זוכה פרס נובל לכימיה לשנת 2011, פרופ' שכטמן, ביקר השבוע ב-SCE, המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, והרצה בפני סגל האוניברסיטה והסטודנטים להנדסה, על דרכו בעולם הכימיה ועל מחקרו בתחום הגבישים.

פרופ' שכטמן הגיע למכללת SCE במסגרת שיתוף הפעולה בין המכללה ועמותת נובל למצוינות בחינוך, והרצה בפני הסטודנטים והסגל על מחקרו בתחום הגבישים, אהבתו להנדסה כימית, וכן סיפר את סיפורו האישי. מטרתו של שיתוף הפעולה הינו לשלב אנשי ונשות מדע וטכנולוגיה מהמכללה, בפעילויות עמותת נובל המתקיימות ברחבי הארץ. העמותה מפעילה תכניות מגוונות בבתי ספר שונים, וחושפות את התלמידים לנושאי המדע והטכנולוגיה בעזרת הרצאות מעניינות, המפתחות את הסקרנות ומרחיבות את הידע, במטרה לעודד את התלמידים להשתלב בעולם התעשייה של המאה ה-21.
פרופ' דן שכטמן, זוכה פרס נובל לכימיה מהפקולטה למדע והנדסת חומרים בטכניון – הינו אב לארבעה וסב ל-12 נכדים, קטף את פרס הנובל היוקרתי בשנת 2011 על גילוי מבנה גבישי חדש בגבישים כמו-מחזוריים. במסגרת הרצאתו סיפר כי, "כילד אהבתי את הסיפור של ג'ול ורן, שבו הדמות הראשית הייתה מהנדס. כשגדלתי הלכתי ללמוד הנדסת מכונות, ומשם המשכתי לתואר שני. לראשונה נחשפתי למיקרוסקופ כתלמיד ומאז לא יכולתי לעזוב אותו. לאחר לימודי הדוקטורט הגיע המיקרוסקופ האלקטרוני הראשון לטכניון. הייתי יושב ימים שלמים בחושך מוחלט ופיתחתי מומחיות עד שאפילו הייתי יכול ללמד דוקטורנטים את מקצוע המיקרוסקופ האלקטרוני, וזה מה שעשיתי במשך שנים. אותה מומחיות טכנית הובילה אותי למיומנות בלתי נדלית, ולימים, לדעתי, גם לקבלת פרס נובל".
לאחר מכן סיפר לסטודנטים על המחקר שביצע בתחום הגבישים, שהוביל לזכייה בפרס הנובל לכימיה, "לאורך שנות מחקרי היו אנשים שעודדו אותי, והיו כאלה שממש התנגדו לממצאים או לשיטות שלי – הם ניסו להוכיח לי שאיני מתנהל 'על פי הספר'. אחד הכימאים הגדולים, חתן פרס נובל בעצמו, התנגד בתוקף לממצאים ולמאמר שלי ויצא נגד המחקר במהלך עשר השנים הבאות, בעצם עד מותו. למרות זאת, עמדתי מאחורי המחקר שלי והמשכתי בדרכי. לבסוף, כשהמאמר המחקרי שלי פורסם, אחרי המון תלאות, התחלתי לקבל פניות מחוקרים רבים המעוניינים לחקור את התגלית שלי".
את הרצאתו סיכם פרופ' שכטמן בנושא חשיבות המדע בחיי האדם, וכי על המתעניינים כדי לעסוק בתחום עוד מגיל צעיר. בנוסף לכך אמר כי זו בין היתר הסיבה לכך שהוא מקדם הקמת מעבדות מחקר אוניברסיטאיות בגני ילדים ברחבי הארץ.