאות מרחבי העולם, כמו גם מהאו"ם, הלומדים את שיטות הגידול המתקדמות המותאמות לאקלים מדברי ואת הפרוטוקולים המקצועיים מחקלאי הערבה ומחוקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר, כהכנה למצב בו יזדקק רוב העולם לגדל מזון בתנאי קיצון.

במועצה אזורית הערבה התיכונה 7 ישובים, 5 מהם חקלאיים. כ-65% מתושבי הערבה התיכונה מתפרנסים מחקלאות, בכ-620 חלקות חקלאיות, המשתרעות על פני 34 אלף דונם; כ-22,000 דונם ירקות, כ- 11,000 דונם מטעים וכ-600 דונם פרחים. ענף הפלפל הינו עדיין הדומיננטי בגידולי הירקות בערבה ומשתרע על שטח של כ- 7,000 דונם. כמו גם, האבטיח (כ-5,000 דונם) והמלון (כ- 3,500 דונם).

מלבד הגידולים המסורתיים המזוהים עם הערבה התיכונה, מרחיבים חקלאי הערבה את מגוון הרכב הגידולים, בתמיכת מועצה אזורית הערבה התיכונה, מחקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר ובתמיכת משרד החקלאות וקק"ל. כך התייצב שוק של גידולים נוספים, ביניהם החציל (כ-900 דונם), גידול תבלינים וגידול עלים (כ-1,300 דונם), עגבניות מזנים שונים (כ-1,200 דונם), קישוא (כ-400 דונם), בצל (כ-450 דונם), דלעת (כ-440 דונם), מלפפון (כ-250 דונם), וכ-950 דונם של גידולי ירקות נוספים (ארטישוק, בצל ירוק, דלורית, מגוון כרוביים, שום, אספרגוס ותירס).

צילום: ניר הנדל הערבה התיכונה
צילום: ניר הנדל הערבה התיכונה
צילום: עמית רוזנשטיין
כתבות נוספות שיעניינו אתכם
רוצים לדעת את האמת? כך תלכו בעקבותיה
לאורך החיים אנחנו לא פעם, עומדים בפני אינספור החלטות לא...
ייעוץ מס ועורך דין מיסים: המפתח להצלחה פיננסית
התנהלות פיננסית נכונה היא אבן יסוד להצלחה כלכלית, הן עבור...
חשיבות חוות דעת מהנדס בניין וניהול פרויקט בנייה – כיצד תבחרו נכון עם יובל מרקו הנדסה בע"מ
בעולם הבנייה המודרני, איכות התכנון והביצוע הם המפתח להצלחת פרויקט...
להיפרד בלי לפגוע בילדים: איך עושים את זה נכון?
רוב בני האדם רוצים ילדים. בדרך כלל השלב הראשון בדרך...
כל מה שרציתם לדעת על פיינטבול ולא העזתם לשאול
אתם מנסים לבחור פעילות שצוות העובדים שלכם באמת ייהנה ממנה?...
במסגרת פעילות של רשות מקרקעי ישראל למסירת התראות לפינוי בקרקעות בנגב אותרה חממת קנאביס של כ- 650 שתילים
ביום ב' 2.9 התקיימה פעילות רחבת היקף של רשות מקרקעי...
האקדמית אשקלון למען החברה: שכר לימוד מלא לנרשמים לשנה א'
המכללה האקדמית אשקלון מעמידה מלגת שכר לימוד מלא לשנת הלימודים...
מה זה מיקרופיגמנטציה ואיך זה יכול לעזור לקרחת שלכם
גם אתם סובלים מהתופעה המרגיזה הזו? נשירת שיער היא מזמן...
כל מה שרצית ללמוד על גבות
אחד מהדברים שהכי מעניינים אותך זה תחום האסתטיקה? ברור לך...
"פסטיבל בייבי" בשיתוף קופת חולים "מאוחדת" יתקיים בקניותר נס ציונה עם מגוון פעילויות בנושא החייאת תינוקות, עזרה ראשונה, עמדת צילום ושלל פינוקים נוספים
תינוק חדש הצטרף למשפחה? מזל טוב – בואו לחגוג...