Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

יום חג למדע בחווה החקלאית באר שבע

יום חג למדע בחווה החקלאית באר שבע
צילום – DM צלמים

מה קורה לתות אם מוסיפים לו פפריקה חריפה? מה עושה המלח לחציל? ומה עושים אם לא יודעים כיצד להשקות?

יריד חקר בחווה
צילום – DM צלמים

התשובות לכל השאלות הללו הוצגו ביריד החקר העירוני שהתקיים בשבוע שעבר (ד') בחווה לחינוך חקלאי ומדעי הסביבה בבאר שבע. היריד התקיים זו השנה השלישית במסגרת "החממה המדעית – מפזרים זרעים של מדע", שהינה תכנית הדגל של אדמה בקהילה, שנועדה לפתח מיומנויות חקר וחשיבה מדעית בקרב תלמידים באמצעות חקלאות. באירוע, שהתקיים גם כחלק מאירועי חודש המצוינות בעיר, הציגו כ- 260 תלמידי כיתות ו' מבתי ספר שונים בעיר את 64 עבודות החקר שלהם בתחום החקלאות שבוצעו בחווה במהלך השנה.

עבודות חקר יצירתיות ומרשימות הוצגו במהלך היריד, וביניהן עבודה של תלמידים שבדקו כיצד משפיע ריכוז המלח לגידול חצילים. התלמידים מצאו כי החציל אוהב מלח וכאשר הוסיפו מלח בריכוז גבוה החציל היה גדול וטעים יותר. קבוצה נוספת של תלמידים חקרה את "התות המפולפל" – ניסוי שבדק כיצד ישפיעו פפריקה מתוקה או פפריקה חריפה על תותים. התוצאה הייתה מפתיעה במיוחד כאשר התותים להם הוספה פפריקה חריפה היו גדולים יותר ומתוקים יותר וטעמם היה נפלא. קבוצה אחרת פיתחה אפליקציה שאומרת למשתמש מתי עליו להשקות את הצמח, בהיעדר "הוראות יצרן".

אל החווה החקלאית מגיעים מידי שבוע כ – 1,470 תלמידים מכיתות א-י' מבתי ספר שונים בבאר שבע, שמתנסים ועורכים ניסויים בליווי מורי החווה בחממה המדעית החדשנית שהעמידה אדמה לרשותם במסגרת פועלה למען הקהילה.

יריד חקר בחווה
צילום – DM צלמים

בדבריה ביריד בחווה החקלאית ציינה מ"מ וסגנית רה"ע באר שבע, מחזיקת תיק החינוך ד"ר חפצי זוהר: "השילוב של לימודים תיאורטיים לצד עבודות חקר וניסויים ברוח המאה ה-21 מקנה ללא ספק יתרונות רבים לקידום והובלת תלמידים למצוינות אישית ואנושית בסביבה מתקדמת ומקיימת ומציאת פתרונות לאתגרים הסביבתיים והחקלאיים איתם מתמודד העולם. אני מודה לחברת אדמה מכתשים על שותפות רבת שנים לקידום תחומי המדע והטכנולוגיה בעיר. אין לי ספק כי זרעי הסקרנות, היצירתיות והמוטיבציה הנזרעים היום בחקר הייחודי יאפשרו הצמחתם של בוגרים מעזים ופורצי דרך בעתיד."

רחל לוי, מנהלת קשרי הקהילה של "אדמה" נאמה בפני התלמידים ואמרה: "להביט בעיניים הבורקות שלכם, ילדים נהדרים וסקרנים, לשמוע אתכם מספרים בלהט אודות המחקרים שערכתם כאן – זה להבין שמפזרים זרעים של מדע חוללה שינוי עצום והיא עוד תצמיח לנו דור חדש של מדענים. התכנית שהקמנו כאן יחד עם משרד החינוך ומנהל החינוך בעירית באר שבע, למען תלמידי באר שבע נועדה בדיוק לאפשר את זה – את הניסיון, ההתנסות, המגע הבלתי אמצעי של כל תלמיד עם צמחים, אדמה, זרעים, חקלאות. התכנית נועדה להעניק לכם ידע באמצעות ההתנסות ישירה, כי אין לה תחליף. אל היום הזה ואל עוד ימים, חודשים ושנים רבות כיוונו כשיצאנו לדרך עם התכנית. ומכאן – מן האדמה – השמים הם הגבול עבור הילדים – זה הכל בשבילכם".

ביריד השתתפו – נציגי הנהלת אגף החינוך בעירית באר שבע, ראשי מחלקות המדעים במשרד החינוך, מנהלי בתי ספר, מורים, הורים וכמובן החוקרים הצעירים. בנוסף נציגי הנהלת אדמה מכתשים, ביניהם איגור כץ מנהל הייצור של אדמה מכתשים ואלברט שוקרון, עובד אדמה שמשקיע בחווה לאורך השנה מזמנו ומרצו.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
הישג חסר תקדים לביה"ס בת דור באר שבע!
תלמידי ביה"ס קוטפים את המקום הראשון בכל רמות הגילאים הראל ארוש...
התחפש לאלוף: עילאי עמר – אלוף אופקים בגיימינג
עילאי עמר, תלמיד כיתה יב' בתיכון הרב תחומי עמל אמירים,...
לדאוג שדברים יתנהלו בדרככם בכל שלבי החיים- איך עושים את זה?
ככל שאדם מתבגר ומזדקן, מתחילות לצוץ בראשו שאלות מהותיות כמו...
מודדים את השטח בעזרת המומחים
כשמדובר בבעלות על נכס, היבט מכריע אחד הוא לדעת את...
עריכת צוואה- תמהלך שחשוב לא לוותר עליו
אנשים רבים המגיעים לגיל מבוגר מרגישים שהמטרה העיקרית שלהם, וטוב...
תלמידות אולפנת אמית אוריה באר שבע זכו בגמר רמון ספייסלאב: הניסוי שהכינו יבוצע בחלל
תלמידות שכבה ח' באולפנת אמית אוריה באר שבע זכו במקום...
יוזמה עם חשיבה קדימה הדורשת תכנון קפדני
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין משותף היא יוזמה עם...
המכללה האקדמית אשקלון מצדיעה לגיבורי המערכה, לחיילי צה"ל והחטופים​
המכללה האקדמית אשקלון קיימה בשבוע שעבר, בשיתוף "תקווה ישראלית", מפגש...
אירועי "מדרום" לאמנות באופקים יערכו בשכונת מישור הגפן
אירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית יתקיימו השנה במתכונת מיוחדת בימים...
מקלט באולינג: מקלט החיילים של שלום וגידי
לקראת יום מעשים טובים, מיזם הדגל של עמותת רוח טובה...