Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הכל על תעשיית החדרים הנקיים בארץ

הכל על תעשיית החדרים הנקיים בארץ
מסעדה. צילום עמיעד טאוב.

כולנו מודעים לחשיבות הרבה של הניקיון – הניקיון בבית, ההיגיינה האישית. אבל המונח "חדר נקי" מייצג דבר מה שונה לחלוטין. מפעלים שונים ויצרנים וכן גם חברות מחקר רבות הפועלות בישראל זקוקים לסביבה נקייה באופן מיוחד. ציוד לתעשיה וכל פינה מפינותיו של החדר הנקי חייבים להישמר בסטריליות מושלמת. עד כמה משולמת? זה תלוי במהות הייצור, אולם מדובר ברמות גבוהות מאוד של ניקיון וכדי להגיע לכך יש צורך בתכנון מקדים ובמערכות משוכללות של ניטור, בקרה ופיקוח.

מי צריך חדר נקי

מתי והיכן עולה הצורך בחדרים נקיים? הדוגמא המקובלת ביותר לכך הינו ענף השבבים (שבבים למעבדי מחשב) שקיים בארץ בקנה מידה רחב למדי. גם בתעשיות האלקטרוניקה, שכוללת ייצור מרכיבים עדינים ביותר, יש צורך בחדרים נקיים וגם שם – ציוד לתעשיה חייב להישמר בדרגת ניקיון גבוהה, מדויקת וללא פשרות. אך לא רק בענפים אלה יש צורך להפעיל מערך של חדרים נקיים ואספקה של שירותים הנדרשים להקמת חדרים כאלה ותחזוקתם השוטפת. גם במפעלי תרופות, במכוני מחקר ובמעבדות שונות פועלים חדרים מסוג זה, כאשר כלל העובדים המורשים להיכנס אליהם חייבים ללבוש ביגוד סטרילי, נקי, וכן כן לעטות מסכות, כפפות ולהשתמש בציוד נקי, בעיקר על בסיס נירוסטה.

מסעדה. צילום עמיעד טאוב.

איך שומרים על החדר – נקי

לא ניתן להקים חדרים נקיים בלא תעשייה שלימה של מומחים שיודעים להקים חדרים נקיים ומעבדות. חברות בתחום זה בקיאות בתכנון חדרים נקיים, פתחים מיוחדים, מערכות לשמירה על אוויר נקי במידה הרצויה. המטרה היא להגיע למצב שבו סביבת החדר וחלל האוויר יכילו רמה מינימלית של חלקיקים וגורמים הנחשבים למזהמים. רמה זו נקבעת על פי תקנים שונים בהתאם לאופי המתקן, סוג המוצרים המייצרים בו ורמת הרגישות של החומרים שבהם משתמשים.

חשוב להדגיש שהניקיון איננו תולדה של שימוש בחומרי ניקוי, סבון או אקונומיקה, כפי שנעשה בסביבת המגורים או בסביבה תעשייתית רגילה. הניקיון מושג באמצעים שונים כגון מערכת סינון אוויר, פילטרים ייחודיים, צנרת ומערך אוורור, שליטה ברמת הלחות, טמפרטורה מדויקת. דלתות אטומות מהוות חלק חשוב מהחדר הנקי ומשקיעים מאמץ רב בכדי להתקין אותם באופן המושלם ולתחזק פתרונות כגון מנגנונים לפתיחה ולסגירה אוטומטית. מאמץ רב מושקע בהתקנת קירות ותקרות מיוחדים, מערכות שאיבה ומנגנוני בקרה שמנטרים את סביבת החדר בכל רגע נתון.

ציוד לחדר נקי

השמירה על הניקיון בחדר הנקי כוללת גם שימוש בפריטים שונים של ציוד לתעשיה. מדובר בפריטים שקל לשמור על ניקיונם בלא לפגוע במידת השימושיות שלהם. אילו פריטי ציוד ניתן למצוא באזורים הנקיים ביותר במפעלי תעשייה, מעבדות ומכונים שונים? למשל עגלות נירוסטה ועגלות מעבדה. ארונות חנקן ועמדות עבודה מנירוסטה. מתקנים ליבוש כלים ומתקנים וארונות שבהם מאחסנים פריטי לבוש, חלוקים, כפפות, מסכות פנים וכן מגשים נשלפים ופתרונות נוספים.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם
מקלט באולינג: מקלט החיילים של שלום וגידי
לקראת יום מעשים טובים, מיזם הדגל של עמותת רוח טובה...
יצירת סביבת העבודה האידיאלית
השולחן הוא לא רק רהיט, אלא מרכיב חיוני בכל חדר....
בשורה מתוקה במיוחד לתושבי הדרום - איזו רשת נפתחה בקניון עזריאלי הנגב?
רשת הממתקים המובילה, "שוויצריה הקטנה" הנמצאת תחת בעלותו של איש...
'מהחממה לצלחת' – בסימן הצדעה לחקלאות ישראלית מקומית
קטיף ירקות עצמי בחממות, סיורים חקלאיים, סדנאות בישול עם שפים,...
הונחה אבן הפינה למרכז המסחרי Hola בשכונת רמת שקד באופקים: "המטרה – ליצור את מרכז הבילוי והפנאי המוביל באזור"
במעמד ראש עיריית אופקים, איציק דנינו, היזם גבי בורדוביץ ומכובדים...
מלחמת חרבות ברזל - כל הידיעות
ימים לא פשוטים עוברים על העם שלנו - עם זאת...
איך תדעו אם עסקת הנדל"ן שהציעו לכם טובה באמת?
יש המון סיבות למה נדל"ן נחשב לבטוח יותר מהבורסה, ולמה...
חברת הפוד-טק הישראלית Better Juice, המפתחת טכנולוגיה מוגנת פטנט להפחתת סוכר במיצים טבעיים והפיכתם לסיבים פרוביוטיים, תוך שמירת הטעם הטבעי, מתקדמת לייצור מסחרי מלא ומובילה מהפכה בשוק המשקאות העולמי
חברת הסטארט אפ הפועלת בשווקים גלובליים, משיקה רשמית בפארק המדע...
רכיבה חשמלית - העתיד של תחבורה בת קיימא
ככל שהעולם ממשיך לאמץ חלופות ברות קיימא, רכיבה חשמלית הופיעה...
רשת מחסני השוק פותחת סניפים חדשים
רשת מחסני השוק השלימה את הסבתו של סניף קו-אופ בצור...