Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

תפקידו של צו הירושה בקביעת חלוקת הנכסים כאשר אין צוואה

תפקידו של צו הירושה בקביעת חלוקת הנכסים כאשר אין צוואה
קרדיט - Canva

צו ירושה הוא מסמך משפטי חשוב, המוצא על ידי בית דין רבני או רשם לענייני ירושה, המאשר את חלוקת העיזבון השייך לאדם שנפטר שלא הותיר אחריו צוואה. כאשר אדם נפטר ללא צוואה, מתבקש תהליך קבלת צו קיום ירושה לביסוס היורשים החוקיים וזכאויותיהם בהתאמה לעיזבון. כדי להתחיל תהליך זה, נדרש להגיש בקשה ללשכת הרשם לענייני ירושה או לבית דין רבני רלוונטי. מטרתו העיקרית של צו הירושה היא להסדיר את חלוקת העיזבון בין היורשים החוקיים. בצו קיום ירושה מפורטים שמות היורשים, חלקם בירושה, והנכסים אותם הם יורשים. הצו מקנה להם מעמד של מנהלי העיזבון ומאפשר ביצוע פעולות משפטיות הקשורות לעיזבון, כגון מכירת נכסים, חלוקת רכוש, ביצוע פעולות בחשבונות בנק ועוד. קבלת הצו חיונית כדי להסדיר את ניהול העיזבון וחלוקתו בצורה תקינה ללא מחלוקות. גם מוסדות וגורמים שלישיים ידרשו לראות אותו כהוכחה לזהות היורשים וסמכותם לפעול.

חלוקת נכסים במקרה של מחלוקות

חלוקת נכסיו ורכושו של אדם לאחר מותו יכולה להיעשות רק לפי סדר הירושה או הצוואה, אם יש כזו. במידה והאדם לא הותיר אחריו צוואה, רכושו יחולק בין יורשיו החוקיים לאחר מתן צו ירושה על ידי הרשם לענייני ירושה או בית דין רבני. עם זאת, ישנם מקרים בהם ניתן להגיש התנגדות לצו ירושה לרשם, גם אם ברור מי צריך לרשת את נכסי המנוח.

במקרים בהם מוגשת התנגדות לצו ירושה שהוצא, ייתכן שחלוקת הנכסים תעוכב עד למתן החלטה סופית של בית המשפט. אם אחד היורשים טוען שצו הירושה אינו משקף נכונה את זכויות היורשים, למשל בגלל קיומה של צוואה נוספת שלא הוצגה או בגלל שאדם מסוים שצוין כיורש אינו יורש חוקי, הרי שעד לבירור העניין בבית המשפט ומתן החלטה סופית, לא ניתן יהיה לחלק את הנכסים בפועל בין היורשים.

מתי יש צורך בשכירת עורך דין לענייני צוואות וירושה?

עניינים הקשורים ברכוש ובכספים מעוררים פעמים רבות סכסוכים משפחתיים וסוגיות בלתי פתורות, במיוחד כאשר מדובר בעיזבון של בן משפחה שנפטר. אמנם זה אפשרי שאנשים יערכו צוואות בעצמם ללא סיוע מקצועי, אך גישה זו עשויה הוביל למחלוקות ולמצוקה רגשית עבור הצדדים המעורבים. לפיכך, מומלץ לשכור עורך דין מומחה בתחום הצוואות והירושה כבר בשלב כתיבת הצוואה, על מנת להבטיח שהיא תיערך כדין ותשקף נכונה את רצון המצווה, וכדי להבטיח חלוקה הוגנת, מכובדת והולמת של עזבונו. בנוסף, כאשר מתעורר סכסוך משפטי בנוגע לתוקפה של הצוואה או לפרשנותה, ודאי שיש צורך בעורך דין. גם בהליכי קבלת צו ירושה או צו קיום צוואה, ייצוג משפטי הוא חיוני על מנת להבטיח שזכויות היורשים ימומשו ובכך למנוע ככל האפשר עימותים או אי הבנות פוטנציאליים.

לילך הירש אופיר היא עורכת דין לדיני משפחה המתמחה בעניינים משפטיים מורכבים, מספקת תמיכה משפטית מקצועית ואדיבה ומחויבת ללוות ולנווט משפחות בנושאים רגישים באופן מדויק ובזהירות מרבית.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
דלת מושלמת וברמה גבוהה
על מנת שתוכלו ליהנות מדלתות פנים בקריות ברמה גבוהה ואיכותית...
מוזיקה שיוצאת ישר מתוך הנשמה
למוזיקה יש מה שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר. המוזיקה...
היתרונות בחתונת שישי צהריים
כאשר אתם חושבים על החתונה שלכם, איזו תמונה עולה בדמיונכם?...
מנות נפוצות שכנראה תפגשו במסעדות שף
התיאבון למאכלים מתוחכמים ומרשימים בקרב הישראלים הולך וגדל. גורמים כמו...
למה התזרים מזומנים הוא "המלך"?
תזרים מזומנים הוא אחד המושגים החשובים ביותר בניהול פיננסי אישי...
טלפתיה בין אנשים – האם זה עובד?
טלפתיה, היכולת המסתורית לתקשר מחשבות ורגשות ללא אמצעים פיזיים, מרתקת...
איך מסתפרים בבית עם מכונת תספורת
רוצים ללמוד איך להסתפר בבית בעצמכם? כיום כאשר קיימות מכונות...
מכשירי שמיעה זעירים וחדשניים - סאונד מכשירי שמיעה
בעיית שמיעה ההיא נפוצה הרבה יותר ממה שנדמה לנו. כפי...
חשיבות תיקון תקר בגלגל במהירות ויעילות
תקר בגלגל הוא אירוע נפוץ ומטריד שעלול להתרחש לכל נהג....
הכול על עיצוב חנות
בתחום העיצוב יש הרבה משימות שעלולות להיות לא פשוטות בכלל....