Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

פוסט טראומה בראייה לטווח הארוך

פוסט טראומה בראייה לטווח הארוך
קרדיט freepik

למרבה הצער, חוויה טראומתית מהווה מציאות קיימת עבור כ-50-60% אנשים מכלל האוכלוסייה המדווחים על אירוע טראומתי אחד לפחות שארע להם במהלך חייהם. האירועים משתנים באופיים, התפתחות בעיית פוסט טראומה עשויה להתרחש באופנים שונים, זאת בהתאם לאופי הטראומה כפי שהיא התרחשה.

ברמה הכללית, תחום הפסיכולוגיה רואה שני מישורים בהם התרחשה הטראומה: עד כמה היא הייתה מפתיעה, ועד כמה לנפגע הייתה שליטה במתרחש. לדוגמה, תאונת דרכים היא בלתי נשלטת ולרוב גם מפתיעה. לחילופין, מצבים כמו התעללות במשפחה נעשים צפויים לאחר זמן מה, אך מידת השליטה בהן הולכת ופוחתת, מה שמביא לעתים לעוד יותר חוסר אונים.

לפי חלוקה זו, ניתן גם להביט גם על אחד המקורות הבולטים ביותר להיווצרות פוסט טראומה – השירות הצבאי. כל מקרה הוא שונה, לעתים הלומי הקרב נקלעו למצבים שבהם עשו טעות (זאת אומרת שהייתה אפשרות שליטה – אך הם פספסו, במקרה הזה תחושת האשמה מוסיפה על הטראומה והופכת לתסביך בפני עצמו).

פוסט טראומה בראייה לטווח הארוך
קרדיט freepik

כיצד נעשה טיפול במבוגרים הסובלים מתסמונת פוסט טראומה?

כדי להבין את מהות טיפול במבוגרים עם פוסט טראומה, יש ראשית להבין מה הקשיים שהיא מעוררת. ראשית, יש את האפקט המיידי של טראומה, ויש את האפקט המתמשך. האפקט המיידי יוצר תחושת חרדה אקוטית, לעתים קיפאון, חוסר יכולת לדבר, מצב של שוק טראומתי וכו’. לאחר שהאפקט הראשוני נעלם, נעשים מאמצים לחזור לחיי השגרה, וכאן עשוי לבוא לידי ביטוי האפקט המתמשך. הוא יכול להתבטא בכך שבמחשבותיו האדם תמיד לנקודת הזמן שגרמה לטראומה, כולל מצב חרדה מתמיד, רעד והזעה, פחד ותחושת דחיפות, סיוטי לילה ולפעמים אף הזיות. שחזור החוויה משתנה בהתאם לאופן הטראומה, היקפו האירוע, האם נחוו אירועים קשים בעבר ועוד.

החשיבות של טיפול רגשי בהתמודדות עם טראומה

טיפול במקרי פוסט טראומה משתנה מאדם לאדם. אחד התהליכים החשובים ביותר שיש לבצע במהלך ההתאוששות, זה גיבוש אסטרטגיה מסודרת שתאפשר להגיע אל המטרה הרצויה – אדם המסוגל לתפקד ברמה היומיומית, שהשתחרר מהאירוע הקשה שקרה לו ומעבר לכל, מבין שהנקודה הזאת בזמן לא מגדירה אותו בתור האישיות שהוא, גם אם התחושה היא שכן. כדי להגיע לכך, נדרש טיפול רגשי מקיף שמתיר את האסוציאציות השונות שנשזרו עם המצב הטראומתי (למשל, אדם שנקלע לתאונת דרכים בעל כורחו עשוי לפחד גם מרכבים וגם מכבישים, ואף לפתח פוביה ממרחבים פתוחים).

לפעמים הסובלים מפוסט טראומה לא מבינים עד חומרת מצבם, ולכן על קרוביהם להיות קשובים אליהם ולהפנותם לעזרה במידת הצורך.

טיפולים אלטרנטיביים – תורמים או לא?

ישנן גישות שונות לטיפול במצבי פוסט טראומה, כולל שימוש בשיטות אלטרנטיביות, כגון טיפול באומנות למבוגרים, היות ודרכים אלטרנטיביות אלה מאפשרות להתיר את הסבך של הטראומה, לפתוח את הרגשות העצורים ומכאן להתחיל את תהליך הריפוי עד להגעה למצב ההשלמה האופטימלי לאדם וגם לסביבתו.

ניתן לומר בבטחה שכל אמצעי שמקדש א המטרה עובד כאן בצורה הטובה ביותר ואין כל מניעה מלנסות כל אפשרות, כול עוד זה משתלב בצורה טובה ויעילה עם תהליך הריפוי עצמו – מדובר בתוספת מבורכת.

החשיבות של טיפול מעטפת בהתמודדות עם מצבי טראומה מתמשכים

בגלל שבעיית פוסט טראומה היא מורכבת ביותר ולעתים קרובות מערבת גם בעיות נפשיות שהיו לפני או שהתפתחו בעקבותיה, חשוב מאוד לתת מענה כמה שיותר מקיף לכל קושי, בעיה או התמודדות. לפיכך, טיפול באמצעות הצוות המגוון והמהימן של מכון "הכח לשנות" מהווה את הפתרון האיכותי והיעיל ביותר להענקת הטיפול הנאות לאדם הסובל מפוסט טראומה בכל מידת חומרה. לקבלת ייעוץ והכוונה, פנו אלינו עוד היום ונעשה כל מאמץ לסייע בכל דרך אפשרית.

הכח לשנות, הינו מכון בינתחומי ייחודי, שבו עובדים יחד ובשיתוף פעולה מלא, אנשי טיפול מתחום בריאות הנפש

אנו מאמינים בחשיבות שיתוף הפעולה אל מול הגורמים המשמעותיים בחייו של המטופל: משפחה, בית-ספר, קהילה, וצוות המכון נמצא בקשר עם אותם גורמים על פי הצורך

המטפלים שלנו עובדים בגישות ממוקדות ומשלבים טיפול רגשי, CBT, פסיכודרמה, טיפול באומנות ועוד.

הכח לשנות – מכון לטיפול, אבחון ויעוץ

03-798-8000

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
איך עורך דין לענייני ירושה בחיפה מונע סכסוכים בין אחים?
סכסוך בין אחים סביב ירושה עלול לפרק גם משפחה מלוכדת...
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...
חייכם המשותפים ראויים להסדרה כדת וכדין
מדוע חשוב להיעזר בעורך דין להסדרת מעמד? הגשמת החלום לחיות יחד...
התקנת חלון אלומיניום
התקנת חלון אלומיניום
האלומיניום ידוע כחומר גלם עמיד, נוח לעבודה, ידידותי לסביבה ולא...
סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות עם לקוח
טיפול פרטני הוא סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות...
כיצד מתנהלות חקירות בעידן המודרני?
הטכנולוגיה המתפתחת חודרת יותר ויותר לחיים שלנו, ומאפשרת לנו לבצע...
צוואות, ירושות וחלוקת עיזבון
כאשר אדם נפטר, נכסיו ורכושו עוברים לידי יורשיו החוקיים על...
לידה בצד הדרך
חלי ואליסף, זוג נשוי מקריית גת, היו בדרך לבית החולים...
כל מה שצריך לדעת על אינטרנט מהיר לעסקים
אתם מנהלים עסק, מקיימים שיחות וידאו ומידי פעם האינטרנט פשוט...
חלוקת רכוש לאחר מותו של אדם- מהן האפשרויות לכך
לאחר פטירתו של אדם, כאשר חולפת התקופה הראשונית של האבל,...