מאות חוקרים ואנשי חינוך השתתפו בכנס המקוון הראשון לחינוך מדעי כמנוף לצמיחה בפריפריה, שעסק באתגרים והאפשרויות של הלמידה מרחוק עבור תלמידי הפריפריה. הכנס ביזמת מו"פ מדבר וים המלח- מכון מחקר של משרד המדע, בחסות אקדמית של אוניברסיטת בן גוריון, יחד עם חוקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר וחוקרים ממכון ויצמן למדע.
את הכנס פתחה מנכ"לית משרד המדע, שי-לי שפיגלמן, שהובילה בעברה את מיזם "ישראל דיגיטלית" לקידום חדשנות בתחומים כגון: חינוך דיגיטלי, בריאות דיגיטלית, רווחה דיגיטלית, כלכלה דיגיטלית ועוד מגוון נושאי ליבה. שפיגלמן ברכה על יזמת הכנס בנושא אקטואלי וחיוני בתחום החינוך המדעי ובכלל.
לכנס הצטרף הישר מניו יורק שי רשף, נשיא ומייסד 'אוניברסיטת ההמונים', מוסד אקדמי ראשון מסוגו בעולם, המוכר על ידי המועצה האמריקאית להשכלה גבוהה, בו כלל השיעורים וההרצאות כמו גם הגשת העבודות והמבחנים, מבוצעים באמצעות האינטרנט. האוניברסיטה פועלת ללא מטרות רווח וללא שכר לימוד ומאפשרת ל-50,000 סטודנטים מכל רחבי העולם, כולל מדינות עולם שלישי, לימודי תואר ראשון או שני, במגוון תחומים ולהשתלב בשוק העבודה. הרצאתו של רשף הדגימה כיצד ניתן להנגיש מצוינות אקדמית בינלאומית, גם לאחרוני הפליטים במדינות נכשלות, בעזרת שימוש נכון בפלטפורמות של למידה מרחוק.
ד"ר עודד קינן, מנהל חממת ערבה, בחצבה, מיזמי הכנס אומר: "הצלחת הכנס הבהירה לנו עד כמה חשוב להכות על הברזל בעודו חם וליישם את הכלים ללמידה מרחוק בצורה נבונה ואחראית במערכת החינוך בפריפריה גם בימי שגרה. עד לפני שנה כמעט ולא התקיימה למידה מרחוק במערכת החינוך הישראלית ולמידה מתוקשבת הייתה רק נחלתם של מספר בתי ספר וארגונים פורצי דרך והינה, שנה לתוך משבר הקורונה וכל המערכת הפכה למקוונת בעל כורחה. כטבעה של מטוטלת הנעה במהירות מקצה אחד לקצה שני, נוצר חוסר איזון והמערכת המקוונת אינה מסוגלת לענות באמת על כל צרכיה של מערכת החינוך, אך המשבר טומן בחובו גם הזדמנויות וחשוב מאוד ללמוד וליישם אותן גם בחלוף המגיפה, כשהמערכת תחזור לשגרת לימודים" אומר ד"ר קינן ומוסיף: "למידה מרחוק המתבצעת באופן נכון ומאוזן, טומנת בחובה הזדמנויות מרחיקות לכת, בעיקר בעבור תלמידי הפריפריה ומנגישה עבורם ידע, כלים ומיומנויות שהיו עד לא מזמן נחלתם של תלמידי המרכז בלבד".
ברכו בכנס גם רם זהבי מנהל מחוז דרום של משרד החינוך, שהביע את מחויבותו העמוקה לקידום הלמידה בנגב וכן ניר ונגר ראש מועצה אזורית תמר, שהדגיש את חשיבותה של הלמידה מרחוק ככלי לקידום המצוינות החינוכית גם במועצות הרחוקות ביותר ויעל מאור מנכ"לית מו"פ מדבר וים המלח שמובילה גישה שכל חוקר במו"פ חייב להיות מעורב בחינוך ובקהילה באזור בו הוא חוקר.
בין הדוברים היו גם נציגים ממכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת תל אביב, מכללות אקדמיות מובילות, ארגונים סביבתיים ועוד.
בכנס ניתנו עשרים הרצאות, הועברו סדנאות והתקיימו חמישה שולחנות עגולים, על ידי אנשי חינוך והוראה, חוקרים ויזמים חברתיים וחינוכיים, על מגוון שיטות ודרכי לימוד המסתייעות בלמידה מרחוק, על מנת לקדם למידה חדשנית ולפתח אצל התלמידים כלים ומיומנויות של למידה מרחוק.