Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

תנופת פיתוח ביישובי הערבה התיכונה

תנופת פיתוח ביישובי הערבה התיכונה
צילום אביעד בר

בהשקעה של 10 מיליון שקלים לפיתוח תשתיות ושדרוג נפתח לפעילות כפר האמנים בישוב האקולוגי צוקים בערבה התיכונה

במקביל הסתיימה עבודת התשתית להרחבה החדשה בישוב

צילום אביעד בר
צילום אביעד בר

לאחר שנה של עבודות תשתית ושדרוג בהשקעה של 10 מיליון שקלים, הסתיים שדרוג מתחם כפר האמנים בישוב האקולוגי צוקים, בערבה התיכונה, שיהווה מוקד משיכה לתיירות המדברית, של נופשים מישראל ומחו"ל, הצפויה להתפתח בעקבות פתיחת שדה התעופה הבינלאומי "רמון" לטיסות סחר נכנסות.

כפר האמנים ששודרג, משתרע כיום על פני 15 דונם ומשקיף אל נוף המדבר הבראשיתי. הכפר כולל בניין רב תכליתי, 24 חדרי סטודיו בשטח של 35 מ"ר כל אחד, מבנה גדול, מרכזי ומשותף להתכנסות והצגת תערוכות מתחלפות בשטח של 150 מ"ר, בית קפה, שירותים ציבוריים וחניון ללא עלות עבור הקהל הרחב.

שדרוג כפר האמנים הינו מיזם שהוציאה לפועל מועצה אזורית הערבה התיכונה, בשיתוף ומימון של משרד התיירות והפילנתרופ האוסטרלי ארווין ויידור, בתיווך JNF אוסטרליה. הפרויקט תוכנן על ידי

האדריכל ערן מבל ובוצע ע"י חברת חל"י, שקיבלה את ההרשאה לביצוע, לאחר שזכתה במכרז של החברה הממשלתית לתיירות, במשרד התיירות.

פיתוח ושדרוג כפר האמנים בצוקים, הינו חלק ממדיניות שמוביל החמ"ת במשרד התיירות לקידום ושיווק "התיירות המדברית האקולוגית" באזור הנגב והערבה, כמוצר אטרקטיבי לתיירות נכנסת.

הסוכנים לתיירות חוץ כבר פועלים בקרב משרדי נסיעות להבאת קבוצות מחו"ל לאזור הנגב והערבה. פתיחת שדה התעופה "רמון" לטיסות סחר מחו"ל, מהווה מינוף ל'תיירות המדברית', לטובת עידוד ענף תיירות החוץ ועידוד צמיחה דמוגרפית וכלכלית באזור הערבה ותמשוך השקעות נוספות של יזמים בתחום התיירות.

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, ד"ר אייל בלום אומר: "פרויקט שדרוג כפר האמנים הינו חלק ממימוש חזון הערבה התיכונה לשנים הבאות, להפוך למוקד מרכזי ב'תיירות המדברית' המתפתחת באזורנו, לצד מימוש חלומם של אמנים ויוצרים, להקים ביתם בערבה ולהקנות לילדיהם חינוך ותרבות איכותיים. אני רוצה להודות למשרד התיירות והחמ"ת ולתורמים שהקצו לנו את המשאבים והתמיכה, נמשיך לעבוד ולהרחיב את יישובי המועצה בכדי לקלוט משפחות נוספות המעוניינות לגור בחבל הארץ הקסום הזה".

אופיו הייחודי של הישוב האקולוגי צוקים, הממוקם מעל נחל צופר, משך אליו החל משנת הקמתו בשנת 2004, אמנים ויוצרים מכל רחבי הארץ, במטרה לבנות קהילה קטנה ומאוחדת לתחומי האמנות והיצירה בלב המדבר. הרעיון שעמד בבסיס הקמתו של הישוב הקהילתי תיירותי-אקולוגי, היה לייסד יישוב קהילתי כפרי באזור מדברי מבודד, בעל מאפיינים של שמירה על ערכי הטבע והסביבה, לצד חינוך אנתרופוסופי (החינוך האלטרנטיבי מתקיים בערבה לצד החינוך המוסדי וכל תושב יכול לבחור לאן לשלוח את ילדיו). הישוב הצטרף לששת המושבים בערבה התיכונה המתפרנסים בעיקר מחקלאות והוא הראשון לאכלס אמנים ויוצרים שאינם מתחום החקלאות ואין להם משקים חקלאיים. כיום מתגוררות בו 100 משפחות.

התושבים משתמשים בחשמל סולארי וחלקם אף משתמשים בשירותים אקולוגיים. בישוב מתחמי אירוח המעוצבים בהתאם לאופי המדברי-אקולוגי של הישוב המשקפים את אופי "התיירות המדברית" ומבוקשים ביותר, עם תפוסה גבוהה יחסית לאורך כל השנה.

24 האמנים, תושבי צוקים, שיאכלסו את כפר האמנים, מעניקים חוויה תיירותית-אמנותית ברוח מקומית הכוללת עבודות אמנות ויצירות מעץ, ברזל (חומרים ממוחזרים הנאספים במדבר ולאחר השיטפונות), בטון ואבן, קוסמטיקה טבעית מעשבי המדבר, מוביליים מאבני המדבר (הנאספות במהלך טיולים ארוכים אל לב המדבר והרי המדבר), תכשיטים וחנות טבע אורגנית. לחלק מהאמנים יש כבר רזומה מבוסס והם עברו לצוקים לאחר שנעשו בעלי שם בענף האמנות ומוכרים לגלריות ידועות בארץ ובחו"ל. בכוונת מועצה אזורית הערבה התיכונה לקדם במתחם כפר האמנים אירועים ופסטיבלים לאמנות, מוסיקה ותרבות ופועלת ליצירת תנאים מתאימים לפיתוח תיירות בת קיימא, באופן שימקסם את התועלות החברתיות והכלכליות, תוך שמירה על המרחב האקולוגי.

בהרחבה החדשה בצוקים נמכרו כבר 20 מגרשים מתוך 57 המגרשים המוצעים לבנייה בהרחבה החדשה. ההרחבה התאפשרה על ידי החטיבה להתיישבות ומועצה אזורית הערבה התיכונה שהקצו מגרשים על שטח של בין 800 ל- 900 מ"ר ובמחיר אטרקטיבי של 150,000 ₪-160,000 ₪ למגרש. ממועצה אזורית הערבה התיכונה נמסר, כי עבודות התשתית בהרחבה לקראת סיום וכי בתוך חודשיים וחצי תתקיים מסירתם למשפחות המתיישבות החדשות, שיוכלו להתחיל לבנות את ביתם.

במועצה אזורית הערבה התיכונה ממשיכים גם בפיתוח התיירותי של צוקים ובקרוב יצא מכרז על ידי רשות מקרקעי ישראל, למספר מגרשים בשטח כולל של כ- 10 דונם לשימוש מסחרי, תיירותי, שירותי הסעדה, מלאכה וכד'. המחיר לדונם נע סביב 100,000 ₪. במקביל הסתיימה בצוקים בניית מועדון הנוער שהוקם בתרומת JNF ומועצה אזורית הערבה התיכונה, על שטח של 210 מ"ר בנוי ועם סיום העבודות במבנה ישמש לפעילות הנוער בצוקים.

עוד הוסיף ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה ד"ר בלום, כי מדובר בשלב נוסף בבניית ופיתוח הערבה התיכונה: "לאחר עשרות שנים אנחנו בונים את הערבה למען הדורות הבאים. כחלק מפרויקט ההרחבות הקהילתיות, מתבצעים פרויקטים בכל שבעת יישובי הערבה התיכונה, במטרה להרחיב את אוכלוסיית הערבה בעשור הקרוב מ- 4,000 תושבים ל- 15,000. במקביל, מתבצעות עבודות לפיתוח תשתיות ושירותים לרווחת תושבי הערבה בהווה ואלו שיצטרפו אלינו בעתיד הקרוב" אמר ד"ר בלום.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...
במעמד שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת: הונחה אבן הפינה למכון התקנים באופקים
אבן הפינה לסניף הדרומי החדש של מכון התקנים הישראלי הונחה...
התקנת חלון אלומיניום
התקנת חלון אלומיניום
האלומיניום ידוע כחומר גלם עמיד, נוח לעבודה, ידידותי לסביבה ולא...
ערבות הדדית בצל התקפת הטילים מאיראן והעדר מיגון ביישובים הבדואים
אתר האירוח כפר הנוקדים הזמין את התושבים הבדואים הסמוכים אליו...
מה עשה רון יוחננוב בקניון עזריאלי הנגב עם עשרות ילדים?
קניון עזריאלי הנגב , אירח את הבלוגר, המשפיען והמתכונאי המוביל...
סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות עם לקוח
טיפול פרטני הוא סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות...
רשת גרג פותחת לאחר חצי שנה למלחמה סניף דגל מחודש בעיר הדרומית שדרות בהשקעה הנאמדת בכ – 550 אלף ₪
כאות הזדהות עם משפחות החטופים יוצב בסניף שלט ענק עם...
כיצד מתנהלות חקירות בעידן המודרני?
הטכנולוגיה המתפתחת חודרת יותר ויותר לחיים שלנו, ומאפשרת לנו לבצע...
החטופה שחזרה מהשבי חגגה יום הולדת עם צוות סורוקה
יום הולדת שמח אלמה!💛 אלמה אברהם  שחזרה משבי החמאס, חגגה היום...
יירוט שלל האיומים ששוגרו הלילה מאיראן: מערכת ההגנה הרב שכבתית של התעשיות הביטחוניות הישראליות
התעשייה האווירית ברכהאת מערכת הביטחון וצה״ל על יירוט שלל האיומים...