Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

ועדות רפואיות בזמן המלחמה – ביטוח לאומי מעדכן היכן מתקיימות והיכן לא

ועדות רפואיות בזמן המלחמה – ביטוח לאומי מעדכן היכן מתקיימות והיכן לא
קרדיט לתמונה - Freepik

המלחמה והמצב הביטחוני הקשה בו נמצאת מדינת ישראל בימינו משפיעים על שלל היבטי החיים. אזרחים רבים נמצאים במצוקה פיזית, נפשית או כלכלית, ולא רק בעוטף עזה. כתבה זו באה להאיר זרקור דווקא על אלה הזקוקים בימי שגרה לסיוע מביטוח לאומי, שעקב המצב עלולים ליפול בין הכיסאות.

המצב הביטחוני מן הסתם יוצר קושי הן בקיום ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי, והן בהגעה של הפונים לוועדות שעוד מתקיימות. המוסד לביטוח לאומי מודע לעבודה שלא ניתן להלין את הצרכים הרפואיים הבסיסיים של אזרחי המדינה, בטח ובטח בעת זו. על כן, המוסד שינה מספר נהלים לגבי הוועדות על מנת להתאים את השירות שלו למצב.

"זכויות רפואיות הן צורך בסיסי ולא מותרות, ומדינת ישראל מודעת לכך. ראיה לכך היא שינוי הנהלים באשר לוועדות רפואיות ולזכאות לקצבאות שונות," אמרו מומחי 'זכותי', חברה ותיקה המתמחה במיצוי זכויות רפואיות. "וחשוב שכל אזרח שכבר זכאי או עשוי להיות זכאי לקצבאות מהמדינה יכיר את השינויים אלה."

זכויות ללא התניות

אחת הבעיות המרכזיות שנוצרו בוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי במצב הנוכחי היא העובדה שנוצר קושי הן בהגעה של מבקשי הפיצויים לוועדות, והן בקיום הוועדות כשלעצמן. בתקופה זו, אנשים רבים מסוגרים בביתם, ונדרשים להימצא, כמובן, בסביבת מרחב מוגן בכל שעה. גם בביטוח הלאומי לא לוקחים סיכונים, ומנסים לצמצם את השעות שבהן עובדיהם חשופים לסכנת ירי רקטי או סכנות אחרות הנובעות מהמלחמה.

המצב כרגע הוא שישנם סניפים של ביטוח לאומי שממשיכים לקבל קהל לצורך ועדות רפואיות, וישנם כאלה שלא. נכון לשעת כתיבת שורות אלו הוועדות הרפואיות בסניפי הביטוח הלאומי בראשון לציון, חיפה, בת ים, טבריה, כרמיאל, נצרת, עפולה, ועוד רבים, ממשיכות להתכנס כרגיל. לעומת זאת, סניפים רבים בדרום (אשדוד, אשקלון, יבנה, באר שבע) וסניפי נהריה ועכו אינם מקיימים ועדות רפואיות כבימים כתיקונם. שימו לב כי מידע זה נתון לשינוי, ולכן כדאי להתעדכן באתר של הביטוח הלאומי.

"למרות המצב, לא ניתן להפסיק את הוועדות הרפואיות. אסור שזכויותיו של אדם יהיו מותנות במצב הבטחוני או בכל מגבלה אחרת," אמרו המומחים. "ביטוח לאומי לא נשאר אדיש לבעיה המתהווה, שעלולה להיות ממושכת מאוד: למעשה, המוסד האריך אוטומטית את תקופת הזכאות של כל מקבלי קצבאות הנכות הכללית שתמה תקופת הזכאות שלהם." תקופת הזכאות לנכים קשים הוארכה אוטומטית ב-6 חודשים, ובעלי נכויות קלות יותר קיבלו ארכה של 4 חודשים. לצורך כך, אין צורך כלל לפנות לביטוח הלאומי. המוסד שולח הודעות לכל הזכאים על מנת שיהיו מודעים לארכה האוטומטית שניתנה להם.

קרדיט: Freepik – DCStudio. ועדה רפואית

יותר ויותר מבקשי קצבאות

גם בימי שגרה, הליך השגת הזכאות לקבלת קצבאות מהביטוח הלאומי אינו פשוט. התקציב שמקבל המוסד הינו מוגבל, ואילו מספר הבקשות לקצבאות רק הולך וגדל. מגמה זו העצימה, כמובן, עם פרוץ המלחמה. כאשר יש ועוד ועוד פונים לסיוע מביטוח לאומי, המוסד, באופן טבעי, נוטה להקשיח את עמדותיו בכדי שיישאר מספיק מה לתת – אולם לא בטוח כי זו הגישה הנכונה.

אנשים רבים, הזקוקים באמת ובתמים לסיוע מהמדינה, עלולים שלא לקבל את הזכויות שלהם – דבר מצער, שלזכאים הפוטנציאליים עשוי אף להיות טרגי. "האזרח מתכונן לוועדה הרפואית שלו במשך זמן רב, אך התכנסות הוועדה בעניינו הינה בת דקות ספורות בלבד," אמרו המומחים של 'זכותי'. "על כן, יש חשיבות עליונה ללהיות מוכן לוועדה, עם כל המסמכים והמידע הדרוש, וכן להציג את המקרה כמו שצריך, בחדות וברהיטות, וכמובן להיות ענייניים כדי להצליח."

קרדיט: Freepik – jannoon028. טפסים להגשה לוועדה הרפואית

לא להחזיק את הנשימה

המצב הביטחוני הנוכחי עלול להימשך זמן רב, ועל כן אין זה רעיון טוב שאדם יחכה עד לשוך המלחמה בכדי לקבל את המגיע לו מהמדינה. המצב בשטח הוא, שככל שיש שיותר פניות לביטוח לאומי, כך יותר ויותר קשה לאדם לקבל קצבאות וסעדים מהמדינה.

"אנשים רבים צריכים עזרה מביטוח לאומי, אך רק חלק מהם אכן מקבלים אותה," סיכמו המומחים של 'זכותי'. "המטרה שלנו ב'זכותי' הוא למקסם את הסיכויים שהמבקש יקבל את המגיע לו ממוסדות המדינה, ביטוח לאומי וחברות הביטוח. אנו עושים כן כבר למעלה מ-18 שנים, ונמשיך בעשייה זו עוד שנים רבות. לכן אנו גם ממשיכים לעבוד כרגיל, בכל הסניפים שלנו ובכל אמצעי התקשורת השונים, בכדי להבטיח שבמיוחד בזמנים כאלה, לקוחותינו מקבלים את כל מה שמגיע."

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מה חשוב לדעת לגבי עריכת ייפוי כוח מתמשך?
אף אחד לא יודע מה יקרה בעתיד. כל אחד ואחת...
איך מתכוננים למעבר דירה במרכז
איך שלא נסתכל על זה, מעבר דירה זה עסק מורכב....
דלת מושלמת וברמה גבוהה
על מנת שתוכלו ליהנות מדלתות פנים בקריות ברמה גבוהה ואיכותית...
מוזיקה שיוצאת ישר מתוך הנשמה
למוזיקה יש מה שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר. המוזיקה...
היתרונות בחתונת שישי צהריים
כאשר אתם חושבים על החתונה שלכם, איזו תמונה עולה בדמיונכם?...
מנות נפוצות שכנראה תפגשו במסעדות שף
התיאבון למאכלים מתוחכמים ומרשימים בקרב הישראלים הולך וגדל. גורמים כמו...
למה התזרים מזומנים הוא "המלך"?
תזרים מזומנים הוא אחד המושגים החשובים ביותר בניהול פיננסי אישי...
טלפתיה בין אנשים – האם זה עובד?
טלפתיה, היכולת המסתורית לתקשר מחשבות ורגשות ללא אמצעים פיזיים, מרתקת...
איך מסתפרים בבית עם מכונת תספורת
רוצים ללמוד איך להסתפר בבית בעצמכם? כיום כאשר קיימות מכונות...
מכשירי שמיעה זעירים וחדשניים - סאונד מכשירי שמיעה
בעיית שמיעה ההיא נפוצה הרבה יותר ממה שנדמה לנו. כפי...