Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מבט מקרוב על שבטים באתיופיה

מבט מקרוב על שבטים באתיופיה

אתיופיה מציעה למבקרים בה הצצה על עולם הולך ונעלם של שבטים עתיקים המשמרים אורח חיים הרחוק שנות אור מזה המוכר לעולם המערבי. כ-80 קבוצות אתניות שונות קוראות לאתיופיה בית ומהוות מוקד משיכה לתיירים מכל קצות תבל. לפניכם סקירה על שלושת השבטים הבולטים באתיופיה.

שבט המורסי – בין השבטים המוכרים ביותר, למרות היותו אחד השבטים היותר מבודדים בעולם, בשל מיקומו לרכס הרים ושלושה נהרות שמהווים מכשולים טבעיים ומקשים את הגישה אליו. השבט מבודד עד כדי כך שכאשר בשנת 1970, בשעה שאנתרופולוגים אנגלים גילו את השבט, נדהמו אנשי השבט לשמוע שיש בעולם מדינה בשם אתיופיה, שהם חיים בה. שלא כמו שבטים סמוכים אחרים, המתקיימים בעיקר מבשר ציד, המורסי דווקא פיתחו חקלאות מגוונת. הם מגדלים תירס ודגנים לצד עדרי בקר ומעבדים את האדמות משני עבריו השונים של נהר האומו. כאשר הם מבקשים לעבור מגדה אחת של הנהר לגדה האחרת על מנת לעבד את אדמותיהם, הם משלמים בבקר לאנשי שבט הקווגו, הידוע כשבט של בוני סירות ואלה מסיעים אותם מגדה לגדה. אחד מסימני ההיכר היותר מובהקים של אנשי השבט הוא מנהגן של הנשים להשחיל דיסקית חרס בשפה התחתונה. הקישוט מסמל יופי ומעמד חברתי. יש מי שמספרים שבעבר שימש המנהג הזה דווקא על מנת לכער את נשות השבט ובכך למנוע את חטיפתן בידי שבטים אחרים.

שבט ההאמר – השבט מצוי בחלקה הדרומי של המדינה והוא אחד הבולטים והמוכרים שבה,  והגדול ביותר שבעמק האומו. ממש כמו בטבע הסובב אותם, גם כאן הזכרים מקפידים על מראה חיצוני ססגוני ומושך. הגברים מעצבים את השיער כך שחלקו הקדמי מגולח לגמרי ומקשטים את ראשם בנוצות של בנות יענה, המעידות על גאוותו של הגבר שצד חיית טרף. הנשים עטויות תכשיטים יפים, עבודות אומנות מקומית, ומעצבות את השיער בראסטות משומנות בצבע אדום כהה. מנהג מיוחד של השבט הוא אופן השידוך – מדובר בטקס חניכה בו עלם הופך מילד לגבר, כשהוא נבחן בקפיצות בעירום על חיות העדר, בטקס שכולל גם ריקודים והצלפות שוט. לאחר החתונה עונדות הנשים חישוק מתכת על צווארן. סוג של וריאציה לטבעת בה נוהגים גברים במערב לקדש את נשותיהם.

שבט הקארה – מדובר בשבט שכן לשבט המורסי המוכר יותר. למרות הקרבה והשכנות, בני שבט הקארה, שלעיתים נקראים גם קארו, לא מפגינים התנהגות ידידותית עם בני מורסי. למעשה, בני השבט מוכרים דווקא בשל היותם חסרי סבלנות לשכניהם וגם למבקרים. הם חיים בבקתות עשויות קש. את גופם הם צובעים באדום ולבן, המקנה להם מראה מאיים, ואת הלוק משלימים מיני מסמרים הנעוצים על הסנטר, מתחת לשפה, באוזניים ולעיתים גם במקומות אחרים בפנים.

רוצים להכיר מקרוב שבטים נוספים באתיופיה? הצטרפו לטיול לאתיופיה.

הכתבה נערכה בשיתוף צוות המומחים של My Trip לאתיופיה.

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
סגנונות בניה באזור המרכז
אזור המרכז, בניגוד לאזורים הפסטורליים והמרחבים הירוקים בפריפריה, הוא שוקק...
כל הסיבות להזמין מטבח בצבע לבן
לאחרונה אתם חושבים יותר ויותר ברצינות על האפשרות של הזמנת...
איך אוטמים קיר חיצוני לחדירת מים?
יש אצלכם סדקים או סימני רטיבות בקיר חיצוני? איטום לקוי...
תביעות בתחום לשון הרע – איך עושים את זה בצורה נכונה?
לגלות בוקר אחד שמישהו פוגע בשמנו הטוב זה לא משהו...
יד שנייה או חדש? יתרונות וחסרונות בעולם הרכבים וציוד הקמפינג
טיולי קמפינג הפכו בשנים האחרונות לטרנד פופולרי במיוחד. חובבי טבע...
איך עורך דין לענייני ירושה בחיפה מונע סכסוכים בין אחים?
סכסוך בין אחים סביב ירושה עלול לפרק גם משפחה מלוכדת...
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...
חייכם המשותפים ראויים להסדרה כדת וכדין
מדוע חשוב להיעזר בעורך דין להסדרת מעמד? הגשמת החלום לחיות יחד...
התקנת חלון אלומיניום
התקנת חלון אלומיניום
האלומיניום ידוע כחומר גלם עמיד, נוח לעבודה, ידידותי לסביבה ולא...
סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות עם לקוח
טיפול פרטני הוא סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות...