Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

אפקט הקורונה בחברה הבדואית: סימני פוסט טראומה והידרדרות במצבם הנפשי

אפקט הקורונה בחברה הבדואית: סימני פוסט טראומה והידרדרות במצבם הנפשי

לפי נתוני סקר הלמ"ס שליש מהציבור מדווח על עלייה בתחושת לחץ וחרדה בעקבות הקורונה. בקרב החברה הערבית בישראל המצב מדאיג יותר. לפי נתוני הסקר כ % 45 מהערבים חשים לחץ וחרדה. הפסיכולוג איברהים אבו ג'אפר, מנכ"ל ארגון תמר: מדובר בנתונים מדאיגים משחשבנו, אני קורא לממשלת ישראל לפעול ולתגבר מענים טיפוליים ציבוריים גם בשפה הערבית".

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ערכה לאחרונה מחקר שבדק את החוסן האזרחי בישראל בעקבות משבר הקורונה. הנתונים שעלו במחקר מציגים תמונת מצב מדאיגה בקרב החברה הערבית בישראל. %36.4 בקרב האזרחים הערבים דיווחו כי הם מעריכים את מצבם הנפשי באופן שלילי כמו כן 45.2% חשים לחץ וחרדה לעומת 34.4% מכלל האוכלוסייה. לא רק שמצבם הנפשי של האזרחים הערבים והבדואים נוכח המשבר רע יותר, גם במערכת בריאות הנפש הקורסת אין מספיק פסיכולוגים דוברי ערבית להתמודד עם המצב.

בעקבות הנתונים המדאיגים ומאז תחילת משבר הקורונה, ארגון תמר  הפועל להנגשת מענים טיפוליים ורגשיים בחברה הבדואית, הקים קו חירום יחד עם ער"ן והקואליציה לטראומה. את הקו מאיישים פסיכולוגים ואנשי טיפול דוברי ערבית והוא משרת את דוברי הערבית מכל רחבי הארץ. בנוסף, ההתמודדות עם משבר הקורונה מאתגרת במיוחד עבור ילדים בחברה הבדואית, בה התפיסה התרבותית היא שהורים לא מדברים עם ילדים על רגשות, ולא מתווכים להם את המציאות. כתוצאה מכך ילדים רבים חשים חרדה וחוסר ודאות לאור המצב ואינם יודעים כיצד להתמודד עם רגשות אלה. בימים אלה הפיץ הארגון חוברת מאוירת וצבעונית לילדים שנכתבה על ידי אנשי טיפול במטרה לסייע לעשרות אלפי ילדים בדואים ולפתח בהם חוסן רגשי במציאות המשתנה. החוברת תופץ ב 100,000 עותקים בכל היישובים הבדואים בנגב.

הפסיכולוג איברהים אבו ג'אפר מארגון תמר, התייחס לנתונים ואמר כי "אנו רואים את הנתונים האלה בשטח, ומדובר בנתונים מדאיגים הנעוצים בעובדה הבסיסית שהחברה הערבית הינה חברה קולקטיבית ולה ערך רב לקבוצה במיוחד במצבי חירום ודחק. משבר הקורונה דרש מהם  לריחוק חברתי, דבר שפגע בהם קשות והשפיע על המצב הנפשי הכללי. כמו כן מדובר באוכלוסיית מיעוט ולכן היא יותר פגיעה כמו רוב אוכלוסיות המיעוט. לפי מחקרים בכל העולם, אוכלוסיות מיעוט מהוות קבוצת סיכון בהתמודדויות עם אירועי חירום מעצם היותם מיעוט. בנוסף, מדובר באוכלוסייה שרובה ממעגל סוציו אקונומי נמוך ביחס לחברה היהודית. כתוצאה מכך הפגיעה הכלכלית עמוקה יותר ובאופן ישיר מתעוררת חרדה כלכלית ותעסוקתית". עוד מוסיף אבו ג'עפר כי "על משרדי הממשלה לפעול  בהקדם להנגשת מענים טיפוליים המותאמים לחברה הערבית בישראל.  ממש עם פרוץ המשבר, הקמנו בארגון תמר יחד עם הקואליציה לטראומה וער"ן קו חירום בשפה הערבית המאויש על ידי פסיכולוגיים דוברי ערבית. מייד עם פתיחת הקווים הבנו עד כמה יש ביקוש ועד כמה החברה הערבית זקוקה למענים רגשיים וטיפוליים.  לא רק האוכלוסייה הבוגרת נפגעת, אנו רואים עליה בחרדה ובתופעות כמו PTSD גם בקרב ילדים. צורך במענים טיפוליים מתעצם לקראת החזרה לשגרה החדשה תחת השפעות נגיף הקורונה בכל תחומי החיים ובמיוחד בתחום הנפשי".

אפקט הקורונה בחברה הבדואית

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
ארגון הקבלנים בנגב במחווה מרגשת לזכרו של רנ"ג אורי מויאל ז"ל מדימונה שנרצח בפיגוע בבית קמה
ברביעי האחרון קיים ארגון הקבלנים בנגב כנס מקצועי בהשתתפות כ...
כל מה שרציתם לדעת על קניית מזוודות חדשות
נסיעות לחו"ל הן חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. אנחנו...
סגנונות בניה באזור המרכז
אזור המרכז, בניגוד לאזורים הפסטורליים והמרחבים הירוקים בפריפריה, הוא שוקק...
כל הסיבות להזמין מטבח בצבע לבן
לאחרונה אתם חושבים יותר ויותר ברצינות על האפשרות של הזמנת...
ח"כ גילה גמליאל ביקרה ביום שלישי באופקים
שרת החדשנות, המדע והחלל, ח"כ גילה גמליאל, ביקרה ביום שלישי...
איך אוטמים קיר חיצוני לחדירת מים?
יש אצלכם סדקים או סימני רטיבות בקיר חיצוני? איטום לקוי...
תביעות בתחום לשון הרע – איך עושים את זה בצורה נכונה?
לגלות בוקר אחד שמישהו פוגע בשמנו הטוב זה לא משהו...
איך עורך דין לענייני ירושה בחיפה מונע סכסוכים בין אחים?
סכסוך בין אחים סביב ירושה עלול לפרק גם משפחה מלוכדת...
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...
במעמד שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת: הונחה אבן הפינה למכון התקנים באופקים
אבן הפינה לסניף הדרומי החדש של מכון התקנים הישראלי הונחה...