Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

סיכום ועידת הנגב ה-8 בסימן "הצדעה לעיירות הפיתוח" שנערכה בדימונה

סיכום ועידת הנגב ה-8 בסימן "הצדעה לעיירות הפיתוח" שנערכה בדימונה
ראש המששלה עם ילדי מצוינגב צילום בני אלבז ופטריק מזוז

לפני שעה קלה הסתיימה ועידת הנגב ה-8 בהובלת הרשות לפיתוח הנגב והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. הועידה שהתקיימה בהיכל התרבות בדימונה נערכה במעמד ראש הממשלה ובהשתתפות השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, ח"כים, ראשי רשויות מהדרום ובכירים במשק הישראלי. הועידה עסקה במגוון נושאים והיבטים הקשורים להזדמנויות וההתפתחויות שחלו במרחב הדרומי במהלך 70 השנים האחרונות, וכן, בנושאים רבים הקשורים לעתיד הנגב.

 

לראשונה חולקו השנה אותות הוקרה מיוחדים, אותן קיבלו מידי השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל אריה דרעי ומנכ"ל המשרד אריאל משעל עשרה ותיקות וותיקים מהנגב על פועלם למען עיירת הפיתוח בה הם מתגוררים. מקבלי האותות בני למעלה מ-70, נמנים על ותיקי הישובים וממקימיהם ומתגוררים עד היום בנגב. ותיקת מקבלי האותות היא זמירה מימון משדרות, אשר נולדה בשנת 1914 בלוב, ולאחר שעלתה ארצה, עברה להתגורר בשדרות משנת 1956. כיום זמירה היא סבתא ל- 40 נכדים ו-132 נינים ומהנינים נולדו 2 צאצאים.

 

להלן עיקרי הנאומים מהוועידה:

 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו:

"בעקבות הסרט "סאלח פה זה ארץ ישראל", הנחיתי את מזכיר הממשלה לבדוק את הנושא מול ההסתדרות הציונית. בעקבות הבדיקה עולה שהמסמכים פתוחים אמנם, אבל הם אינם נגישים. לכן קיבלתי החלטה – הם יהיו נגישים לכל אדם בישראל, לכל אדם בעולם. נגישים לחלוטין. כפי שעשינו בפרשת ילדי תימן כך נעשה גם פה.

הבוקר נפגשתי לפני שבאתי הנה עם אילון מאסק, איש חזון, אולי גדול אנשי החזון הטכנולוגי בדורנו. הוא גאון.

הוא אמר לי: 'ישראל היא מעצמה טכנולוגית'. הוא אמר שהוא מעריך את מה שאנחנו עושים כאן. ואז אמר ביוזמתו, הוא לא ידע שאני בא הנה, הוא אמר לי: 'הנגב יכול לספק לכם את כל צרכי האנרגיה. הנגב הוא העתיד האנרגטי של מדינת ישראל. אתם יכולים לפרוס כאן מערכות סולאריות שיתנו לכם אנרגיה יותר ממה שאתם צריכים ויותר ממה שתצטרכו. אנרגיה נקייה'.

אני אומר לכם מה שהוא אמר לי: 'אם רק תרצו בזה' – ואני אומר לכם, אני רוצה בזה. אני רוצה בנגב תוסס, פורח ומתפתח. ואנחנו נמשיך לעשות את זה, לפתח אותו כפי שלא נעשה אף פעם בתולדות ישראל.

ישראל מוקפת במאחזים של האסלאם הקיצוני, ולכן אנחנו צריכים לשמור על גבולותינו. אנחנו השלמנו מבצע אדירים: בניית גדר לאורך של יותר מ-200 ק"מ בגבול סיני. אלמלא הגדר, היינו עומדים חלילה בפני שוקת שבורה – מתקפות חמורות של גורמי הטרור בסיני, ודבר נורא ביותר, הצפה של מסתננים בלתי-חוקיים מאפריקה. אנחנו מדברים על מדינה יהודית ודמוקרטית, איך היינו מבטיחים מדינה יהודית ודמוקרטית עם חמישים אלף, ואחר כך מאה אלף, ואחר כך מאה חמישים אלף מסתננים בשנה. אתה מגיע למיליון, מיליון וחצי ואפשר לסגור את הבאסטה. אז לא סגרנו את הבאסטה. הקמנו את הגדר ובד בבד עם הדאגה לצורכי הביטחון, אנחנו משקיעים השקעה עצומה בתשתיות".

 

השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריה דרעי:

"תפקידי כשר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל הוא בראש ובראשונה לייתר את המשרד הזה! לצורך כך, המדינה משקיעה 50 מיליארד ₪ בפרויקטים הרבים אותם היא מקדמת בנגב, עדות למחויבות הבלתי מתפשרת שלה לאזור.

גל העלייה הגדול של שנות החמישים הביא איתו כמות גדולה של יהודים, מרביתם יוצאי צפון אפריקה. בשיח הישראלי ההתייחסות לעליית יהודי המזרח היא כאל מעמסה, אבל הסיפור המלא, זה שמספר את העובדה שיהדות צפון אפריקה הייתה זו שאכלסה את השטחים שישראל הייתה זקוקה להם כלכלית וביטחונית, לא מסופר.

העלאת הנושא נחוצה על מנת להוכיח שהחלוצים הראשונים של העשור הראשון למדינת ישראל היו כאלה שלא זכו להערכה.

על הדור שלנו להכיר את האירועים ההיסטוריים, את התרומה של יהודי צפון אפריקה ומתוך כך לתת להם את ההכרה והכבוד על פועלם.

כיום אנו עדים לפריחה המואצת בנגב, לאחרונה חתמה דימונה על הסכם גג לבניית למעלה מ-26 אלף יחידות דיור בעיר ובימים אלו התבשרנו כי דיסנילנד יהודי יוקם בעיר בהשקעה שמתיימרת להגיע לכ־400 מיליון דולר.

המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל בראשותי פועל ללא לאות בשיתוף פעולה אתכם ראשי הרשויות לפיתוחו ושגשוגו של הנגב:

 

פרויקט "מצוינגב" שמעודד את המצוינות בחינוך וממנו נהנו כבר מעל ל-150 אלף תלמידים, תכנית yschool שמאפשרת ללמוד למקצועות הבגרות באמצעות תשתיות טכנולוגיות מתקדמות; פורטל העסקים "ביזבנגב", שמביא לשיפור יכולות העסקים הקטנים והבינוניים בנגב ולשילובם בתנופת הפיתוח ולצמיחה כלכלית ברת קיימא. וההאבים (HUB), שהם מתחמי עבודה משותפים, היוצרים אזורי תעסוקה וחיבורים בין עסקים קטנים ויזמים ומעניקים להם הזדמנות שווה לזו שניתנת במרכז הארץ, במחצית מהסכום ותוספת של מעטפת המעניקה ייעוץ, תכניות, קורסים, כלי שיווק ותשתיות נלוות.

אני תקווה שהצמיחה המתמדת של הנגב תמשיך ביתר שאת זהו אינטרס לאומי ראשון במעלתו

ומדימונה תצא תורה!"

 

ראש האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג:

"צריך ליצור חזון שבא ואומר שמשפחה או זוג צעיר שמתבלט היכן לגור, במרכז הארץ או בנגב, יגיד אנחנו קודם כל – רוצים לחפש דירה בבאר שבע, בדימונה, בירוחם, במצפה רמון, באופקים, בנתיבות ובכל אתר ואתר בדרום או בצפון. הנגב או הגליל אסור שיהיו ברירת המחדל אלא שהם יהיו העדיפות.

מילים גבוהות של ממשלות לא יפתרו את הבעיה אם לא תהיה תכנית לאומית שתציב יעד ברור שאומר שזה אזור בעל עדיפות לאומית עליונה ולשם כך מפנים את כל המשאבים. עברו שבעים שנה והעובדות מדברות בעד עצמן – תוחלת החיים כאן בנגב נמוכה ממרכז הארץ, תשתיות רפואיות כאן הרבה פחות טובות ממרכז הארץ, הצפיפות שקיימת בבית חולים אחד גדול בדרום לא משרת את הקהל העצום והרב שקיים שבנגב. כולם מדברים ולא מייצרים פתרונות לכל דבר שמאפשר חיים לאזרחים פה בנגב. עד שלא נפנים כצופן גנטי שיוטמע עמוק עמוק בלב האומה את חזונו של בן גוריון שאמר כי בלי נגב אין מדינה זה לא יקרה.

הכוח נמצא בידי הממשלה והיא יכולה עם תקציב של 468 מיליארד שקלים לחולל את המהפכה הזו. אין סיבה בעולם שסביון לא תהיה פה בנגב ותל אביב לא תהיה פה בנגב וזה הכל אפשרי."

 

מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריאל משעל:

"ילד שגדל היום בנגב מקבל מאתנו מגוון אפשרויות להשתלב בחוגי העשרה אחר הצהריים, במסגרות חינוכיות בחינוך הלא פורמלי, מרכזי מצוינות שמלמדים מדעים, תכנית ‘מצוינגב’ בה לומדים רובוטיקה, מוזיקה, ספורט וטכנולוגיה, תכנית ‘נגב סל’ ללימוד כדורסל בשיתוף איגוד הכדורסל, שיעורים פרטיים מקוונים לילדי יא’-יב’ ללימוד לבגרויות בחינם על מנת לעודד את התלמידים למצוינות ולהקל על הכיס של ההורים בשיתוף yschool ומעל הכל מעניק חכות לילדים היקרים כי הם לא פחות טובים ומוכשרים מאף אחד.

המשרד דואג גם לצעירי האזור מתוך מחשבה להשאיר את הצעירים הנפלאים שימשיכו להתגורר כאן בנגב ולהקים את משפחתם ולאפשר להם הזדמנויות, כי רק כך נוכל לגדל כאן את מנהיגי המחר שיקומו מתוך השכנות והערים."

 

משה מור יוסף, מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב:

"המשפחות שהגיעו לנגב התמודדו עם קשיים, מרחק מהמרכז, חוסר נגישות לזכויות שוות, התמודדו עם אפליה ודעות קדומות שרק היום אנו עדים לחלקן. למרות זאת המשפחות האלה צמחו, חיו ונשמו, פיתחו את הכלכלה בערים את העסקים, הקימו משפחות לתפארת ותקעו יתד בנגב לדורות ההמשך. אנו מצדיעים להם היום. "

 

בני ביטון, ראש עיריית דימונה:

"הממשלה הזאת היא הממשלה החברתית הטובה ביותר שהייתה לישראל אי פעם ולכן שדה התעופה שיוקם בנבטים יקרא שדה התעופה בנימין נתניהו.

השר דרעי, עשית מהפכה במשרד הפנים ביחס לנגב עם הקמת האשכולות. זה דבר נפלא. אין הכוונה לאחד רשויות, אלא להפך – לחזק את הרשויות ואת שיתוף הפעולה ביניהן, גם בין הרשויות היהודיות לבדואיות.

אני שמח על הקמת מרכז הסייבר הלאומי בבאר שבע אבל עוד יותר שמח על הקמת הפקולטה ללימודי הסייבר בדימונה".

רוביק דנילוביץ', ראש העיר באר שבע:

"כמה כיף להגיע לדימונה ולראות את תנופת הפיתוח אבל יותר מכל לחוש את החום האנושי של התושבים – עושרה של עיר בעידן של היום לא נמדד בנכסיה או בתזרים מזומניה – אלא באנשיה. אני קצת חושש, אני אומר לכם למה – לדון בהיסטוריה זה חשוב, ללמוד ממנה זה מתחייב ומתבקש, בטח בישראל, אבל אני אומר לכם – בוועידת הנגב, שלנו, חשוב יותר מכל לדבר על העתיד וליצור את העתיד. אני אומר את זה כילד לאמא עליה השלום, שעלתה מצפון אפריקה ב-1950 למעברה. אם היא רצתה, או לא – זו עובדה. האם למשפחתה היו צלקות? יכול מאוד להיות. אבל המפעל הציוני של כולם, זה שאוטוטו חוגג 70 שנה הוא אחד הדברים הכי בלתי צפויים שנעשו בעולם כולו. עם לא מעט טעויות שצריך לתקן אבל עם הרבה דברים גדולים וחשובים.

המדינה שלנו צריכה להסתכל על 70 השנים הבאות – ועל איך ייראה הנגב ב-70 השנים הבאות. ישנה השקעה אדירה בעשור האחרון בנגב – בתשתיות חינוכיות, כבישים, רכבות, אקדמיה, תעסוקה – אבל יש לנו עוד כברת דרך ארוכה לעבור. צריך לומר את הדברים כהווייתם – תל אביב וגוש דן לא מחכים לאף אחד וטוב שכך. אנחנו רוצים שהמדינה כולה תשעט קדימה, שתהיה צמיחה בנגב, בגליל ובמרכז. אבל אם אנחנו רוצים שהנגב יהפוך להיות האזור האטרקטיבי הבא של מדינה ישראל – מדינת ישראל צריכה להחליט החלטות דרמטיות, חשובות – הרבה יותר ממה שנעשה היום. החלטות שוברות שוויון.

אין סיבה שלא יוקם פה שדה תעופה משני בנבטים. אין סיבה. זו מדינה שיש לה צבא ולא צבא שיש לו מדינה. גם קריית המודיעין – מישהו צריך לקום ולחתוך. הגיע הזמן להפסיק ולתת לכל מיני גורמים ופקידים לעצור החלטות היסטוריות שהולכות לשנות חיים של אנשים. אנחנו צריכים להיות הכי טובים בהכל.

אסור למדינת ישראל להסכים שיחיו בנגב רק 8.5% מאוכלוסיית המדינה, אנחנו למעלה מ-60% מגודלה. 

כאן אפשר לחלום, ליצור, להקים את הדבר הבא וליצור א העתיד של מדינת ישראל והעולם כולו."

ראש המששלה עם ילדי מצוינגב צילום בני אלבז ופטריק מזוז
ראשי רשויות בועידת הנגב צילום צבי תקשורת
אות חלוץ הנגב לח'יר אלבז צילום פטריק מזוז ובני אלבז

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
ארגון הקבלנים בנגב במחווה מרגשת לזכרו של רנ"ג אורי מויאל ז"ל מדימונה שנרצח בפיגוע בבית קמה
ברביעי האחרון קיים ארגון הקבלנים בנגב כנס מקצועי בהשתתפות כ...
התקנת חלון אלומיניום
התקנת חלון אלומיניום
האלומיניום ידוע כחומר גלם עמיד, נוח לעבודה, ידידותי לסביבה ולא...
ערבות הדדית בצל התקפת הטילים מאיראן והעדר מיגון ביישובים הבדואים
אתר האירוח כפר הנוקדים הזמין את התושבים הבדואים הסמוכים אליו...
מה עשה רון יוחננוב בקניון עזריאלי הנגב עם עשרות ילדים?
קניון עזריאלי הנגב , אירח את הבלוגר, המשפיען והמתכונאי המוביל...
רשת גרג פותחת לאחר חצי שנה למלחמה סניף דגל מחודש בעיר הדרומית שדרות בהשקעה הנאמדת בכ – 550 אלף ₪
כאות הזדהות עם משפחות החטופים יוצב בסניף שלט ענק עם...
החטופה שחזרה מהשבי חגגה יום הולדת עם צוות סורוקה
יום הולדת שמח אלמה!💛 אלמה אברהם  שחזרה משבי החמאס, חגגה היום...
יירוט שלל האיומים ששוגרו הלילה מאיראן: מערכת ההגנה הרב שכבתית של התעשיות הביטחוניות הישראליות
התעשייה האווירית ברכהאת מערכת הביטחון וצה״ל על יירוט שלל האיומים...
לידה בצד הדרך
חלי ואליסף, זוג נשוי מקריית גת, היו בדרך לבית החולים...
נשיא המדינה נשא דברים בפתיחה המחודשת של מרכז ״עזרה למרפא״ בראשות הרב פירר, בשדרות
נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום, יום רביעי, ב׳...
ביוזמת חבריו לשכבה: פינת ישיבה חדשה לזכר מתן דמארי הי"ד שנפל בעזה
לפני כארבעה חודשים מתן דמארי הי"ד, בוגר הישיבת התיכונית אמית...