Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מועצת מקרקעי ישראל, אישרה את יוזמת השר אריאל להסדרת ההתיישבות הבדואית בביר הדאג'

מועצת מקרקעי ישראל, אישרה את יוזמת השר אריאל להסדרת ההתיישבות הבדואית בביר הדאג'
השר אורי אריאל.מסדיר את ההתיישבות הבדואית.צילום עמיעד טאוב

במסגרת התוכנית, שיזמה הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, בראשות המנכ״ל יאיר מעיין, וקיבלה את ברכתו של השר הממונה, אורי אריאל, בוטלה הגבלת מינימום הצטרפות ליישוב החדש ויתאפשר שיווקם של כ-900 מגרשי מגורים ונחלות חקלאיות, סך הכל כ-1,300 יחידות דיור, כך שתושבי ביר הדאג׳ יוכלו להסדיר התיישבותם כחוק ולבנות בתי קבע ביישוב.

מועצת מקרקעי ישראל אישרה תכנית כוללת להסדרת ההתיישבות הבדואית בביר הדאג' וביטלה את ההתניה שנקבע בעבר לפיה מתן ההטבות לתושבי ביר הדאג' יותנה בהסכמת לפחות 390 תושבים לעבור מהמקום הקודם אל היישוב החדש.

במסגרת ההחלטה שאושרה  ישווקו כ-900 מגרשי מגורים ונחלות חקלאיות ישמשו לבניית כ-1,300 יחידות דיור. המהלך יוביל להסדרת התיישבותם כחוק של תושבי ביר האדג'. במקביל לקידום התוכניות, תמשיך הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב בעבודות לפיתוח היישוב וקידום התשתיות החיוניות, לרווחת התושבים.

השר אורי אריאל.מסדיר את ההתיישבות הבדואית.צילום עמיעד טאוב
השר אורי אריאל.מסדיר את ההתיישבות הבדואית.צילום עמיעד טאוב

שר החקלאות אורי אריאל בירך על החלטת מועצת מקרקעי ישראל ואמר: ״הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב מהווה מטרה אסטרטגית עבור מדינת ישראל ואנחנו פועלים למימושה במלוא המרץ. בעקבות ההחלטה היום לבטל הגבלות שלא נחוצות, יוכל הישוב הבדואי ביר הדאג' להתפתח במהירות ובצורה חוקית. זה המשך המדיניות שלנו להגביר מצד אחד את האכיפה כנגד ההשתלטות על אדמות המדינה והבניה הלא חוקית אך מצד שני להגביר גם את קצב הבניה והפיתוח עבור המגזר הבדואי בנגב".

מנכ״ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, מר יאיר מעיין: "זהו עוד צעד במשימה שהצבנו לעצמנו בדרך להסדרה מלאה של ההתיישבות הבדואית בנגב. נמשיך ונפעל ביתר שאת, יחד עם הממשלה, התושבים וההנהגה לקידום המטרה".

ההחלטה על הקמת היישוב התקבלה במועצת מקרקעי ישראל לפני כשנתיים וכללה הגבלות.אחת ההגבלות שתבוטל הינה התנאי לפיו התחלת הסדרת ההתיישבות בישוב ביר הדאג' ומתן התמורות על פי החלטת המועצה מותנית בחתימתם של לפחות 390 הסכמי פינוי, כלל אשר הערים קשיים קונספטואליים מבחינת שיתוף הפעולה עם האוכלוסייה ובעיקר קשיים יישומים.

מועצת מקרקעי ישראל אישרה אמש את בקשת שר החקלאות אורי אריאל לבטל את ההגבלות על הקמת היישוב הבדואי ביר האדג'. מזה שנתיים קודמו באופן משמעותי עבודות הפיתוח בישוב ביר האדג' שבדרום ונערך מבצע הצטרפות ייחודי עם תנאים מיטיבים למשפחות, ביניהם רכישת קרקע בעשירית משוויה המקורי (החלטות מועצה מספר 1327 ו – 1386 ). למבצע הצטרפו מעל 500 איש, ונערכו למעלה ממאתיים סקרי מחוברים לתושבים שהביעו נכונות לחתום על הסכם פינוי.

במסגרת תיקון ההחלטה מיום 29.9.14 התווסף להחלטת המועצה המקורית  (החלטת מספר 1327) תנאי לפיו התחלת הסדרת ההתיישבות בישוב ביר הדאג' ומתן התמורות על פי החלטת המועצה מותנית בחתימתם של לפחות 390 הסכמי פינוי. כלל זה הערים קשיים קונספטואליים מבחינת שיתוף הפעולה עם האוכלוסייה ובעיקר קשיים יישומים.

על אף הצטרפותם של תושבים רבים למהלך ההסדרה, והסקרים שנערכו לכמאתיים משפחות, לא ניתן היה להתחיל בהקצאת המגרשים בישוב לאלו שאמרו "רוצה אני", בשל חוסר ודאות לגבי התמורה לה יהיו זכאים המתפנים דהיינו, לא ניתן היה לדעת האם יתמלא התנאי שנקבע –בהחלטת המועצה לפיו רק בחתימת 390 הסכמים ניתן יהיה להחיל את התנאים המיטיבים של ההחלטה, אם לאו.

מזה כעשור נעשים מאמצים להסדיר את ההתיישבות הבדואית בסביבת ביר הדאג'. תהליכים אלו עברו שינויים והתפתחויות אשר באו לידי ביטוי בין היתר בהחלטות הנהלת רשות מקרקעי ישראל ובהחלטות מועצת מקרקעי ישראל.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מודדים את השטח בעזרת המומחים
כשמדובר בבעלות על נכס, היבט מכריע אחד הוא לדעת את...
תלמידות אולפנת אמית אוריה באר שבע זכו בגמר רמון ספייסלאב: הניסוי שהכינו יבוצע בחלל
תלמידות שכבה ח' באולפנת אמית אוריה באר שבע זכו במקום...
המכללה האקדמית אשקלון מצדיעה לגיבורי המערכה, לחיילי צה"ל והחטופים​
המכללה האקדמית אשקלון קיימה בשבוע שעבר, בשיתוף "תקווה ישראלית", מפגש...
אירועי "מדרום" לאמנות באופקים יערכו בשכונת מישור הגפן
אירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית יתקיימו השנה במתכונת מיוחדת בימים...
טקס לזכרו של הלוחם סמ״ר רואי אליאס ז"ל שנפל בעזה התקיים ביום שני (4.3) במשחק ליגת ווינר סל בין מכבי תל אביב להפועל אילת
בפתיחת משחק כדורסל שהתקיים השבוע (4.3), באולם בגין באילת, במסגרת...
עיצוב הבית מתחיל בכם
כל מעצבת פנים שתשכרו לעבוד על עיצוב הבית שלכם תשב...
איך לעצב וילה בצורה נכונה
וילות הן שם נרדף ליוקרה, אלגנטיות ושפע - הן משדרות...
פומפאו רוקד באופקים
מייק פומפאו אופקים: "גאה להיות כאן בעיר שתושביה גיבורים" מזכיר המדינה...
אזור מגורים הידוע במחויבותו לקיימות ואיכות חיים
הרצליה הירוקה דירות למכירה הוא אזור מגורים הידוע במחויבותו לקיימות...
בתי החולים בדרום ובשפלה מתכוננים לקליטת פצועי מלחמה ומזניחים את הכוננות לגל חורפי חדש של המגיפה?
התחלואה בקורונה בעולם ובישראל במגמת עליה, אך קיים חשש שבתי...