Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

שינויים, חרדה ובדידות: שנת הקורונה השפיעה רבות על ילדינו, כיצד נחזיר אותם למסלול השגרה?

שינויים, חרדה ובדידות: שנת הקורונה השפיעה רבות על ילדינו, כיצד נחזיר אותם למסלול השגרה?
קרדיט תמונה: Freepik.com

ראיון מיוחד עם אוריה ברנס, הפסיכותרפיסטית החדשה של מכבי שירותי בריאות באופקים ומומחית בטיפול רגשי באמצעות אומנויות

לאחרונה חזרו תלמידי בתי הספר לשגרת לימודים מלאה ללא קפסולות, וחלקם אף נפגשו לראשונה מזה זמן רב עם חבריהם לכיתה. כמו כולנו, גם הילדים עברו תקופה מורכבת, ועם החזרה לשגרה אפשר לזהות כי ישנם כאלה שהשנה האחרונה הייתה עבורם מורכבת במיוחד: "שנת הקורונה הגבירה את רמת החרדה בקרב ילדים ואני נתקלת בתופעות רבות של פיתוח אובססיביות כמו שטיפת ידיים, ובעיקר בחוסר פתיחות חברתית", מסבירה  אוריה ברנס, פסיכותרפיסטית ומומחית בטיפול באומנויות לילדים ונוער מטעם מכבי שירותי בריאות באופקים. עוד היא מוסיפה: "היציאה מהמסגרת יכולה להיות מאוד מאתגרת, מאחר והיא מערערת את סדר היום הקבוע של הילדים. הם התרגלו לבלות זמן רב מול המסכים במקביל לריחוק חברתי מאולץ, הן ממשפחתם המורחבת והן מחבריהם. אך עלינו לזכור כהורים, שבכוחנו לשנות את המציאות הזו".

קרדיט תמונה: Freepik.com

ברנס, בעלת ניסיון של למעלה מ- 10 שנים בתחום הטיפולי-חינוכי, ובוגרת תואר ראשון (B.A) בחינוך מיוחד, ותואר שני (M.A.) בטיפול באומנויות מאוניברסיטת חיפה, עברה לאחרונה מהצפון לאופקים ומתחילה להעניק טיפולים רגשיים ונפשיים, במסגרת שירות חדש של מכבי שירותי בריאות באופקים. כעת, היא מבקשת להעלות את המודעות להשפעות החברתיות של שנת הקורונה על ילדינו, ומציעה טיפול-רגשי מקצועי ויעיל באמצעות טיפול באומנויות, המוכר ע"י משרד הבריאות ומשרדי החינוך והרווחה.

מהו סוג הטיפול שאת מעניקה לילדים?

"אני נותנת מענה רגשי, חברתי, מוטורי, גופני ושפתי לילדים, נוער ומבוגרים. כל זאת, באמצעות אמנות ויצירה, שמאפשרים לפתוח צוהר לעולמו של המטופל מבלי להכריח אותו לשוחח במילים. טיפול רגשי באמנות הוא שיטה בפסיכותרפיה שבה נעשה שימוש טיפולי בטכניקות של אמנות חזותית כמו ציור, פיסול ועוד. הטיפול באמנות משלב תאוריות מסורתיות של פסיכותרפיה, טכניקות מתחום הפסיכולוגיה, ותאוריות הנוגעות לתהליכי יצירה ולמאפיינים השונים של חומרי האמנות והשימוש בהם. במסגרת התרפיה באמנות, נעשה שימוש בחומרי אומנות שמשמשים כשפה במקום או בנוסף לשפה מילולית בחדר הטיפול. שפת החומר והצבע היא ערוץ תקשורת בין המטפל למטופל, ובין המטופל לחומרים ולצבעים, במטרה ליצור את הדיאלוג הפנימי הנדרש בין המטופל לבין עצמו. באמצעות חומרי האמנות מתאפשר לנו לבטא את עצמנו. הטיפול מתבצע בעבודה פרטנית וקבוצתית, עבור ילדים בעליי קשיים בוויסות חושי, ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, ילדים החווים קשיי שפה, חרדות, עיכוב התפתחותי, וילדים בעלי קשיים רגשיים וחברתיים ובעיות התנהגות שונות. יחד עם זאת אני מנחה קבוצות ממוקדות מטרה בנושאים של ייצוג עצמי ומיומנויות חברתיות".

קרדיט תמונה: Freepik.com

תוכלי לפרט מעט כיצד מתבצע תהליך הטיפול הרגשי באמצעות אומנויות?

"אני יוצרת מרחב בטוח לילד כדי לאפשר לו ביטוי רגשי דרך האומנות, משחק, דרמה, סיפור, מוסיקה ושיח. אומנות ויצירה ידועות בהשפעתן המיטיבה על ילדים. דרך האומנות ילדים מבטאים רגשות, וחווים תחושות של רגיעה, פורקן, מתח ושחרור. בטיפול אני מסבה את הקשב של הילד לתהליך היצירה, לבחירת הצבעים, ולתחושות שעולות בו בעת היצירה, לתהליך העבודה, ולבחירת הנושא של היצירה".

"כמטפלת-רגשית אני עוזרת לילד עם קשייו וחרדותיו באופן שמרחיק את הבעיה או הקושי מהילד, ומסייע לילד לבטא את הרגשות והקשיים שלו, בלי לחוש מאוים או להתבייש. מטרת הטיפול באומנות לילדים היא לשפר את איכות החיים של הילד ומשפחתו, אך במקום או בנוסף לאמצעים המילוליים, אני משתמשת בשיטות יצירתיות להבעה עצמית כגון: פיסול בחימר או שימוש בחול, עבודה עם סוגים שונים של צבעים, צילום, הדבקות, ציור ורישום ועוד".

מהן ההשלכות האפשריות של אותן השפעות חברתיות על הילדים,  וכיצד ניתן להתמודד איתן?

"הן עלולות לפתח בעיות התנהגותיות ורגשיות אשר מהוות פגיעה של ממש באורח חייהם של הילדים, אם זה בתחום הלימודים, בתחום החברתי ואף בהתפתחותם הקוגניטיבית. טיפול רגשי לילדים הוא יעיל ביותר ומסוגל לגרום לשינוי משמעותי. הטיפול הרגשי מעניק לילדים כלים אמיתיים להתמודד בסביבתם ומאפשר להם לפתח יכולות עצמיות ולשפר את איכות חייהם בצורה ניכרת. אני מאמינה שילדים זקוקים לאמפתיה, לרגישות, להכלה, לתמיכה, להצבת גבולות ובעיקר לאמונה שלנו בכוחות שלהם. אני רואה בכל ילד את יכולותיו, קשייו ומאפייניו הייחודיים וגם את סביבתו ו מערכת היחסים ביניהם".

מה מטרת הטיפול מסוג זה בסופו של דבר?

"להביא את הילדים המטופלים למיצוי יכולותיהם על-מנת שיהיו מאושרים ופנויים רגשית ללמידה ולאינטראקציות חברתיות. אני מאמינה ביכולת של טיפול רגשי באמצעות אומנויות לשנות, לקדם ולהביא למיצוי הכישורים הרגשיים והחברתיים הטמונים בילד. אני שמחה ואוהבת לחלוק מניסיוני רב השנים בהבנת משמעות שפת הקווים והצבעים ולגלות ביחד את השפעתו המרפאת על נפש האדם".

כיצד ניתן לקבוע פגישת ייעוץ או טיפול?

אתם מוזמנים לבדוק במרפאת מכבי הקרובה לביתכם, או לפנות לטלפון הישיר שלי במספר: 052-7146937

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
תלמידות אולפנת אמית אוריה באר שבע זכו בגמר רמון ספייסלאב: הניסוי שהכינו יבוצע בחלל
תלמידות שכבה ח' באולפנת אמית אוריה באר שבע זכו במקום...
המכללה האקדמית אשקלון מצדיעה לגיבורי המערכה, לחיילי צה"ל והחטופים​
המכללה האקדמית אשקלון קיימה בשבוע שעבר, בשיתוף "תקווה ישראלית", מפגש...
אירועי "מדרום" לאמנות באופקים יערכו בשכונת מישור הגפן
אירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית יתקיימו השנה במתכונת מיוחדת בימים...
משלחת של מושלים וראשי ערים התארחה באופקים
משלחת של מושלים וראשי ערים מדרום אמריקה הגיעה ביום שני...
תאגיד השידור כאן 11 ישלם 40 אלף שקל פיצוי לראש עיריית אופקים ולעירייה בגין לשון הרע
40 אלף שקלים זהו סכום הפיצוי המוסכם שיקבלו ראש עיריית...
גם סבא וסבתא התגייסו עמותת מטב יזמה סדנה ייחודית לסבים וסבתות שהנכדים שלהם מגויסים
מאז ה-7 באוק' כולנו נדרשים לפתח חוסן נפשי כדי לשרוד...
קבוצת "הגר" – אלופת טורניר מאמאנט הראשון באופקים
קבוצת "הגר" מבאר שבע היא אלופת טורניר מאמאנט הראשון בכדורשת...
מפעל הפיס הכריז הערב (יום ג', 5.3) על הזוכה הגדול בפרס ספיר לספרות ע"ש פנחס ספיר לשנת 2023
הזוכה הגדולה בפרס ספיר לספרות ע"ש פנחס ספיר לשנת 2023: עופרה עופר...
טקס לזכרו של הלוחם סמ״ר רואי אליאס ז"ל שנפל בעזה התקיים ביום שני (4.3) במשחק ליגת ווינר סל בין מכבי תל אביב להפועל אילת
בפתיחת משחק כדורסל שהתקיים השבוע (4.3), באולם בגין באילת, במסגרת...
הונחה אבן הפינה למרכז המסחרי Hola בשכונת רמת שקד באופקים: "המטרה – ליצור את מרכז הבילוי והפנאי המוביל באזור"
במעמד ראש עיריית אופקים, איציק דנינו, היזם גבי בורדוביץ ומכובדים...