ב-2007 הציג ביל גייטס את האייפון הראשון, ובכך השיק את מהפכת הסמארטפונים. עשור וחצי אחרי הטלפונים החכמים הופכים מדי שנה לעוד יותר משוכללים ורבי יכולות, וכולנו משתמשים בהם יותר ויותר. בהתאם, ברוב האתרים, לפחות 50% מהמבקרים גולשים באמצעות מכשיר סלולרי, ויש תחומים שבהם השיעור העדכני הוא כבר סביב ה-60-65%. מגמה זו מחייב בניית אתרים מותאמים למובייל, הן מבחינת התוכן והן מבחינת הצורה – שכן ישנם הבדלים בלתי מבוטלים בין הגלישה במחשב נייח ומול מסך גדול יחסית לבין הגלישה כשהיד אוחזת במכשיר בעל מסך קטן למדי.
בניית אתרים רספונסיביים
אופציה אחת של בניית אתרים שמותאמים למידות הצנועות של מסכי הסמארטפונים היא אתרים רספונסיביים.
אתר רספונסיבי הוא אתר שכולל פיצ'ר חשוב מאוד: היכולת לזהות את המסך שעליו הוא מוצג. לאחר שהאתר מבין מהן מידות המסך הספציפי, הוא מתאים את התצוגה שלו לאותן מידות, במבנה האופטימלי לכל סוג של מסך.
בזכות הרספונסיביות נמנעת התופעה שהייתה נפוצה בתחילת עידן הגלישה בסלולר, כשהיינו צריכים להזיז את המסך ימינה ושמאלה שוב ושוב כדי לצרוך את כל התוכן בכל עמוד. בשנים האחרונות אתרים רספונסיביים הם הסטנדרט, וכך למשל גם Wix וגם וורדפרס – שתי הפלטפורמות הפופולריות ביותר לבניית אתרים – מאפשרות לעשות זאת בקלות ובפשטות.
הקמת אתר ייחודי לסלולר
האופציה השנייה היא להקים אתר שמיועד אך ורק לגולשים בסלולר. במקביל ייבנה באופן טבעי גם אתר "רגיל", לדסקטופ – כך שחברת בניית אתרים מקימה למעשה שני אתרים במקביל.
היתרון העיקרי של בניית שני אתרים היא ההתאמה המושלמת של כל אחד מהם לשימוש הספציפי. במקרה כזה התאימות למובייל היא לא רק מבחינת התצוגה על המסך הקטן, אלא גם במבנה האתר – לרוב הוא יהיה בסיסי יותר, ויכלול רק תכנים שרלוונטיים למי שנכנס אליו תוך כדי תנועה ולרוב תוך ביצוע פעולות נוספות. בזכות עובדה זו האתר ייטען במהירות רבה – יתרון משמעותי גם מבחינת הגולשים וגם מבחינת גוגל – ומי שירצה עוד מידע, העמקה וכו', יוכל לעבור לאתר ה"רגיל".
איך ליצור תוכן מותאם לסמארטפונים?
בניית אתרים שמותאמים באופן מושלם לסלולרי – גם בתצוגה וגם בתוכן, גם בדרך הראשונה וגם כשבוחרים להקים שני אתרים – מחייבת בקיאות מקצועית. במשרד פרסום ירדן דיגיטל הצטבר ניסיון רב בהקמת אתרים עדכניים ומרשימים, ובפרט יכולת ליצור גם את התכנים האידיאליים לעידן החדש.
תוכן מותאם לסמארטפונים הוא תוכן שמאפשר לכל מי שצורך אותו – בלי קשר לפרק הזמן שהוא מקדיש לכך – להבין מיד את הרעיונות המרכזיים. לשם כך חשוב ליצור תכנים ממוקדים וחדים, להבליט באמצעים ויזואליים שונים את המסרים החשובים ביותר, ועוד דגש הוא לוודא שכפתורי ההנעה לפעולה והפעולה הם כאלה שאי אפשר לפספס.