Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עבודה במשבר – צעירים בחברה הבדואית מתקשים למצוא עבודה

עבודה במשבר – צעירים בחברה הבדואית מתקשים למצוא עבודה

לאחר פרסום נתוני משרד העבודה והרווחה כי 66% מהצעירים הבדואים עד גיל 34 מבקשים אבטלה, ארגון תמר מזהיר – החברה הבדואית בנגב לקראת משבר הולך ומעמיק. בימים אלה פיתח הארגון תוכניות סיוע תעסוקתיות לחזרה לשוק העבודה. לדברי הפסיכולוג איברהים אבו ג'אפר מנהל ארגון תמר: "ללא התערבות ממשלתית והקצאת תקציבים לטיפול בכמות המובטלים החברה הבדואית תמצא את עצמה בכאוס חברתי. ראייה לכך היא האלימות הגדלה לצערנו בתקופה האחרונה".

עבודה במשבר - צעירים בחברה הבדואית מתקשים למצוא עבודה

משבר הקורונה תוקף את החברה הבדואית קשות גם בחזית התעסוקה. על פי נתוני משרד העבודה והרווחה מספר הצעירים דורשי האבטלה עד גיל 34, עומד על 66% בחברה הבדואית בנגב. לפי ארגון תמר ככל הנראה המספר אף גבוה יותר מכיוון שאינו כולל צעירים ללא וותק שלא זכאים לדמי אבטלה וצעירים המועסקים ללא דיווח לרשויות. האחוז של דורשי האבטלה אשר מקבלים הבטחה הכנסה עומד על 12%, פי 3 משיעורם באוכלוסייה. מספר דורשי העבודה ההולך וגדל, מצביע על מצב מדאיג עבור אוכלוסייה בה רוב המשפחות מתבססות על מפרנס אחד, לרוב אחד ההורים במשפחות הצעירות או אחד הילדים במשפחות המבוגרות.

תחושת החרדה מהקורונה המלווה את האוכלוסייה הכללית מועצמת בחרדה תעסוקתית עבור המובטלים החדשים בחברה הבדואית, ומובילה אותם לתחושה של אי ודאות, קושי כלכלי והיעדר משאבים אישיים הכרחיים להשתלבות חזרה בשוק העבודה. איברהים אבו ג'אפר, פסיכולוג בכיר ומנהל ארגון תמר מתריע "ללא התערבות ממשלתית והקצאת תקציבים לטיפול בכמות המובטלים החברה הבדואית תמצא את עצמה בכאוס חברתי. ראייה לכך היא האלימות הגדלה לצערנו בתקופה האחרונה".

אחד הקשיים העומדים בפני העובדים בחברה הבדואית הוא פריפריה דיגיטלית – רבים מהמובטלים חיים בכפרים לא מוכרים ללא תשתיות דיגיטליות, גם בישובים בהם קיימת התשתית לא בכל בית ישנו מחשב, וכך המובטלים החדשים מודרים לחלוטין מהזירה הדיגיטלית אשר הכרחית להשתלבות בשוק העבודה כיום. גם אלו המחוברים לתשתית האינטרנט חווים קשיים בחיפוש עבודה ברשת בשל העדר מיומנויות שפה וכלים לחיפוש עבודה. המחסור באתרי פרסום משרות בשפה הערבית המתאימים למאפייני החברה הבדואית מקשה על חיפוש עבודות.

בימים אלו ארגון תמר, אשר מנגיש מענים טיפוליים מקצועיים המותאמים לחברה הבדואית, מפעיל תוכנית ייעודית לצעירים שאיבדו את מקום עבודתם במשבר הקורונה. במסגרת התוכנית כל צעיר יקבל ליווי פרטני מונגש שפתית ותרבותית על ידי אנשי מקצוע, ובו יינתנו כלים לחיפוש עבודה, סיוע במציאת עבודה ובניית תכנית לביטחון תעסוקתי לאור הקורונה. בנוסף הארגון מקיים סדנאות סיוע בחיפוש עבודה בהן ניתנים הכלים לחיפוש עבודה במדיות מגוונות, בדגש על מיומנויות דיגיטליות ומיומנויות שפה.

אדוה מלצר, עובדת סוציאלית, מנהלת תחום נוער וצעירים בארגון תמר: "מחקרים מראים כי השתלבות בתעסוקה מסייעת בשילוב נורמטיבי בחברה, מעלה את תחושת הערך העצמי וביטחון כלכלי ונפשי. הממשלה חייבת להקדיש את המשאבים הנדרשים על מנת לאפשר לצעירים הבדואים לצאת מהמשבר לתפקוד שגרתי כמה שיותר מהר ובכך למנוע מצב מתמשך של אבטלה שייצור דור של צעירים אשר יישארו ללא כלים להיות חלק מעולם העבודה החדש."

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הישג חסר תקדים לביה"ס בת דור באר שבע!
תלמידי ביה"ס קוטפים את המקום הראשון בכל רמות הגילאים הראל ארוש...
התחפש לאלוף: עילאי עמר – אלוף אופקים בגיימינג
עילאי עמר, תלמיד כיתה יב' בתיכון הרב תחומי עמל אמירים,...
לדאוג שדברים יתנהלו בדרככם בכל שלבי החיים- איך עושים את זה?
ככל שאדם מתבגר ומזדקן, מתחילות לצוץ בראשו שאלות מהותיות כמו...
מודדים את השטח בעזרת המומחים
כשמדובר בבעלות על נכס, היבט מכריע אחד הוא לדעת את...
עריכת צוואה- תמהלך שחשוב לא לוותר עליו
אנשים רבים המגיעים לגיל מבוגר מרגישים שהמטרה העיקרית שלהם, וטוב...
תלמידות אולפנת אמית אוריה באר שבע זכו בגמר רמון ספייסלאב: הניסוי שהכינו יבוצע בחלל
תלמידות שכבה ח' באולפנת אמית אוריה באר שבע זכו במקום...
יוזמה עם חשיבה קדימה הדורשת תכנון קפדני
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין משותף היא יוזמה עם...
המכללה האקדמית אשקלון מצדיעה לגיבורי המערכה, לחיילי צה"ל והחטופים​
המכללה האקדמית אשקלון קיימה בשבוע שעבר, בשיתוף "תקווה ישראלית", מפגש...
אירועי "מדרום" לאמנות באופקים יערכו בשכונת מישור הגפן
אירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית יתקיימו השנה במתכונת מיוחדת בימים...
מקלט באולינג: מקלט החיילים של שלום וגידי
לקראת יום מעשים טובים, מיזם הדגל של עמותת רוח טובה...