Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

טיפול בהשמנה – מה עובד ומה פחות

טיפול בהשמנה – מה עובד ומה פחות
מקור pixabay

טיפול יעיל בעודף משקל ובהשמנה כולל בהכרח שינוי באורח החיים, התאמות תזונתיות ועלייה בפעילות הגופנית לאורך זמן. במקביל להתחייבות לאורח חיים בריא יותר, יכול להיות שהרופא המטפל יציע גם תרופות מרשם, שיסייעו להפחית משמעותית משקל עודף ולשמר את התוצאות לאורך זמן. אולם טיפול בהשמנה בשלב הראשון מבוסס על תיאום ציפיות, מפני ששלב המעבר לאורח חיים בריא לוקח זמן, השקעה והתחייבות. יכול להיות שאת התוצאות לא נראה מייד, ויכולות להיות תקופות בהן לא תהיה ירידה במשקל, למרות שעל פניו עשינו את כל מה שצריך. אך טיפול בהשמנת יתר ושינויים מהותיים באורח החיים לא קורים בן לילה. זהו תהליך שדורש הסתגלות וזמן.

טיפול בהשמנה – מה עובד ומה פחות
מקור pixabay

דיאטות שעובדות

יש אין ספור דיאטות ששוטפות את רחבי הרשת עם הבטחות גדולות לירידה מהירה במשקל. מתוכן, הדיאטות שבאמת יעבדו הן אלו משמפחיתות את צריכת הקלוריות וקל להתמיד איתן לטווח ארוך. אם אתם רוצים ליישם טיפול בהשמנה, הגישות שלפניכם נבדקו מחקרית ויכולות להיות אפקטיביות אם תקפידו על העקרונות. אם אובחנתם עם מדד מסת גוף (BMI) 25 ומעלה, מומלץ לכם להתייעץ עם רופא מומחה לגבי טיפול בהשמנת יתר.

  1. ספירת קלוריות

כדי לרדת במשקל צריך לאכול פחות קלוריות ממה שאנחנו שורפים, ושיטות הרזיה המבוססות על ספירת קלוריות נמצאו מחקרית כתורמות לירידה במשקל. ראשית צריך לחשב כמה קלוריות ביום אתם צריכים כדי לרזות – בהתאם למשקל, לגובה, למגדר ולרמת הפעילות שלכם (יש מחשבוני אונליין שמחשבים זאת). בשלב השני צריך לעקוב אחר מספר הקלוריות היומי שאוכלים ולשם כך יש לא מעט אפליקציות. חושבים כי טיפול בהשמנה מסוג זה יעבוד עבורכם?

  1. דיאטות דלות פחמימות

זוהי דיאטה פופולרית, שמערבת הפחתה בכמות הפחמימות היומית, במקביל להגדלת כמות החלבון. רוב דיאטות אילו מגבילות את כמות הפחמימות ל- 20-50 גרם ליום, כדי שהגוף ישתמש בשריפת שומן כמקור לאנרגיה, במקום בסוכר. צריכה גבוהה של חלבונים נמצאה מחקרית כשורפת יותר קלוריות בתהליך העיכול בהשוואה לפחמימות או שומנים, והיא תורמת לתחושת שובע ארוכה.

  1. טיפול בהשמנה כטבעונות?

דיאטות טבעוניות או צמחוניות שמות את הדגש על אכילת מזונות מלאים כגון פירות, ירקות ודגנים מלאים, ועל הימנעות מבשר, מוצרי חלב ומזון מעובד. אולי תופתעו לשמוע, שבמחקר קליני בהשתתפות 75 איש שסבלו מעודף משקל והשמנת יתר, אצל אלו שצרכו דיאטה טבעונית היה שיפור מובהק במשקל הגוף, במסת השומן ובמרקרים של תנגודת לאינסולין. דיאטות המבוססות על מזון מהצומח עשויות להוריד את הסיכון למחלות לב ומצבים בריאותיים נוספים.

  1. צום לסירוגין

מדובר בדרך לנהל את צריכת הקלוריות על ידי מעגלי 'אכילה-צום' במשך היממה. צום גורם לירידה ברמות האינסולין ולעלייה ברמות הורמון הגדילה. מהלך זה גורם לשריפת שומן תוך שמירה על מסת השריר. ממסקנות סקירת מחקרים עדכנית עולה, כי צורה זו של אכילה יכולה לתרום לירידה של 4-8% במשקל בממוצע. אם כך אולי שווה לנסות אותה בתור טיפול בהשמנה – אך לא לפני התייעצות עם רופא.

מה לא יעבוד

טיפול בהשמנת יתר לא הולך עם הבטחות לירידה מהירה מאוד במשקל שיכולות אפילו להזיק. כדאי להימנע מדיאטות מגבילות מאוד כמו "נוזלים בלבד", "ניקוי רעלים", דיאטות כרוב או אשכוליות.

תרופות להרזיה

התייעצו עם הרופא לגבי תרופות מרשם לירידה במשקל. בישראל יש 5 תרופות המאושרות לשימוש שיעילותן ובטיחותן הוכחו במחקרים קליניים רחבי-היקף. הן עובדות במנגנונים משולבים כדי לווסת את מנגנוני הרעב והשובע, ובכך הן מסייעות גם להוריד משמעותית במשקל וגם לשמור על התוצאות למשך שנים.

מאמר זה נכתב על ידי רז הגואל, רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ- 15שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר

מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום 9637*

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
עבודה בסביבה ממוחשבת- הכי פשוט שיש
מחשבים תופסים היום כל פינה בחיינו, אבל למרות זאת לא...
חייכם המשותפים ראויים להסדרה כדת וכדין
מדוע חשוב להיעזר בעורך דין להסדרת מעמד? הגשמת החלום לחיות יחד...
התקנת חלון אלומיניום
התקנת חלון אלומיניום
האלומיניום ידוע כחומר גלם עמיד, נוח לעבודה, ידידותי לסביבה ולא...
סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות עם לקוח
טיפול פרטני הוא סוג של פסיכותרפיה שבה מטפל עובד ישירות...
כיצד מתנהלות חקירות בעידן המודרני?
הטכנולוגיה המתפתחת חודרת יותר ויותר לחיים שלנו, ומאפשרת לנו לבצע...
צוואות, ירושות וחלוקת עיזבון
כאשר אדם נפטר, נכסיו ורכושו עוברים לידי יורשיו החוקיים על...
לידה בצד הדרך
חלי ואליסף, זוג נשוי מקריית גת, היו בדרך לבית החולים...
כל מה שצריך לדעת על אינטרנט מהיר לעסקים
אתם מנהלים עסק, מקיימים שיחות וידאו ומידי פעם האינטרנט פשוט...
חלוקת רכוש לאחר מותו של אדם- מהן האפשרויות לכך
לאחר פטירתו של אדם, כאשר חולפת התקופה הראשונית של האבל,...
הפחתת כאבי גב באמצעות דיקור
דיקור סיני הוא שיטת טיפול עתיקה שמקורה ברפואה הסינית. בשיטה...